SME

Historické trolejbusy prilákali tisícky Bratislavčanov

Dnes bratislavské trolejbusy oslavovali stovku. Prvý trolejbus v meste vyštartoval presne 19. júla 1909.

Starý trolejbus Oerlikon zo 40. rokov si dnes mohli obzrieť Bratislavčania na Železnej studienke.Starý trolejbus Oerlikon zo 40. rokov si dnes mohli obzrieť Bratislavčania na Železnej studienke. (Zdroj: FOTO - TASR)

BRATISLAVA. Na oslavách storočnice zavedenia trolejbusovej dopravy na území Bratislavy sa dnes zúčastnilo približne 4000 až 5000 ľudí.

Duobusy, ktorými sa mohli pri tejto príležitosti ľudia previezť zadarmo po trati prvej trolejbusovej linky z Predstaničného námestia/Palugyayova kúria na Železnú studničku od 10.00 do 18.00, využilo asi 1800 z nich. Povedal to hovorca Dopravného podniku Bratislava Peter Kavecký.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najväčší záujem účastníkov oslavného dňa vzbudzovali podľa neho historické trolejbusy vystavené na Železnej studničke a torta v tvare tohto dopravného prostriedku. "Ľudia dnes mohli využiť trolejbusovú dopravu v rámci MHD zadarmo, okrem toho sme pre nich pripravili malé sprievodné akcie. Najväčší záujem bol o historické trolejbusy, ktoré si niektorí obyvatelia Bratislavy pamätajú ešte z minulosti," priblížil Kavecký.

SkryťVypnúť reklamu

Organizátorom podujatia bol Dopravný podnik, ktorý má podľa predsedu predstavenstva podniku Branislava Zahradníka do 120 trolejbusov. Tie jazdia na takmer 48 kilometroch trás. Dopravný podnik spravuje vyše 106 kilometrov trolejového vedenia. "Tento druh dopravy sa na celkovom objeme podieľa 20 až 25 percentami," povedal Zahradník.

Najvyťaženejšou je linka smerujúca do lokality Dolné hony.

Historické trolejbusy sú jeho starí známi

Ony oslavujú stovku, on s nimi päťdesiatku. Väčšina ľudí dnes na Železnej studienke s nadšením hľadela na historické trolejbusy, on v nich videl svojich starých známych.

V nedeľu uplynulo sto rokov od spustenia trolejbusovej dopravy v meste a jediný z ľudí, ktorý s nimi strávil polovicu tohto obdobia, bol pri tom. Imrich Heriban, dlhoročný zamestnanec bratislavského dopravného podniku oslávi 1. septembra 50 rokov, odkedy tu začal pracovať. Opravuje mestské trolejbusy od roku 1959.

SkryťVypnúť reklamu

„Oerlikony, tatrovky, neskôr škodovky. Kontrolovali sme im podvozky, karosérie, robili sme mechanické práce," spomína dnes majster na svoje začiatky. Dnes ešte stále robí to isté. Len trolejbusy sa zmenili.

Ja si to pamätám

„Je to kus histórie. Niektorí to majú na fotografiách, ja si to pamätám," vyslovuje pomaly. Stojí pri starých a nemotorne vyzerajúcich vozidlách. „Technika išla veľmi dopredu. Nedá sa to porovnať. Na tie časy však boli dobré."

V čase, keď v dopravnom podniku začal pracovať, trolejbusy jazdili hlavne v kopcovitých terénoch. Ale aj vtedy boli veľmi obľúbené.

autobus-r954_res.jpg

Imrich Heriban s historickým trolejbusom typu FBW– Oerlikon zo 40. rokov. FOTO SME - OLIVER FILAN

Dnes už majster pomýšľa na odchod. „Pomaly musím ísť. Smutno mi nebude, navštívim kolegov, porozprávame sa," vysvetľuje. Okrem neho tu už zostal len jediný kolega, ktorý je tu rovnako dlho ako on. Ten však pracuje „na električkách".

SkryťVypnúť reklamu

Ako záhradný domček

Oerlikon zo 40. rokov a stará škodovka typu 9 Tr, ktoré boli dnes na Železnej studienke, sú dnes jediné zachované staré trolejbusy v podniku.

Peter Pankrác, nadšenec pre staré vozidlá, hovorí, že Oerlikon sa zachoval vďaka tomu, že ho dopravný podnik kedysi vyradil a ponúkol svojim zamestnancom ako záhradný domček. „Nezhrdzavel, lebo mal hliníkovú karosériu. Našli sme ho vo Vajnoroch u jednej rodiny," povedal. Oprava bola možná najmä vďaka nadšencom pre históriu dopravy.

skoda9tr_res.jpg

FOTO - TASR

trolejbusy_res.jpg

FOTO - TASR

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 95 768
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 983
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 659
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 873
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 195
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 722
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu