SME

Bratislavské Múzeum dopravy si pripomína desať rokov od založenia

Bratislavské Múzeum dopravy Slovenského technického múzea nachádzajúce sa v priestoroch starej železničnej stanice, ktorá ...

BRATISLAVA. Bratislavské Múzeum dopravy Slovenského technického múzea nachádzajúce sa v priestoroch starej železničnej stanice, ktorá ako prvá na Slovensku privítala parný rušeň, si v tomto roku pripomína 10. výročie svojho založenia. Ako pre TASR objasnil jeho vedúci Jiří Kubáček, v zbierkach podnikového múzea železníc sa nachádza asi 150 vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Múzeum v Bratislave, ktorému podnikové múzeum ŽSR zapožičalo časť svojich zbierok, poskytuje pohľad nielen na všeobecnú históriu železníc, históriu vývoja údržby tratí, ako aj oznamovacej a zabezpečovacej techniky. Nachádzajú sa tu tiež parné rušne, ako aj akumulačný a motorový rušeň.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé myšlienky o vytvorení múzea možno datovať na koniec 70. rokov, keď sa vo vtedajšom Československu skončila parná prevádzka. "V októbri 1980 odišiel posledný parný vlak a to vyvolalo v Československu, ako aj v celej Európe nostalgickú vlnu záujmu o odchádzajúce parné tátoše," povedal Kubáček. V roku 1983 tak vzniklo pri Správe Východnej dráhy ČSD podnikové dokumentačné pracovisko, známe dnes ako Múzejno-dokumentačné centrum ŽSR, ktoré organizačne zastrešilo vytvorenie historickej zbierky.

Najstaršia parná lokomotíva v zbierkach Železníc SR pochádza z roku 1896 a nachádza sa v bratislavskej stanici Východné. Pravdepodobne najstarší parný rušeň pochádza z roku 1882 a je sa na pomníku vo Veľkom Šariši, priblížil Kubáček. Veterán úzkorozchodnej železnice z roku 1884 premáva v Košiciach. Na Slovensku sa v správe železníc nachádza asi 30 historických lokomotív, o ďalších osem sa starajú rôzne občianske združenia.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kubáčka možno parné rušne v prevádzke vidieť aj v súčasnosti kdekoľvek na Slovensku, ale nie často. Priblížil, že rýchlikové parné lokomotívy z 30. až 50. rokov 20. storočia dodnes príležitostne ťahajú vozne v prípade záujmu turistov. "Lacné to nie je, ale dá sa to," konštatoval s tým, že najbližšie bude parný rušeň ťahať vlak na Silvestra z Bratislavy do Košíc. Ročne sú parné rušne mimo úzkorozchodných v prevádzke okolo 100 dní.

Ako ďalej priblížil, jeden parný rušeň spotrebuje aj desať ton uhlia v hodnote 2000 eur (60.252 Sk). Oživenie lokomotívy trvá aj štyri hodiny od zakúrenia, zohriatia vody až po vytvorenie pary, vysvetlil. "Zo žartu sa hovorí, že na každý kilometer, ktorý rušeň odjazdí, sa musí minimálne jedna hodina odpracovať." Rušne si vyžadujú starostlivosť, aj keď nie sú v prevádzke. Každý rok sa napríklad musí otvoriť, vyčistiť a skontrolovať kotol, ktorý podlieha štátnemu dozoru.

SkryťVypnúť reklamu

Do budúcna by chcel Kubáček iniciovať zriadenie Železničného múzea v pamiatkovo chránenom areáli starého rušňového depa Bratislava východ. Do roku 2011 by sa tiež mala zrekonštruovať ozubnicová železnica medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou. V celej Európe sa zachovali iba dve ozubnicové železnice na normálnom rozchode s pôvodnou technológiou, upozornil. Priblížil, že na Slovensko sa už doviezli dva ozubnicové parné rušne z Rumunska, ktoré sa pobodajú pôvodným, pričom jeden z nich sa v súčasnosti upravuje vo Vrútkach. "Keď nám budú železniční bohovia naklonení, tak od roku 2011 sa tam bude dať jazdiť," uzavrel s tým, že tak vznikne živá technická pamiatka európskeho rozmeru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 900
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 940
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 757
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 879
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 743
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 564
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 870
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu