Inšpektori verejného poriadku nemôžu dať pokutu. Ak problém nezmizne po ich výzve, samospráva rozbehne správne konanie.
PETRŽALKA, STARÉ MESTO. Zabrániť hromadeniu odpadu pri kontajneroch, parkovaniu na zeleni či nahlásiť nefunkčné osvetlenie - to všetko je úlohou inšpektorov verejného poriadku.
Viaceré mestské časti ich zamestnávajú, aby denne v teréne zisťovali nedostatky a žiadali zodpovedných, najčastejšie správcov domov, o nápravu. Šetria tým peniaze samosprávy, ktorá by inak dočisťovanie musela hradiť sama.
„Štatisticky sa až v 80 percentách urobila náprava, čím sme ušetrili verejné financie vo výške takmer 30-tisíc eur," povedal petržalský hovorca Ľubomír Andrassy.
Odpad pri košoch
Petržalka zaviedla funkciu inšpektorov vlani v novembri. Pol roka pracovali dvaja. Kontrolovali len lokalitu Lúky, v ktorej je 119 kontajnerových stojísk. Ich znečistenie riešili až 136-krát. Okrem toho dozerali na psičkárov, nahlasovali chýbajúce poklopy na kanáloch či výtlky.
„Negatívne skúsenosti mali skôr so správcami, nemôžu ich represívne postihnúť, pokutovať," povedal Andrassy. Ak problém po upozornení inšpektorov nezmizne, úrad začne správne konanie.
Od tohto mesiaca inšpektori pracujú v celej mestskej časti a sú už štyria. Rozhodli o tom miestni poslanci. Petržalský úrad sa v budúcom roku opäť pokúsi presadiť, aby boli šiesti, tak ako to navrhoval už vlani. „Mohli by potom pracovať v jednotlivých lokalitách."
Osemnásť rokov praxe
Takto to funguje napríklad v Starom Meste, ktoré inšpektorov zamestnáva už od roku 1991. „Na začiatku boli dvaja, postupne sa ukázala potreba zvýšiť ich počet," povedala hovorkyňa mestskej časti Alena Kopřivová. „Deviati asistenti verejného poriadku majú teraz pridelené lokality podľa volebných okrskov."
Zoznam ulíc aj s kontaktom na konkrétneho asistenta je na staromestskom webe.