SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Historické trolejbusy prilákali tisícky Bratislavčanov

Dnes bratislavské trolejbusy oslavovali stovku. Prvý trolejbus v meste vyštartoval presne 19. júla 1909.

Starý trolejbus Oerlikon zo 40. rokov si dnes mohli obzrieť Bratislavčania na Železnej studienke.Starý trolejbus Oerlikon zo 40. rokov si dnes mohli obzrieť Bratislavčania na Železnej studienke. (Zdroj: FOTO - TASR)

BRATISLAVA. Na oslavách storočnice zavedenia trolejbusovej dopravy na území Bratislavy sa dnes zúčastnilo približne 4000 až 5000 ľudí.

Duobusy, ktorými sa mohli pri tejto príležitosti ľudia previezť zadarmo po trati prvej trolejbusovej linky z Predstaničného námestia/Palugyayova kúria na Železnú studničku od 10.00 do 18.00, využilo asi 1800 z nich. Povedal to hovorca Dopravného podniku Bratislava Peter Kavecký.

Najväčší záujem účastníkov oslavného dňa vzbudzovali podľa neho historické trolejbusy vystavené na Železnej studničke a torta v tvare tohto dopravného prostriedku. "Ľudia dnes mohli využiť trolejbusovú dopravu v rámci MHD zadarmo, okrem toho sme pre nich pripravili malé sprievodné akcie. Najväčší záujem bol o historické trolejbusy, ktoré si niektorí obyvatelia Bratislavy pamätajú ešte z minulosti," priblížil Kavecký.

Organizátorom podujatia bol Dopravný podnik, ktorý má podľa predsedu predstavenstva podniku Branislava Zahradníka do 120 trolejbusov. Tie jazdia na takmer 48 kilometroch trás. Dopravný podnik spravuje vyše 106 kilometrov trolejového vedenia. "Tento druh dopravy sa na celkovom objeme podieľa 20 až 25 percentami," povedal Zahradník.

Najvyťaženejšou je linka smerujúca do lokality Dolné hony.

Historické trolejbusy sú jeho starí známi

Ony oslavujú stovku, on s nimi päťdesiatku. Väčšina ľudí dnes na Železnej studienke s nadšením hľadela na historické trolejbusy, on v nich videl svojich starých známych.

V nedeľu uplynulo sto rokov od spustenia trolejbusovej dopravy v meste a jediný z ľudí, ktorý s nimi strávil polovicu tohto obdobia, bol pri tom. Imrich Heriban, dlhoročný zamestnanec bratislavského dopravného podniku oslávi 1. septembra 50 rokov, odkedy tu začal pracovať. Opravuje mestské trolejbusy od roku 1959.

„Oerlikony, tatrovky, neskôr škodovky. Kontrolovali sme im podvozky, karosérie, robili sme mechanické práce," spomína dnes majster na svoje začiatky. Dnes ešte stále robí to isté. Len trolejbusy sa zmenili.

Ja si to pamätám

„Je to kus histórie. Niektorí to majú na fotografiách, ja si to pamätám," vyslovuje pomaly. Stojí pri starých a nemotorne vyzerajúcich vozidlách. „Technika išla veľmi dopredu. Nedá sa to porovnať. Na tie časy však boli dobré."

V čase, keď v dopravnom podniku začal pracovať, trolejbusy jazdili hlavne v kopcovitých terénoch. Ale aj vtedy boli veľmi obľúbené.

autobus-r954_res.jpg

Imrich Heriban s historickým trolejbusom typu FBW– Oerlikon zo 40. rokov. FOTO SME - OLIVER FILAN

Dnes už majster pomýšľa na odchod. „Pomaly musím ísť. Smutno mi nebude, navštívim kolegov, porozprávame sa," vysvetľuje. Okrem neho tu už zostal len jediný kolega, ktorý je tu rovnako dlho ako on. Ten však pracuje „na električkách".

Ako záhradný domček

Oerlikon zo 40. rokov a stará škodovka typu 9 Tr, ktoré boli dnes na Železnej studienke, sú dnes jediné zachované staré trolejbusy v podniku.

Peter Pankrác, nadšenec pre staré vozidlá, hovorí, že Oerlikon sa zachoval vďaka tomu, že ho dopravný podnik kedysi vyradil a ponúkol svojim zamestnancom ako záhradný domček. „Nezhrdzavel, lebo mal hliníkovú karosériu. Našli sme ho vo Vajnoroch u jednej rodiny," povedal. Oprava bola možná najmä vďaka nadšencom pre históriu dopravy.

skoda9tr_res.jpg

FOTO - TASR

trolejbusy_res.jpg

FOTO - TASR

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 817
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 525
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 792
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 487
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 993
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 365
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 002
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 656
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 571
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu