BRATISLAVA. Agentúre SITA to potvrdili konateľ spoločnosti I.P.R. Slovakia, s.r.o. Igor Ballo aj hovorkyňa Starého Mesta Alena Kopřivová.
Územné konanie o prestavbe stanice sa začalo približne pred mesiacom. "Je to technický postup. Musíme pracovať ďalej," reagoval po dnešnom ústnom konaní Ballo. Podľa hovorkyne mestskej časti vydá staromestský stavebný úrad rozhodnutie o prerušení konania, v ktorom sa vysporiada s jednotlivými námietkami. To však môže trvať aj niekoľko týždňov.
S výstavbou po určitých úpravách niektorých častí projektu súhlasili medzičasom aj pamiatkari. Pre nich bolo problémom najmä pôvodne navrhované riešenie v súvislosti so Skladom č. 2, teda súčasným múzeom dopravy. Investor totiž na začiatku navrhoval túto budovu zbúrať. Budova je však spolu s niekoľkými ďalšími objektmi a koľajiskom národnou kultúrnou pamiatkou. Investor preto od Ministerstva kultúry (MK) SR požadoval vyčlenenie budovy múzea zo zoznamu pamiatok, čo sa však nepozdávalo pamiatkarom.
"Bolestný pôrod trval síce štyri roky, nakoniec sme to vyriešili kompromisom. Spokojní sme my aj investor," konštatoval pre agentúru SITA riaditeľ Krajského pamiatkového úradu Bratislava Peter Jurkovič. Kompetentní sa nakoniec dohodli na tom, že asanovať sa bude len budova žltej farby. Tá sa nachádza medzi sídlom železničnej polície a skladom č. 1. "Táto budova sem nepatrí," uviedol Jurkovič. V týchto miestach sa zároveň navrhlo napojenie územia na Pražskú ulicu, čo bol v minulosti problém. Budova múzea s dĺžkou okolo 67 metrov zostane zachovaná, výstavba nezasiahne ani ďalšie kultúrne pamiatky v areáli.
Pamiatkári zároveň hodnotia projekt pozitívne, podľa nich to vylepší celý priestor. "Novostavba stanice sa odstráni, aby sa mohla vynímať historická budova," povedal Jurkovič. Podľa neho je potrebné upraviť okolie Hlavnej železničnej stanice, pretože "námestie v takom stave, ako ho máme my, nemá žiadne iné hlavné mesto".
Dokumentáciu na projekt posudzoval aj bratislavský magistrát, ktorý k nej vydal súhlasné stanovisko s podmienkami. Pre agentúru SITA to uviedla hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová. Podmienkou pre investora je napríklad oprava svetelnej signalizácie na Šancovej ulici či investície na dočasnú MHD na Žabotovej ulici počas výstavby novej stanice.
Na projekte nového Predstaničného námestia pracuje investor už takmer desať rokov, pred mesiacom začal stavebný úrad Starého Mesta územné konanie. Budovu hlavnej stanice by mali zrekonštruovať do pôvodného stavu podľa návrhu architekta Pfaffa z roku 1905. Pribudnúť by mala nová staničná hala, na Predstaničnom námestí by malo vyrásť obchodné centrum, administratívne centrá a hotel. V okolí stanice sa radikálne zmení organizácia dopravy - vzniknúť má nové pripojenie z Pražskej na Žabotovu, zo Žabotovej mimoúrovňovým podjazdom na Štefanovičovu. Tiež by mali vytvoriť centrálny terminál pre električky, autobusy a trolejbusy, pričom električkovú trať premiestnia pod pešiu pasáž.