Napriek rozsiahlej stavebnej aktivite Bratislava ťažko nadobúda ucelený výzor. Projekt Mestské zásahy ateliéru Vallo Sadovsky Architects ponúka 50 alternatívnych riešení zákutí hlavného mesta od mladých architektov a dizajnérov.
Na SME.sk budeme postupne uverejňova všetky projekty po celý rok, vždy v nedeľu na obed. Autorka dnešného projektu je holandská fotografka Illah van Oijen.
„Povedz mi aké reklamy boli rozvešané naokolo počas tvojej návštevy, a ja ti poviem kedy si tam bol." Tak píše holandský autor Tijs van den Boomen.
„Bol som v Bratislave, keď slovenský T-mobil zafarbil na ružovo námestie pred Prezidentským palácom, keď Ford S-Max zakryl celú Slovenskú Národnú Galériu a Nokia sa zmocnila budovy hotela Kyijev. Takže to bol máj roku 2007."
Toto sú pozorovania Tijs van den Boomen-ho v mojej knihe Bratislava, mesto na mieru, ktoré otvorili mojim očiam všadeprítomnosť reklamy v Bratislave. Domy, staveniská, priestory pred kanceláriami, okná rodinných domov a bytov.
Vieme si predstaviť príjazdové cesty do Bratislavy aj bez reklamy? Kliknite pre porovnanie.
Špeciálnou kategóriou sú bilbordy na periférii mesta popri diaľniciach, ako môžte vidieť na fotkách, na ceste z Petržalky do Rusoviec. Okolo tých nových je množstvo prázdnych rámov a starých plagátov. Dokonca som objavila aj bilboardy z festivalu Hodokvas, ešte z roku 2005!
- Bilbord na priečelí SNG? Zajtra to zveste! Odkazujú architekti.
- Bilbordy prekážajú nielen z estetického hľadiska - čítajte viac.
Zamýšľam sa nad tým ako je možné, že mesto, dovolí takto reklamám prekryť jeho najvzácnejšie fasády a najpríťažlivejšie miesta. Je to ozaj na počudovanie, keďže s veľkým úsilím buduje svoj image "malého veľkého mesta" a investuje veľa financií do renovácie svojho historického centra.
Tak sa pýtam: môže si Bratislava dovoliť sprostredkúvať svojim návšetvníkom podobné zážitky, ako ponúkla Tijs-ovi, ktorý píše: „Bohužiaľ, nemohol som si užiť môj krásny výhľad na Bratislavský hrad a na váš slávny most cez Dunaj, pretože rovno pred mojím oknom sa hompáľala reklamná sieťovina s písmenami "ple", poslednou časťou z reklamného sloganu Nokie- „Connecting People".
Reklama dnes parazituje naozaj všade.
Mestské zásahy je pravidelný seriál, ktorého novú časť si môžete pozrieť každú nedeľu od 12:00 na bratislava.sme.sk.
Predchádzajúce diely nájdete TU
Autor: Illah van Oijen