RUŽINOV. Po Záhradníckej ulici sa od včerajšieho skorého rána opäť jazdí v štyroch pruhoch. Rozširovanie a opravy sa robili od mája minulého roka.
Semafory fungujú a zmizli aj obmedzenia z okolitých ulíc, po ktorých viedli obchádzkové trasy. Električková trať sa zmenila na trávnatý pás s umelým zavlažovaním.
Mesto aj dopravný podnik sa zhodujú, že napriek nákladnej údržbe a hospodárskej kríze sú to dobre použité peniaze. „Ak ide o investíciu do bezpečnosti a ekológie, nemal by to byť problém," povedal námestník primátora Milan Cílek. „Budem čakať na reakcie obyvateľov."
Zelená trať vyšla na 400-tisíc eur (12 miliónov korún). Predseda predstavenstva podniku Branislav Zahradník povedal, že dodávateľa vysúťažili. „Kritériom bola cena."
Proti hluku a vibráciám
Údržba trávy by mala dopravný podnik stáť tisíc eur mesačne. „Je to odhad, môže to byť aj menej," povedal Zahradník. „Trávnik treba v teplom počasí dvakrát denne polievať, náklady zahŕňajú aj kosenie."
Zazeleniť trať, ktorá sa vlani celkovo opravovala a presunula do stredu cesty, sa vraj rozhodli na žiadosť obyvateľov z okolia a občianskych združení. „Nemá to len estetický efekt, predpokladáme, že hlučnosť by mala klesnúť o desať decibelov a vibrácie až o päťdesiat percent," tvrdí Zahradník.
Merania, ktoré robili pred sadením trávy, majú opakovať v priebehu niekoľkých týždňov. „Je to pilotný projekt, skúsenosti a náklady budeme vyhodnocovať po pol roku."
Primátor Andrej Ďurkovský trávnik nepovažuje za niečo, čo by si mesto malo v tejto chvíli odoprieť. Povedal, že by bol rád, ak by sa podobne upravili aj ďalšie električkové úseky v meste.
Arborista Tomáš Fraňo hovorí, že trávu treba polievať, ak má ostať zelená, minimálne raz za týždeň kosiť a odpad odviezť. „Je to pomerne dlhý úsek. Voda, práca aj ľudia niečo stoja, nemyslím si, že cena je prehnaná."
Nové pruhy a potrubie
Práce na Záhradníckej v úseku Miletičova - Líščie nivy prebehli vo dvoch etapách. Obe sprevádzali obchádzky, zmeny trasovania MHD a sťažené podmienky pre chodcov.
Na jar minulého roka sa začalo s rozširovaním cesty o dva pruhy. Cieľom bolo vytvoriť radiálu Záhradníckej a Ružinovskej po napojenie na Vrakunskú cestu.
Obnovovala a presúvala sa električková trať. Chodníky sa zmenili na bezbariérové, upravovali sa zastávky MHD aj semafory, pribudli ostrovčeky pre chodcov.
Tento rok bol o opravách vodovodných potrubí a povrchu pôvodnej cesty v smere do Ružinova. Robili sa aj uličné vpusty, obrubníky a zábradlie.
Dopravný chaos
Uzavretie tejto časti zo začiatku spôsobovalo dopravný chaos v okolitých uličkách. Vodičov miatlo, že sú zaslepené, dochádzalo ku kolíziám. Niektorí vychádzali na rozbitú cestu.
Zábrany často ignorovali aj chodci. V apríli tu autobus mimo priechodu zrazil 83-ročného muža.
V lete cestári opäť rozkopali križovatku Záhradnícka - Miletičova, ktorú prerábali počas prvej etapy. Jarmila Tvrdá za Generálneho investora Bratislavy - investora rekonštrukcie povedala, že išlo o neplánovaný zásah.
„Vlani v lete sme zistili, že potrubie je tam v zlom stave."
Prvá fáza prác stála takmer šesť miliónov eur, druhá 1,6 milióna eur. Celkové náklady boli 7,6 milióna eur.
Postup prác
Práce na rozširovaní Záhradníckej na štvorpruh sa začali vlani v máji.
Do septembra bola hotová električková trať v strede cesty.
V novembri sa sprejazdnili nové dva pruhy.
V marci tohto roka sa na pôvodnej strane cesty robili opravy vodovodného potrubia a povrchu.
V júli sa opravovalo potrubie na križovatke s Miletičovou.