SME

Bratislavské Múzeum dopravy si pripomína desať rokov od založenia

Bratislavské Múzeum dopravy Slovenského technického múzea nachádzajúce sa v priestoroch starej železničnej stanice, ktorá ...

BRATISLAVA. Bratislavské Múzeum dopravy Slovenského technického múzea nachádzajúce sa v priestoroch starej železničnej stanice, ktorá ako prvá na Slovensku privítala parný rušeň, si v tomto roku pripomína 10. výročie svojho založenia. Ako pre TASR objasnil jeho vedúci Jiří Kubáček, v zbierkach podnikového múzea železníc sa nachádza asi 150 vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Múzeum v Bratislave, ktorému podnikové múzeum ŽSR zapožičalo časť svojich zbierok, poskytuje pohľad nielen na všeobecnú históriu železníc, históriu vývoja údržby tratí, ako aj oznamovacej a zabezpečovacej techniky. Nachádzajú sa tu tiež parné rušne, ako aj akumulačný a motorový rušeň.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé myšlienky o vytvorení múzea možno datovať na koniec 70. rokov, keď sa vo vtedajšom Československu skončila parná prevádzka. "V októbri 1980 odišiel posledný parný vlak a to vyvolalo v Československu, ako aj v celej Európe nostalgickú vlnu záujmu o odchádzajúce parné tátoše," povedal Kubáček. V roku 1983 tak vzniklo pri Správe Východnej dráhy ČSD podnikové dokumentačné pracovisko, známe dnes ako Múzejno-dokumentačné centrum ŽSR, ktoré organizačne zastrešilo vytvorenie historickej zbierky.

Najstaršia parná lokomotíva v zbierkach Železníc SR pochádza z roku 1896 a nachádza sa v bratislavskej stanici Východné. Pravdepodobne najstarší parný rušeň pochádza z roku 1882 a je sa na pomníku vo Veľkom Šariši, priblížil Kubáček. Veterán úzkorozchodnej železnice z roku 1884 premáva v Košiciach. Na Slovensku sa v správe železníc nachádza asi 30 historických lokomotív, o ďalších osem sa starajú rôzne občianske združenia.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kubáčka možno parné rušne v prevádzke vidieť aj v súčasnosti kdekoľvek na Slovensku, ale nie často. Priblížil, že rýchlikové parné lokomotívy z 30. až 50. rokov 20. storočia dodnes príležitostne ťahajú vozne v prípade záujmu turistov. "Lacné to nie je, ale dá sa to," konštatoval s tým, že najbližšie bude parný rušeň ťahať vlak na Silvestra z Bratislavy do Košíc. Ročne sú parné rušne mimo úzkorozchodných v prevádzke okolo 100 dní.

Ako ďalej priblížil, jeden parný rušeň spotrebuje aj desať ton uhlia v hodnote 2000 eur (60.252 Sk). Oživenie lokomotívy trvá aj štyri hodiny od zakúrenia, zohriatia vody až po vytvorenie pary, vysvetlil. "Zo žartu sa hovorí, že na každý kilometer, ktorý rušeň odjazdí, sa musí minimálne jedna hodina odpracovať." Rušne si vyžadujú starostlivosť, aj keď nie sú v prevádzke. Každý rok sa napríklad musí otvoriť, vyčistiť a skontrolovať kotol, ktorý podlieha štátnemu dozoru.

SkryťVypnúť reklamu

Do budúcna by chcel Kubáček iniciovať zriadenie Železničného múzea v pamiatkovo chránenom areáli starého rušňového depa Bratislava východ. Do roku 2011 by sa tiež mala zrekonštruovať ozubnicová železnica medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou. V celej Európe sa zachovali iba dve ozubnicové železnice na normálnom rozchode s pôvodnou technológiou, upozornil. Priblížil, že na Slovensko sa už doviezli dva ozubnicové parné rušne z Rumunska, ktoré sa pobodajú pôvodným, pričom jeden z nich sa v súčasnosti upravuje vo Vrútkach. "Keď nám budú železniční bohovia naklonení, tak od roku 2011 sa tam bude dať jazdiť," uzavrel s tým, že tak vznikne živá technická pamiatka európskeho rozmeru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 28 117
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 296
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 156
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 863
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 726
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 114
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 774
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu