SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Kamery vraj odradia živly od MHD

Dopravný podnik rozšíri kamerový systém do ďalších vozidiel. Pilotný projekt sa osvedčil.

Kamerový systém monitoruje priestor pre cestujúcich, priestor dverí, vrátane plochy mimo vozidla a pred ním.Kamerový systém monitoruje priestor pre cestujúcich, priestor dverí, vrátane plochy mimo vozidla a pred ním. (Zdroj: SME - OLIVER FILAN)

Kamery zvyšujú bezpečnosť. Pomáhajú aj pri riešení nehôd. Mali by odhaliť aj vyťaženosť liniek.

BRATISLAVA. Kamerový systém, ktorý sa päť mesiacov v MHD testoval, plánuje dopravný podnik rozšíriť do ďalších 20 až 25 vozidiel. Zaplatí za to 200- až 250-tisíc eur (6 až 7,5 milióna korún). Rozširovaním sleduje bezpečnosť ľudí i majetku.

Vozidlá, v ktorých sa päť mesiacov skúšal pilotný projekt, neboli totiž nijako poškodené. Cestujúcich v nich podľa predsedu predstavenstva dopravného podniku Branislava Zahradníka nik neobťažoval. Zvýšenie bezpečnosti pripisuje Zahradník jednoznačne kamerovému systému. „Kamery odradia rôzne živly od nežiaducej činnosti.“

Len desať z osemsto

Zatiaľ ho síce využíva len desať z osemsto vozidiel, ktoré má dopravný podnik vo svojom vozovom parku, no podľa Zahradníka nešlo o náhodu.

Linky MHD, kde sa kamerový systém testoval, boli totiž zvonku aj zvnútra jasne označené nálepkou, že priestor je monitorovaný.

Raz systém zachytil deti s fixkami, ktoré chceli počmárať vozidlo, no keď zbadali oznam, fixky zahodili a utiekli, povedal Milan Frnka zo spoločnosti Netpoint, ktorá kamerový systém technicky zabezpečuje.

Vidia, aj to čo nevidia

„Systém sa osvedčil aj z technického hľadiska,“ tvrdí Frnka. Vodičom podľa Frnku vyhovuje, že vidia aj schody. „Keď vystupujú ľudia, ktorí idú pomaly alebo sú hendikepovaní, tak vodič vidí, že vnútri ešte niekoho má.“

Kamery okrem vozidiel možno pribudnú aj na zastávky. Frnka tento krok vysvetľuje ich menším počtom. „Aby sme nemuseli na každé vozidlo inštalovať kamery zvonka, vyriešime to tak, že na zastávky namontujeme jednu kameru.“ Tá má byť napojená na obrazovku vodiča, aby videl, čo sa deje na zastávke.

Kamerový systém testovalo okrem vozidiel MHD aj jedno dispečerské auto. Dispečeri podľa Frnku najviac využívajú kamery na vozidle zvonku.

Zisťujú tak, čo sa v meste deje. Vďaka snímaniu sa vraj podarilo vyriešiť aj niekoľko dopravných nehôd. „Hoci snímajú interiér, je tam vidno aj vonkajšiu časť,“ povedal Frnka. Prostredníctvom ôsmich obrázkov za sekundu, ktoré kamerový systém urobí, ta možno vydedukovať, kto bol pri dopravnej nehode na vine.

Tlačenica odhalená

Kamerový systém po jeho rozšírení by mal dopravnému podniku priniesť aj informácie o tom, ktoré vozidlá sú preplnené a kde je tlačenica menšia. Podľa Frnku sa bude dať vypočítať, koľko ľudí a v akom čase využíva MHD.

„Zistí sa, aká je vyťaženosť liniek či treba linky posilniť napríklad pri nejakých športových akciách.“

Zbraňou na šoféra

Prvoradou úlohou kamerového systému je podľa Zahradníka bezpečnosť. Vo Viedni, kde podobný systém využívajú v metre, sa znížila kriminalita až o 95 percent.

V Čechách, kde zaznamenali jeden prípad napadnutie vodiča hromadnej dopravy strelnou zbraňou, by zas kamerový systém mohol pomôcť odhaliť zločinca, prípadne činu úplne zabrániť.

Minulý rok investoval dopravný podnik do odstraňovania vandalizmu v MHD až 25 miliónov korún (833-tisíc eur). Kamery by mali pomôcť tieto peniaze ušetriť.

Zahradník tvrdí, že dopravný podnik vie, na ktorých linkách, je vandalizmus najrozšírenejší. Povestný je podľa neho výzor autobusu 39, keď sa vráti z akcie Bažant na Mlynoch.

Verejnosť podľa Zahradníka reaguje na kamerový systém pozitívne. Zo všetkých reakcií bola vraj len jedna negatívna. Obavy zo straty súkromia nezaznamenali.

Kamery v praxi

  • Monitorované vozidlo je zvonku aj zvnútra označené symbolom kamery.
  • Obrazy z kamier vidí na monitore vodič, ktorý v prípade potreby upozorní tlačidlom dispečing, kde môžu kamerový záznam takisto sledovať.
  • Dispečing privolá pomoc.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Zelená Bratislava
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 927
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 083
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 283
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 498
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 708
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 168
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 063
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 823
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 164
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 961
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu