SME

Časť pamiatky ustúpi novej stanici

Stavebný úrad začal povoľovanie prestavby Predstaničného námestia. Projekt štyri roky stál aj pre pamiatku, cez ktorú mal ísť výjazd z garáží.

Do 2. septembra bude trvať oprava nástupišťa číslo 4 na Hlavnej stanici. Niektoré vlaky budú mať konečnú na stanici Bratislava-Nové Mesto. Zo 150 vlakov, ktoré dennena stanici vypravia, sa to dotkne asi dvoch-troch percent. Neodkláňajú sa medzinárodné sDo 2. septembra bude trvať oprava nástupišťa číslo 4 na Hlavnej stanici. Niektoré vlaky budú mať konečnú na stanici Bratislava-Nové Mesto. Zo 150 vlakov, ktoré dennena stanici vypravia, sa to dotkne asi dvoch-troch percent. Neodkláňajú sa medzinárodné s (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

STARÉ MESTO. Predstaničné námestie by sa o niekoľko mesiacov mohlo začať prestavovať. Pred mesiacom začal stavebný úrad Starého Mesta územné konanie - už osem rokov tu chce stavať firma IPR Slovakia. O prestavbe sa roky viedli diskusie, časť obyvateľov je proti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výrub vyše 600 stromov odmietajú ochranári, chýba aj plán zóny, ktorý by výstavbu reguloval. Najdlhšie trvala dohoda s pamiatkarmi. Sklad č. 2, kde má svoje expozície Múzeum dopravy, mal ustúpiť výjazdu z garáží. To pamiatkari nechceli povoliť.

SkryťVypnúť reklamu

Investor žiadal, aby sa sklad vyňal spod ochrany, nakoniec ale navrhol zbúrať len časť. „Na základe vyjadrenia krajských pamiatkarov došlo ku korekcii navrhovanej východnej vetvy Pražskej ulice. Jej riešenie bolo upravené tak, aby sa splnila podmienka pamiatkarov - zachovať časť skladu," hovorí Alena Kopřivová, hovorkyňa Starého Mesta.

„Stálo nás to štyri roky. Je to ústupok. Skúšali sme všetky možné alternatívy, aby sme pre areál vyťažili čo najviac," povedal riaditeľ Krajského pamiatkového úradu Peter Jurkovič.

Nové Predstaničné námestie je jeden z najväčších projektov v meste za posledné roky. Územie stanice a okolia sa zmení na obchodno-administratívne centrum s hotelom. Nová bude aj staničná hala, dnešnú odstránia a zviditeľnia tak historickú budovu stanice.

SkryťVypnúť reklamu

Jurkovič hovorí, že iné riešenie ako zbúranie skladu overovali na viacerých inštitúciách aj na stavebnej fakulte.
„S týmto súhlasili všetci, aj ministerstvo kultúry, aj pán Kubáček," hovorí Jurkovič. Jiří Kubáček je riaditeľ Múzea dopravy. „Toto riešenie je priechodné. Máme pocit, že sme urobili pre záchranu areálu veľa," povedal pamiatkar.

Sklad sa teda bude skracovať. Výhoda pre múzeum je, že sa mu vráti historická budova, kde dnes sídli železničná polícia. Budova bývalej parnej železnice sa tak bude môcť oživiť starými muzeálnymi exponátmi.
Sklad je súčasťou komplexu 1. parnej železnice v Bratislave z roku 1848. Stavba typickým predstaviteľom železničnej priemyselnej architektúry z prelomu storočí.

Súčasťou výstavby nového Predstaničného námestia má byť aj nové dopravné riešenie. Vzniknúť má nové pripojenie z Pražskej na Žabotovu, zo Žabotovej mimoúrovňovým podjazdom na Štefanovičovu. Vytvorí sa centrálny terminál pre električky, autobusy a trolejbusy. Električkovú trať premiestnia pod pešiu pasáž.
Kopať sa bude v celom okolí. Výstavbu rozčlenia na niekoľko častí a mala by trvať asi 30 mesiacov. Stavebné povolenie bude musieť získať asi sto objektov.

SkryťVypnúť reklamu

sklad_res.jpg

Sklad číslo 2 je typickým predstaviteľom železničnej priemyselnej architektúry z prelomu storočí.

FOTO - Martin Entner

Autor: japa

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 003
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 918
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 116
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 368
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 827
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 116
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 711
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 754
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 323
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 311
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 674
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 157
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 993
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 564
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu