SME

Bratislavské Múzeum dopravy si pripomína desať rokov od založenia

Bratislavské Múzeum dopravy Slovenského technického múzea nachádzajúce sa v priestoroch starej železničnej stanice, ktorá ...

BRATISLAVA. Bratislavské Múzeum dopravy Slovenského technického múzea nachádzajúce sa v priestoroch starej železničnej stanice, ktorá ako prvá na Slovensku privítala parný rušeň, si v tomto roku pripomína 10. výročie svojho založenia. Ako pre TASR objasnil jeho vedúci Jiří Kubáček, v zbierkach podnikového múzea železníc sa nachádza asi 150 vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Múzeum v Bratislave, ktorému podnikové múzeum ŽSR zapožičalo časť svojich zbierok, poskytuje pohľad nielen na všeobecnú históriu železníc, históriu vývoja údržby tratí, ako aj oznamovacej a zabezpečovacej techniky. Nachádzajú sa tu tiež parné rušne, ako aj akumulačný a motorový rušeň.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé myšlienky o vytvorení múzea možno datovať na koniec 70. rokov, keď sa vo vtedajšom Československu skončila parná prevádzka. "V októbri 1980 odišiel posledný parný vlak a to vyvolalo v Československu, ako aj v celej Európe nostalgickú vlnu záujmu o odchádzajúce parné tátoše," povedal Kubáček. V roku 1983 tak vzniklo pri Správe Východnej dráhy ČSD podnikové dokumentačné pracovisko, známe dnes ako Múzejno-dokumentačné centrum ŽSR, ktoré organizačne zastrešilo vytvorenie historickej zbierky.

Najstaršia parná lokomotíva v zbierkach Železníc SR pochádza z roku 1896 a nachádza sa v bratislavskej stanici Východné. Pravdepodobne najstarší parný rušeň pochádza z roku 1882 a je sa na pomníku vo Veľkom Šariši, priblížil Kubáček. Veterán úzkorozchodnej železnice z roku 1884 premáva v Košiciach. Na Slovensku sa v správe železníc nachádza asi 30 historických lokomotív, o ďalších osem sa starajú rôzne občianske združenia.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kubáčka možno parné rušne v prevádzke vidieť aj v súčasnosti kdekoľvek na Slovensku, ale nie často. Priblížil, že rýchlikové parné lokomotívy z 30. až 50. rokov 20. storočia dodnes príležitostne ťahajú vozne v prípade záujmu turistov. "Lacné to nie je, ale dá sa to," konštatoval s tým, že najbližšie bude parný rušeň ťahať vlak na Silvestra z Bratislavy do Košíc. Ročne sú parné rušne mimo úzkorozchodných v prevádzke okolo 100 dní.

Ako ďalej priblížil, jeden parný rušeň spotrebuje aj desať ton uhlia v hodnote 2000 eur (60.252 Sk). Oživenie lokomotívy trvá aj štyri hodiny od zakúrenia, zohriatia vody až po vytvorenie pary, vysvetlil. "Zo žartu sa hovorí, že na každý kilometer, ktorý rušeň odjazdí, sa musí minimálne jedna hodina odpracovať." Rušne si vyžadujú starostlivosť, aj keď nie sú v prevádzke. Každý rok sa napríklad musí otvoriť, vyčistiť a skontrolovať kotol, ktorý podlieha štátnemu dozoru.

SkryťVypnúť reklamu

Do budúcna by chcel Kubáček iniciovať zriadenie Železničného múzea v pamiatkovo chránenom areáli starého rušňového depa Bratislava východ. Do roku 2011 by sa tiež mala zrekonštruovať ozubnicová železnica medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou. V celej Európe sa zachovali iba dve ozubnicové železnice na normálnom rozchode s pôvodnou technológiou, upozornil. Priblížil, že na Slovensko sa už doviezli dva ozubnicové parné rušne z Rumunska, ktoré sa pobodajú pôvodným, pričom jeden z nich sa v súčasnosti upravuje vo Vrútkach. "Keď nám budú železniční bohovia naklonení, tak od roku 2011 sa tam bude dať jazdiť," uzavrel s tým, že tak vznikne živá technická pamiatka európskeho rozmeru.

Sme v obrazoch

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  2. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  1. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  2. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  6. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  7. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 476
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 958
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 614
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 7 008
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 6 962
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 351
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 5 159
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 186 122
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 13 034
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 206
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 766
  5. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 5 386
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 129
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 4 783
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 661
  1. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  2. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  3. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  4. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  5. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  6. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  7. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  8. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
SkryťZatvoriť reklamu