BRATISLAVA. Linky MHD veľakrát nepremávajú podľa platného grafikonu. Ľudia sa sťažujú, že na príchod dopravných prostriedkov sa nedá spoľahnúť. Spoje vynechávajú či meškajú.
Situáciu by mohli zmeniť takzvané dynamické displeje, ktoré majú zobrazovať reálny príchod vozidla. V európskych mestách sa používajú bežne. V Prahe ich majú do konca roka zaviesť hromadne na všetky električkové zastávky.
Bratislava má takýto displej len jeden. Od mája ho dopravný podnik testuje na zastávke Molecova v Karlovej Vsi v smere na Dlhé diely. Funguje na princípe GPS modulu.
Molecova máva výpadky
Dvojriadkový malý displej má zobrazovať číslo linky, smer jazdy a čas reálneho príchodu najbližších dvoch vozidiel na zastávku. Cestujúci by tak mali byť upozorňovaní na prípadné meškanie vozidla. Včera však bola na displeji len tma. Ani po dlhšom čakaní nefungoval. Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký nefunkčnosť vysvetľoval testovaním prevádzky celého zariadenia. „Majú sa teraz vychytať chyby."
Testy bez ceny
„Okrem tohto displeja máme na zastávke Nový most, Hlavná stanica - autobusy a Hlavná stanica - električky viacriadkové informačné tabule," povedal Kavecký. Tabule zobrazujú plánovaný odchod z konečných zastávok.
Čas, ktorý ukazujú, však nevychádza z reálnej situácie, ale z cestovného poriadku. Podľa Kaveckého má dispečer možnosť v prípade potreby operatívne vložiť do tabúľ ďalšie informácie o aktuálnej situácii na zastávke.
Na otázku, koľko stojí výroba a inštalácia jedného displeja, Kavecký odpovedal, že tabule využívajú odlišné technológie a v testovacích prevádzkach sú od rôznych výrobcov, preto vraj cena stanovená nebola. Má byť určená až po vybraní jedného dodávateľa.
Dopravný podnik tvrdí, že podľa predbežných ponúk sa tieto ceny pohybujú od približne tritisíc eur za malé zastávkové displeje až do 10-tisíc eur za veľké staničné terminálové tabule.
Žiadajú rozšírenie
Anketu alebo prieskum medzi cestujúcimi o úspešnosti displeja na Molecovej dopravný podnik podľa Kaveckého nerobil a zatiaľ ho ani neplánuje. „Napriek tomu sme dostali viaceré kladné ohlasy od obyvateľov Dlhých dielov s požiadavkami na jeho osadenie aj na ďalšie zastávky," dodal Kavecký.
Dopravný podnik sľubuje tento systém rozširovať. Informačné zariadenie má osádzať v rámci projektu Bratislavskej integrovanej dopravy.
Ako funguje
Dynamický displej má informovať o príjazde vozidiel nie na základe grafikonu, ale podľa reálnej dopravnej situácie.
Testované zariadenie inštalované na zastávke na Molecovej dokáže vďaka modulom GPS zistiť, kedy vozidlo na zástavku dorazí.
Ak funguje, vypočíta tak čas čakania, ktorý ľudia ešte strávia na zastávke MHD.
Systém sa má rozširovať prednostne na zastávky na dôležitých prestupných uzloch.