SME

Potopený vrak ohrozuje most

Vo štvrtok odborná komisia skúmala stupeň poškodenia pilierov. V člne bola aj vedúca oddelenia cestného hospodárstva Magistrátu hl. mesta Bratislavy Eva Uhliariková: „Zatiaľ sme piliere mohli skontrolovať len vizuálne, postrehnuteľné sú malé trhliny.


Uzavretie Starého mosta si vynútilo zmenu dopravy. Dotkla sa všetkých liniek, ktoré z historického centra Bratislavy premávali cez Starý most do Petržalky a späť. Počas pracovných dní po Starom moste jazdilo v oboch smeroch sedem liniek MHD, cez víkend o dve menej. Všetky budú minimálne do stredy jazdiť cez Nový most, resp. Prístavný most. FOTO SME – PAVOL MAJER



Vo štvrtok odborná komisia skúmala stupeň poškodenia pilierov. V člne bola aj vedúca oddelenia cestného hospodárstva Magistrátu hl. mesta Bratislavy Eva Uhliariková: „Zatiaľ sme piliere mohli skontrolovať len vizuálne, postrehnuteľné sú malé trhliny. V Dunaji je však stále priveľa vody, vysoká hladina znemožnila preveriť základovú časť, pritom máme podozrenie, že práve táto môže byť poškodená.“

SkryťVypnúť reklamu

Pri súčasných podmienkach nemôžu nasadiť ani potápačov, ktorí by preskúmali následky havárie. „Jednoducho, na základe doterajších zistení nedokážeme povedať, do akej miery bola statika narušená. Ako prvé nainštalujeme signalizačné terčíky, vďaka ktorým budeme vedieť, či sa pilier nehýbe,“ povedala pre SME E. Uhliariková. Vrak tlačného člna je stále zachytený na pilieri, priečne na smer prúdenia vody. Vytiahnuť sa ho podarí možno až o tri mesiace.

Experti odhadujú, že pilier je ohrozovaný zdemolovaným kolosom vážiacim spolu s nákladom a nabratou vodou 1500 až 1800 ton. „Pokiaľ neklesne voda, nič sa napraviť nedá,“ konštatovala Eva Uhliariková. Dunajská voda klesá tempom približne 40 centimetrov za deň, potrebný je približne dvojmetrový pokles.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa námestníka primátora Bratislavy Františka Deja všetky náklady spojené s odstraňovaním dôsledkov havárie hradí vlastník plavidla. Až na základe expertíz zistia, či nebude potrebné rekonštruovať celý most. Ďalšia obhliadka piliera bude v utorok. (mg,haj)

V Bratislave ešte do polovice 19. storočia bol cez Dunaj len drevený most, ktorý nevyhovoval vtedajším podmienkam, preto sa rýchlo dospelo k presvedčeniu vybudovať silný, oceľovo-betónový most. Most dostavali 1. januára 1891.

Most postavený na základe projektu švajčiarskeho inžiniera Franza S. Cathryho bol dlhý 460 metrov a mal tri kamenné piliere. Mal tri pásy, a to pre železničnú dopravu, cestnú prepravu a pre peších. Most nemecká armáda vyhodila do vzduchu v závere druhej svetovej vojny – 3. apríla 1945. Na mieste pôvodného vybudovali vojaci Červenej armády za päť mesiacov a sedemnásť dní železný most a dali ho do prevádzky 3. februára 1946. Odvtedy slúži napriek rôznym oprávam a kompletnej generálnej úprave až dodnes, pričom podľa pôvodných zámerov mal byť iba provizórny a jeho funkčnosť mala byť desať rokov. Pri jeho stavbe Sovieti použili piliere pôvodného mosta.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšia havária v súvislosti so Starým mostom sa stala 9. mája 2001, keď tu havaroval maďarský tlačný remorkér Vác. Most nebol výraznejšie poškodený.

(tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 569
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 550
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 042
  4. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 921
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 799
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 584
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 083
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 176
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 142
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 040
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 614
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 592
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu