SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Jednosmerky pomôžu, ale sú sporné

Väčšina ulíc v Starom Meste je jednosmerných, v blízkej dobe k nim majú pribudnúť ďalšie. Samospráva tvrdí, že je to v prospech miestnych. Petržalčania zatiaľ návrh jednosmeriek nekritizovali.

Kozia ulica v Starom Meste je jednosmerná už roky, miest na parkovanie je dosť. Aby však ostali miestnym, ktorí tu bývajú, musia sa vyhradzovať.Kozia ulica v Starom Meste je jednosmerná už roky, miest na parkovanie je dosť. Aby však ostali miestnym, ktorí tu bývajú, musia sa vyhradzovať. (Zdroj: SME - DOROTA KRÁKOVÁ)

Väčšina ulíc v Starom Meste je jednosmerných, v blízkej dobe k nim majú pribudnúť ďalšie. Samospráva tvrdí, že je to v prospech miestnych. Petržalčania zatiaľ návrh jednosmeriek nekritizovali.

STARÉ MESTO, PETRŽALKA. Jedným zo spôsobov, ako získať na obmedzenom priestore viac parkovacích miest, je zjednosmerňovanie ulíc. Obvykle však vyvoláva protichodné reakcie. Zmenu dopravy kritizujú aj tí, ktorým by mala pomôcť.

Staré Mesto a Petržalka, ktoré sa chystajú zmeniť na jednosmerky väčší počet ulíc, chceli preto zistiť názor obyvateľov.

Staromešťania v centre majú problém zaparkovať pri svojich domoch. Miesta zaberajú autá mimobratislavských vodičov a z iných častí mesta. Parkujú tu, aby sa vyhli plateniu v spoplatnenej zóne v užšom centre.

Samospráva už dlhšie avizuje jej rozšírenie na územie celého Starého Mesta. Nie je však stále jasné, kedy sa to stane.

Niekto bude mať smolu

Verejná diskusia v Starom Meste sa ešte len rozbieha. Ľudia, ktorých sa úprava dotkne, môžu svoje pripomienky posielať na miestny úrad do 5. júla.
Lokalita ohraničená ulicami Mudroňova, Stará vinárska, Novosvetská, Nekrasovova, Kalvária, Pražská, Štefánikova a Palisády je predposlednou na území mestskej časti, kde sa takto upraví doprava.

„Zjednosmerňujeme komplexne celú oblasť - aby bola prístupná čo najjednoduchšie," povedala hovorkyňa Starého Mesta Alena Kopřivová. Dodáva, že chcú riešiť hlavne nedostatok parkovacích miest pre ľudí, ktorí v tejto oblasti bývajú.

Pred mesiacom vyvolalo protichodné reakcie zjednosmernenie Beskydskej, ktorou vodiči zvykli prechádzať zo Šancovej smerom na Kolibu. Sťažovali sa aj obyvatelia z okolia - smerom na Trnavské mýto sa dostanú len zdĺhavou obchádzkou.

„Pri takýchto zmenách sa vždy niekomu polepší a niekomu uškodí. Tomu sa asi nedá vyhnúť," hovorí Kopřivová.
Viac metrov na parkovanie

Zlepšením pre obyvateľov má byť podľa samosprávy zabezpečenie podmienok na legálne parkovanie. Teraz totiž v niektorých úzkych uliciach hrozí, že autá odtiahnu.

Nemajú normovanú šírku osem metrov - tri metre na prejazd jedným smerom, tri na prejazd druhým a dva metre na parkovanie na okraji. „Keď sa zjednosmernia, bude možné na nich legálne parkovať."
Jednosmerné cesty sa majú stať bezpečnejšie aj pre chodcov, ktorým ostanú voľné chodníky.

Väčšina komunikácií tretej a štvrtej triedy v Starom Meste už je jednosmerná. Posledná etapa zjednosmerňovania sa dotkne lokality od Pražskej smerom na Lovinského.

Petržalčania sa nebránili

Viaceré ulice plánuje ešte tento rok zjednosmerniť aj Petržalka. Čiastočne to má pomôcť riešiť nedostatok parkovacích miest. Na najväčšom sídlisku ich chýba okolo 40-tisíc. Ešte tento rok sa majú zmeniť na jednosmerky Blagoevova, Bulíkova, Prokofievova, Fedinova.

V Petržalke už verejná diskusia o parkovaní prebehla. Najväčšia polemika sa týkala parkovacích domov a budovania plôch pre autá na zeleni.

„Návrh zjednosmerňovať si získava podporu ľudí," hovorí Andrassy. Pripúšťa, že kritika sa možno spustí po osadení značenia, kým si vodiči na nový režim zvyknú. „Je to však aj otázka bezpečnosti." Na niektorých autami preplnených uliciach teraz neostáva potrebná šírka. Vznikajú kolízie a problém to môže byť aj pre sanitky či hasičov.

Čo sa má zmeniť
  • Staré Mesto sa najbližšie chystá zjednosmerňovať komunikácie v lokalite medzi ulicami Mudroňova, Stará vinárska, Novosvetská, Nekrasovova, Kalvária, Pražská, Štefánikova a Palisády.
  • V budúcnosti majú byť jednosmerky aj od Pražskej smerom na Lovinského.
  • Petržalka plánuje tento rok zjednosmerniť Blagoevovu, Bulíkovu, Prokofievovu, Fedinovu.
Palisády: pokus nevyšiel

STARÉ MESTO. Viaceré ulice, najmä v okolí Palisád, kde je nápor parkujúcich najväčší, sú jednosmerné už roky.

Nie všade, ale s úspechom. „Neprejde ani odťahovka, ktorá má túto situáciu riešiť," hovorí obyvateľ Zochovej ulice.
Parkuje sa na oboch stranách chodníka, ulica je preto jednosmerná. Jeden z chodníkov môžu podľa značenia celý obsadiť autá. Druhý by mal ostať voľný pre chodcov. Vodiči to ale nevedia, a tak sa tu parkuje meter a pol od múru na každej strane ulice. Výsledok je taký, že autá trčia do ulice natoľko, že smetiari im odrazia zrkadielka.

„Kto zaručí, že keď zjednosmernia aj iné ulice, nedopadne to tam rovnako? Parkovať tam budú chodiť turisti, lebo na Hrad je to na skok, alebo zamestnanci firiem z centra, lebo sa tu parkuje zadarmo. A obyvatelia opäť nebudú mať kde stáť," myslí si Eugen z Podjavorinskej ulice. Nákupy vykladá z auta tak, že stojí s „blikačkami" na vyhradenom mieste. Potom odchádza krúžiť po okolí, aby zohnal voľné miesto. To zvyčajne nájde až po 18.00, keď zamestnanci okolitých firiem odchádzajú autami domov.

Dorota Kráková
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 440
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 645
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 739
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 304
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 026
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 519
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 412
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 231
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 344
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 238
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu