STARÉ MESTO. Predstaničné námestie by sa o niekoľko mesiacov mohlo začať prestavovať. Pred mesiacom začal stavebný úrad Starého Mesta územné konanie - už osem rokov tu chce stavať firma IPR Slovakia. O prestavbe sa roky viedli diskusie, časť obyvateľov je proti.
Výrub vyše 600 stromov odmietajú ochranári, chýba aj plán zóny, ktorý by výstavbu reguloval. Najdlhšie trvala dohoda s pamiatkarmi. Sklad č. 2, kde má svoje expozície Múzeum dopravy, mal ustúpiť výjazdu z garáží. To pamiatkari nechceli povoliť.
Investor žiadal, aby sa sklad vyňal spod ochrany, nakoniec ale navrhol zbúrať len časť. „Na základe vyjadrenia krajských pamiatkarov došlo ku korekcii navrhovanej východnej vetvy Pražskej ulice. Jej riešenie bolo upravené tak, aby sa splnila podmienka pamiatkarov - zachovať časť skladu," hovorí Alena Kopřivová, hovorkyňa Starého Mesta.
„Stálo nás to štyri roky. Je to ústupok. Skúšali sme všetky možné alternatívy, aby sme pre areál vyťažili čo najviac," povedal riaditeľ Krajského pamiatkového úradu Peter Jurkovič.
Nové Predstaničné námestie je jeden z najväčších projektov v meste za posledné roky. Územie stanice a okolia sa zmení na obchodno-administratívne centrum s hotelom. Nová bude aj staničná hala, dnešnú odstránia a zviditeľnia tak historickú budovu stanice.
Jurkovič hovorí, že iné riešenie ako zbúranie skladu overovali na viacerých inštitúciách aj na stavebnej fakulte.
„S týmto súhlasili všetci, aj ministerstvo kultúry, aj pán Kubáček," hovorí Jurkovič. Jiří Kubáček je riaditeľ Múzea dopravy. „Toto riešenie je priechodné. Máme pocit, že sme urobili pre záchranu areálu veľa," povedal pamiatkar.
Sklad sa teda bude skracovať. Výhoda pre múzeum je, že sa mu vráti historická budova, kde dnes sídli železničná polícia. Budova bývalej parnej železnice sa tak bude môcť oživiť starými muzeálnymi exponátmi.
Sklad je súčasťou komplexu 1. parnej železnice v Bratislave z roku 1848. Stavba typickým predstaviteľom železničnej priemyselnej architektúry z prelomu storočí.
Súčasťou výstavby nového Predstaničného námestia má byť aj nové dopravné riešenie. Vzniknúť má nové pripojenie z Pražskej na Žabotovu, zo Žabotovej mimoúrovňovým podjazdom na Štefanovičovu. Vytvorí sa centrálny terminál pre električky, autobusy a trolejbusy. Električkovú trať premiestnia pod pešiu pasáž.
Kopať sa bude v celom okolí. Výstavbu rozčlenia na niekoľko častí a mala by trvať asi 30 mesiacov. Stavebné povolenie bude musieť získať asi sto objektov.
Sklad číslo 2 je typickým predstaviteľom železničnej priemyselnej architektúry z prelomu storočí.
FOTO - Martin Entner
Autor: japa