Hoci farebný systém pre pokladne na Hlavnej stanici funguje už od minulého roka, mnohí cestujúci sa v ňom neorientujú, alebo o ňom vôbec nevedia.
BRATISLAVA. Prísť aj pol hodinu pre odjazdom vlaku na Hlavnú stanicu, nemusí byť zárukou toho, že lístok na vyhliadnutý vlak sa vám aj podarí kúpiť. Najmä vtedy, keď cestujete piatok poobede. Pred okienkami sa tvoria dlhé rady, mnohí cestujúci v panike, aby stihli vlak, prebehujú z jedného do druhého. Násilné i menej násilné predbiehanie je bežné.
Farebný systém odlíšenia pokladníc funguje na Hlavnej stanici už od decembra minulého roka. Železničná spoločnosť ho zavádzala s cieľom sprehľadniť a zlepšiť vybavovanie cestujúcich. Podľa tohto systému si ľudia majú lístky kupovať pri okienkach podľa šiestich farieb. Mnohí cestujúci sa však do radov podľa farby nestavajú.
Niektorí o označení nevedia, iní sa v ňom nevyznajú. Viacerí čakajú pri prvých pokladniach vo vnútri haly tak, ako boli roky zvyknutí.
Kto chce základné vybavenie pre cestovanie vlakom na Slovensku, má stáť pri pokladniach svetlomodrej zóny, pre rýchly predaj lístkov bez miesteniek slúži zas svetlooranžová.
Aj keď v radoch na stanici vládne niektoré dni chaos, železničná spoločnosť tvrdí, že farebný systém je úspešný. „Farebná zonácia vybavovania cestujúcich na Hlavnej stanici sa osvedčila a máme aj pozitívne ohlasy,“ povedal Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. Kritické boli podľa Čikovského len prvé dni, keď sa systém zavádzal. „V súčasnosti však konštatujeme, že farebná zonácia vybavovania cestujúcich je efektívna.“
Príplatok za dlhé rady
„Ak cestujem domov piatok, chodím na stanicu dostatočne v predstihu,“ hovorí cestujúca Ivana zo Zvolena, ktorá pracuje v Bratislave. „Raz sa mi stalo, že som si lístok musela kupovať až vo vlaku, taký tu bol rad.“
Čikovský pripomína, že na každý vlak a každým smerom sa dá cestovný lístok kúpiť už 60 dní pred cestou. Za kupovanie vo vlaku si ľudia priplatia.
Podľa prepravného poriadku je prirážka za vydanie lístka vo vlaku, v prípade, že cestujúci nastúpil v obsadenej stanici a prihlásil sa sprievodcovi, 1,3 eura (39,16 koruny).
Ak sa sprievodcovi neohlásil, alebo sa prihlásil až po vyzvaní, dopravca mu môže udeliť sankciu až do výšky 26 eur (783,28 koruny).
Sledovanie šípky
Zmeny v systéme farebných zón železničná spoločnosť nechystá. Podľa Čikovského ho nie je dôvod meniť. „Je dôležité, aby si každý cestujúci všimol vlastnú šípku, ktorá ho privedie na konkrétne miesto vybavenia.“
Farebné zóny využíva aj stanica v Nových Zámkoch. Naplánované bolo aj rozširovanie do Košíc. „Vzhľadom na hospodársku recesiu sme v tomto smere opatrní,“ dodal Čikovský.
Farebné zóny
Svetlomodrá – základné vnútroštátne vybavenie
Tmavomodrá – komplexné vybavenie
Svetlooranžová – rýchle vybavenie bez možnosti zakúpenia miesteniek a platby kartou
Tmavooranžová – nadštandard
Sivomodrá – doplnkové vybav.
Biela – informácie