Experiment s prerušovanou zelenou vraj bude pokračovať podľa vývoja nehodovosti, čísla nik neuviedol.
BRATISLAVA. Mesto stále tvrdí, že hlavným dôvodom na skúšanie blikajúcej zelenej je bezpečnosť. „Keď zachránime čo len jeden ľudský život, oplatí sa to,“ hovorí námestník primátora Milan Cílek.
Konkrétne údaje o predpokladanom nižšom počte nehôd a iných dopadoch mesto ani dopravný inšpektorát neuviedli. Experiment sa rozbehol minulý týždeň na deviatich križovatkách a troch priechodoch.
Súvislosť so šetrením a krízou je podľa Cíleka vzhľadom na cenu projektu absurdná. Zavedenie prerušovanej zelenej na deviatich semaforoch stálo 5700 eur (okolo 171-tisíc korún). Ak by sa systém rozširoval, Cílek predpokladá aj množstvovú zľavu.
Úspešnosť pokusu má do šiestich mesiacov vyhodnotiť Krajský dopravný inšpektorát. Experiment sa možno skončí aj skôr, záleží na vývoji situácie, tvrdí krajský policajný hovorca František Peczár. „Očakávame ohlas motoristickej verejnosti.“
Sporadická kontrola
Či sa blikajúca zelená rozšíri aj na iné križovatky, závisí podľa hovorkyne magistrátu Evy Chudinovej od vývoja nehodovosti. „Po ukončení skúšobného projektu vypracuje Krajský dopravný inšpektorát štatistiku nehodovosti a podľa výsledkov sa rozhodne, či bude blikajúca zelená rozšírená na viaceré križovatky,“ dodala Chudinová. Až potom mesto prezradí, koľko semaforov a kde sa zmení.
Na otázku, koľko pracovníkov a ako často monitorujú situáciu na skúšobných križovatkách, Peczár odpovedal stručne: „Križovatky sú monitorované sporadicky.“
Zákazka pre Siemens
Magistrát mení semafory prostredníctvom firmy Siemens, ktorá dodáva mestu aj verejné osvetlenie. Ako dôvod, prečo vybrali práve túto spoločnosť, Chudinová uvádza, že Siemens je vysúťaženou firmou pre obsluhu a servis cestných svetelných križovatiek.
Všetky semafory mesta sú vraj po technickej stránke na prípadné zavedenie prerušovaného signálu „voľno“ pripravené, čiže ide len o akési ich preprogramovanie.
Ostatok až o rok
Aj keď výsledky experimentu potvrdia úspešnosť projektu, rozširovanie blikajúcej zelenej mesto tento rok neplánuje. Neráta s ním ani rozpočet. Najskôr musí byť podľa Chudinovej urobená kalkulácia pre rozšírenie projektu. „Potom bude pripravený návrh finančných výdavkov do rozpočtu pre rok 2010.“
Dve sekundy nie sú veľa
Po vyhodnotení experimentu môže byť upravená ešte aj frekvencia blikania. Vodiči sú dnes na vybraných úsekoch dve sekundy blikaním zelenej upozorňovaní, že na semafore naskočí oranžová.
Niektorí motoristi tvrdia, že interval prerušovania zelenej je veľmi malý, v Rakúsku totiž bliká o dve sekundy dlhšie. Signalizácia pre chodcov na Slovensku podľa legislatívy zatiaľ blikať nemôže.
Skúška už bola
Blikavú zelenú už podľa obyvateľov raz v Bratislave skúšali – bolo to na križovatke v Ivanke pri Dunaji pred veľkoobchodom Metro.
Miestna samospráva so semaformi nemala nič spoločné, križovatku má podľa starostky obce na starosti Metro. Dnes tu už ale blikavá zelená nefunguje.
Na Starej Seneckej ceste, kde križovatka je, značenie povoľuje maximálne 70-kilometrovú rýchlosť, starostka Ivanky Magdaléna Holcingerová by tu blikavú zelenú privítala.