BRATISLAVA. Na oslavách storočnice zavedenia trolejbusovej dopravy na území Bratislavy sa dnes zúčastnilo približne 4000 až 5000 ľudí.
Duobusy, ktorými sa mohli pri tejto príležitosti ľudia previezť zadarmo po trati prvej trolejbusovej linky z Predstaničného námestia/Palugyayova kúria na Železnú studničku od 10.00 do 18.00, využilo asi 1800 z nich. Povedal to hovorca Dopravného podniku Bratislava Peter Kavecký.
Najväčší záujem účastníkov oslavného dňa vzbudzovali podľa neho historické trolejbusy vystavené na Železnej studničke a torta v tvare tohto dopravného prostriedku. "Ľudia dnes mohli využiť trolejbusovú dopravu v rámci MHD zadarmo, okrem toho sme pre nich pripravili malé sprievodné akcie. Najväčší záujem bol o historické trolejbusy, ktoré si niektorí obyvatelia Bratislavy pamätajú ešte z minulosti," priblížil Kavecký.
Organizátorom podujatia bol Dopravný podnik, ktorý má podľa predsedu predstavenstva podniku Branislava Zahradníka do 120 trolejbusov. Tie jazdia na takmer 48 kilometroch trás. Dopravný podnik spravuje vyše 106 kilometrov trolejového vedenia. "Tento druh dopravy sa na celkovom objeme podieľa 20 až 25 percentami," povedal Zahradník.
Najvyťaženejšou je linka smerujúca do lokality Dolné hony.
Historické trolejbusy sú jeho starí známi
Ony oslavujú stovku, on s nimi päťdesiatku. Väčšina ľudí dnes na Železnej studienke s nadšením hľadela na historické trolejbusy, on v nich videl svojich starých známych.
V nedeľu uplynulo sto rokov od spustenia trolejbusovej dopravy v meste a jediný z ľudí, ktorý s nimi strávil polovicu tohto obdobia, bol pri tom. Imrich Heriban, dlhoročný zamestnanec bratislavského dopravného podniku oslávi 1. septembra 50 rokov, odkedy tu začal pracovať. Opravuje mestské trolejbusy od roku 1959.
„Oerlikony, tatrovky, neskôr škodovky. Kontrolovali sme im podvozky, karosérie, robili sme mechanické práce," spomína dnes majster na svoje začiatky. Dnes ešte stále robí to isté. Len trolejbusy sa zmenili.
Ja si to pamätám
„Je to kus histórie. Niektorí to majú na fotografiách, ja si to pamätám," vyslovuje pomaly. Stojí pri starých a nemotorne vyzerajúcich vozidlách. „Technika išla veľmi dopredu. Nedá sa to porovnať. Na tie časy však boli dobré."
V čase, keď v dopravnom podniku začal pracovať, trolejbusy jazdili hlavne v kopcovitých terénoch. Ale aj vtedy boli veľmi obľúbené.
Imrich Heriban s historickým trolejbusom typu FBW– Oerlikon zo 40. rokov. FOTO SME - OLIVER FILAN
Dnes už majster pomýšľa na odchod. „Pomaly musím ísť. Smutno mi nebude, navštívim kolegov, porozprávame sa," vysvetľuje. Okrem neho tu už zostal len jediný kolega, ktorý je tu rovnako dlho ako on. Ten však pracuje „na električkách".
Ako záhradný domček
Oerlikon zo 40. rokov a stará škodovka typu 9 Tr, ktoré boli dnes na Železnej studienke, sú dnes jediné zachované staré trolejbusy v podniku.
Peter Pankrác, nadšenec pre staré vozidlá, hovorí, že Oerlikon sa zachoval vďaka tomu, že ho dopravný podnik kedysi vyradil a ponúkol svojim zamestnancom ako záhradný domček. „Nezhrdzavel, lebo mal hliníkovú karosériu. Našli sme ho vo Vajnoroch u jednej rodiny," povedal. Oprava bola možná najmä vďaka nadšencom pre históriu dopravy.
FOTO - TASR
FOTO - TASR