Väčšina ulíc v Starom Meste je jednosmerných, v blízkej dobe k nim majú pribudnúť ďalšie. Samospráva tvrdí, že je to v prospech miestnych. Petržalčania zatiaľ návrh jednosmeriek nekritizovali.
STARÉ MESTO, PETRŽALKA. Jedným zo spôsobov, ako získať na obmedzenom priestore viac parkovacích miest, je zjednosmerňovanie ulíc. Obvykle však vyvoláva protichodné reakcie. Zmenu dopravy kritizujú aj tí, ktorým by mala pomôcť.
Staré Mesto a Petržalka, ktoré sa chystajú zmeniť na jednosmerky väčší počet ulíc, chceli preto zistiť názor obyvateľov.
Staromešťania v centre majú problém zaparkovať pri svojich domoch. Miesta zaberajú autá mimobratislavských vodičov a z iných častí mesta. Parkujú tu, aby sa vyhli plateniu v spoplatnenej zóne v užšom centre.
Samospráva už dlhšie avizuje jej rozšírenie na územie celého Starého Mesta. Nie je však stále jasné, kedy sa to stane.
Niekto bude mať smolu
Verejná diskusia v Starom Meste sa ešte len rozbieha. Ľudia, ktorých sa úprava dotkne, môžu svoje pripomienky posielať na miestny úrad do 5. júla.
Lokalita ohraničená ulicami Mudroňova, Stará vinárska, Novosvetská, Nekrasovova, Kalvária, Pražská, Štefánikova a Palisády je predposlednou na území mestskej časti, kde sa takto upraví doprava.
„Zjednosmerňujeme komplexne celú oblasť - aby bola prístupná čo najjednoduchšie," povedala hovorkyňa Starého Mesta Alena Kopřivová. Dodáva, že chcú riešiť hlavne nedostatok parkovacích miest pre ľudí, ktorí v tejto oblasti bývajú.
Pred mesiacom vyvolalo protichodné reakcie zjednosmernenie Beskydskej, ktorou vodiči zvykli prechádzať zo Šancovej smerom na Kolibu. Sťažovali sa aj obyvatelia z okolia - smerom na Trnavské mýto sa dostanú len zdĺhavou obchádzkou.
„Pri takýchto zmenách sa vždy niekomu polepší a niekomu uškodí. Tomu sa asi nedá vyhnúť," hovorí Kopřivová.
Viac metrov na parkovanie
Zlepšením pre obyvateľov má byť podľa samosprávy zabezpečenie podmienok na legálne parkovanie. Teraz totiž v niektorých úzkych uliciach hrozí, že autá odtiahnu.
Nemajú normovanú šírku osem metrov - tri metre na prejazd jedným smerom, tri na prejazd druhým a dva metre na parkovanie na okraji. „Keď sa zjednosmernia, bude možné na nich legálne parkovať."
Jednosmerné cesty sa majú stať bezpečnejšie aj pre chodcov, ktorým ostanú voľné chodníky.
Väčšina komunikácií tretej a štvrtej triedy v Starom Meste už je jednosmerná. Posledná etapa zjednosmerňovania sa dotkne lokality od Pražskej smerom na Lovinského.
Petržalčania sa nebránili
Viaceré ulice plánuje ešte tento rok zjednosmerniť aj Petržalka. Čiastočne to má pomôcť riešiť nedostatok parkovacích miest. Na najväčšom sídlisku ich chýba okolo 40-tisíc. Ešte tento rok sa majú zmeniť na jednosmerky Blagoevova, Bulíkova, Prokofievova, Fedinova.
V Petržalke už verejná diskusia o parkovaní prebehla. Najväčšia polemika sa týkala parkovacích domov a budovania plôch pre autá na zeleni.
„Návrh zjednosmerňovať si získava podporu ľudí," hovorí Andrassy. Pripúšťa, že kritika sa možno spustí po osadení značenia, kým si vodiči na nový režim zvyknú. „Je to však aj otázka bezpečnosti." Na niektorých autami preplnených uliciach teraz neostáva potrebná šírka. Vznikajú kolízie a problém to môže byť aj pre sanitky či hasičov.
Čo sa má zmeniť
Staré Mesto sa najbližšie chystá zjednosmerňovať komunikácie v lokalite medzi ulicami Mudroňova, Stará vinárska, Novosvetská, Nekrasovova, Kalvária, Pražská, Štefánikova a Palisády.
V budúcnosti majú byť jednosmerky aj od Pražskej smerom na Lovinského.
Petržalka plánuje tento rok zjednosmerniť Blagoevovu, Bulíkovu, Prokofievovu, Fedinovu.
Palisády: pokus nevyšiel
STARÉ MESTO. Viaceré ulice, najmä v okolí Palisád, kde je nápor parkujúcich najväčší, sú jednosmerné už roky.
Nie všade, ale s úspechom. „Neprejde ani odťahovka, ktorá má túto situáciu riešiť," hovorí obyvateľ Zochovej ulice.
Parkuje sa na oboch stranách chodníka, ulica je preto jednosmerná. Jeden z chodníkov môžu podľa značenia celý obsadiť autá. Druhý by mal ostať voľný pre chodcov. Vodiči to ale nevedia, a tak sa tu parkuje meter a pol od múru na každej strane ulice. Výsledok je taký, že autá trčia do ulice natoľko, že smetiari im odrazia zrkadielka.
„Kto zaručí, že keď zjednosmernia aj iné ulice, nedopadne to tam rovnako? Parkovať tam budú chodiť turisti, lebo na Hrad je to na skok, alebo zamestnanci firiem z centra, lebo sa tu parkuje zadarmo. A obyvatelia opäť nebudú mať kde stáť," myslí si Eugen z Podjavorinskej ulice. Nákupy vykladá z auta tak, že stojí s „blikačkami" na vyhradenom mieste. Potom odchádza krúžiť po okolí, aby zohnal voľné miesto. To zvyčajne nájde až po 18.00, keď zamestnanci okolitých firiem odchádzajú autami domov.
Dorota Kráková