SME
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

V doprave vyhlásili vojnu špine

Veľká čistiaca akcia v MHD sa začala. V rámci nej sa má vydezinfikovať osemsto vozidiel.

Hromadné čistenie vozového parku potrvá mesiac. Prebieha na ôsmich pracoviskách.Hromadné čistenie vozového parku potrvá mesiac. Prebieha na ôsmich pracoviskách. (Zdroj: SME - OLIVER FILAN)

Do 15. septembra by mal byť mestský vozový park očistený. Dopravný podnik to bude stáť 65-tisíc eur.

BRATISLAVA. Dopravný podnik spustil akciu za čistejšiu a bezpečnejšiu MHD. Počas jedného mesiaca chce očistiť všetkých osemsto vozidiel. Za kompletné odstránenie špiny a baktérií zaplatí 65-tisíc eur (skoro 2 milióny korún).

Veľké upratovanie odštartovalo 15. augusta a potrvá mesiac. V histórii bratislavskej MHD sa doteraz vozidlá hromadne nikdy neupratovali. „Tak, ako je dnes moderné bojovať proti kríze, my ideme bojovať proti špine v MHD,“ povedal Branislav Zahradník, predseda predstavenstva dopravného podniku.

Vozidlá prázdninujú

Termín bol podľa Zahradníka zvolený zámerne. V lete totiž platí obmedzený prázdninový grafikon, čím je počas dňa viac dopravných prostriedkov vo vozovniach. Čistiť sa však bude aj prvé dva septembrové týždne. Očista a dezinfekcia jedného vozidla trvá dve až tri hodiny a pracuje na nej päť ľudí, povedal Viktor Janček, riaditeľ čistiacej firmy AS – Centrum, ktorá pre dopravný podnik pracuje už osem rokov. Súťaž na ňu robilo ešte bývalé vedenie dopravného podniku, vysvetlil Zahradník.

Na writerov špeciálne

Hromadná očista zahŕňa interiér aj exteriér vozidla. Výnimku tvoria pomerne časté nápisy fixkou od takzvaných writerov. Tie sa musia podľa Jančeka odstraňovať špeciálne. Najviac počmárané sú druhé vozne električiek.

Janček dodal, že writeri chcú, aby ich nápisy ostali. V českej hromadnej doprave sa preto začali objavovať aj nápisy vyrývané diamantom.

Nápisy writerov sa odstraňujú buď chemicky, alebo sa odstraňujú sódou bikarbónou, vysvetlil Janček. „Všetky prostriedky, ktoré používame, sú ekologické.“
Najviac znečistené sú okrem nočných spojov aj vozidlá, kde cestujú ľudia vracajúci sa zo športových či spoločenských podujatí.

„Každoročne sú to autobusy prichádzajúce z Bažanta na Mlynoch alebo aj spoje z hodov či Račianskeho vinobrania,“ dodáva Janček.

Každodenný rituál

Vozidlá MHD podľa Jančeka treba čistiť každý deň. Po návrate do vozovne sa preto kontrolujú nielen technicky, ale dávajú sa do poriadku aj sedadlá a tyče.

Mimoriadne znečistené spoje alebo vozidlá popísané writerskými nápismi dostávajú podľa Jančeka špeciálnu značku a sú zaraďované na extra čistenie.

Hoci sa mnohí cestujúci sťažujú na nečistotu, ktorú vo vozidlách zanechávajú bezdomovci, bojuje sa proti nej ťažko, dodal Janček. Jedným zo spôsobov by vraj bolo kupovanie lístkov priamo u šoféra hneď pri vstupe do vozidla.

Ľudia inšpektormi

Každé vozidlo MHD, ktoré prejde komplexným vyčistením, má byť viditeľne označené samolepkou a certifikátom s dátumom jeho očisty. „Cestujúci sa tak môžu stať inšpektormi čistoty a môžu nám zareagovať,“ povedal Zahradník.

Na odozvy a reklamácie zriadil dopravný podnik špeciálnu mailovú adresu cistota@dpb.sk. K dispozícii je aj call centrum DPB. Všetky spoje by mali byť dezinfikované do 15. septembra.

Čistenie MHD

  • každodenné – prebieha každý deň po návrate vozidiel do vozovne – zameriava sa na sedadlá a tyče.
  • špeciálne, hromadné – trvá mesiac, v rámci neho sa vydezinfikuje celý vozový park:
  • 25-tisíc sedadiel
  • 13-tisíc okien
  • 36-tisíc metrov štvorcových interných plôch
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  2. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 695
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 516
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 209
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 325
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 208
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 979
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 019
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 593
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  5. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  6. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 045
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 288
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 172
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 431
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 625
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 232
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 248
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 951
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu