Hlavná stanica potrebuje riešiť bezdomovcov, ale aj priestory a služby. O zmenách na Predstaničnom námestí, lepšej stanici a službách sa roky len hovorí. Cestujúci nemajú na výber.
STARÉ MESTO. Nasladlý zápach moču sa valí z temných kútov - Hlavná stanica o sebe dáva vedieť ešte skôr, ako ju cestujúci uvidia. Dusivú nádielku dostanú už v zastrešenej uličke s kamennými pahýľmi niekdajších lavičiek.
Cez cestu oproti nim sa ako vizuálna ozvena odrážajú pozostatky ďalšieho posedenia, ktoré podľahlo sile vandalov a času.
Podobne je na tom aj zvyšok Predstaničného námestia, o jeho obnove sa celé roky zatiaľ len hovorí. Zmeniť by sa malo okolie aj staničná budova a služby.
Cesta smradom
Smradľavá ulička teraz síce môže vyvolať dojem, že ide o abstraktné umenie, ešte prekvapujúcejší je však efekt priestranstva pred stanicou. Stánky s občerstvením sú akýmsi panoptikom architektúry - kužeľovitá sklenená strieška súťaží o pozornosť s objektom, ktorý pripomína kríženca unimobunky a karavanu. Všetkým preniká zápach, ktorý tu vylepšuje cibuľa a prepálený olej.
Nástupištia MHD okupujú ohorky cigariet a zvyšky plagátov nalepené na stĺpoch. Z autobusov a trolejbusov, ktoré sa otáčajú tesne pred stanicou, sa ľudia hrnú pomedzi taxíky a blikajúce autá, ktoré sa chcú vyhnúť poplatku za parkovanie.
Na špinavých lavičkách, ktoré cez deň obsadia cestujúci, sa večer rozložia pitoreskné staničné postavičky - ukričané rodiny, starí, zanedbaní muži a ženy. Zakrátko okolo seba nahromadia odpadky.
Po schodoch
Neznalým pomerov chvíľu trvá, kým nájdu vnútornú čakáreň. Musia vystúpiť na poschodie. Vynovené sedačky sú často poloprázdne. Susedná reštaurácia láka nápisom o skvelej chuti, ktorá zbližuje, otvorená je však len do 18.00. Ľudia sa tu márne dobýjajú do dverí, kde bývali záchody. Nefungujú. Mnohí preto sedia na schodoch hlavnej haly.
Znova len po schodoch vedie cesta na pomerne čisté, ale zastarané staničné toalety. Hľadať ich treba v suteréne. Odmenou je nápis, ktorý vyzýva zákazníkov, aby sa správali slušne a nepoškodzovali zariadenie.
Jedny toalety vraj stačia
Zuzana Chalupová za ŽSR povedala, že toalety sú v ekonomickom prenájme. „Tie na poschodí boli v prevádzke iba počas rekonštrukcie hlavných WC, ktoré na pokrytie potrieb stanice postačujú."
Pre prevádzky občerstvenia nie sú estetické pravidlá, len hygienické a technické. Železnice vidia hlavný problém v bezdomovcoch a neprispôsobivých ľuďoch, ktorí sa v okolí stanice zdržujú. „Zápach je možné odstrániť iba vtedy, keď sa ich počet eliminuje," hovorí Chalupová. Dodáva, že železničná polícia proti nim nemôže zakročiť, ak nevzbudzujú svojím správaním výrazné pohoršenie.
Železnice dali preto odstrániť lavičky z priečelia stanice, posunuli aj smetné koše. Platia si upratovanie nástupísk, predstaničného priestoru aj okolia budovy. „Je tam stála dvadsaťštyrihodinová služba s dennou a nočnou prevádzkou." Mesačne upratovanie stojí 13,5 tisíca eur.
Plány na novú stanicu a okolie
- Nové Predstaničné námestie spolu s obnovenou budovou stanice plánuje investor deväť rokov.
- Samospráva už v minulosti zorganizovala k projektu aj verejné zhromaždenie.
- Návrh dlho narážal na pamiatkarov, kompromis je taký, že časť železničného Skladu č. 2, ktorý je pamiatkou a kde je dnes Múzeum dopravy, zostane, druhá časť padne.
- Projekt ešte nezískal územné rozhodnutie, konanie pred letom zastavili, námietky k stavbe mali obyvatelia obytného domu na Žabotovej a budúci hotel.
- Nová stanica bude mať výzor pôvodnej, odstráni sa totiž socialistická prestavba. V okolí by mal pribudnúť hotel, obchodné centrum a kancelárie.
Dorota Kráková