NOVÉ MESTO. Po rokoch sa samospráve podarilo získať do svojho majetku budovu prvej konskej železnice v Uhorsku.
Rarita na križovatke Krížnej a Legionárskej sa zachovala vďaka snahe pamiatkarov a dobrej vôli Hydrostavu ešte za socializmu. Teraz sa vracia do verejného majetku. Naposledy tu sídlila poisťovňa, ktorá tu mala kancelárie.
„Koňka" je v erbe mestskej časti Nové Mesto, je to jedna z najstarších budov na jej území. Postavili ju v roku 1840 a to, že sa zachovala, je nezvyčajné. Budovy väčšiny konských železníc v Uhorsku sa neskôr, keď sa prešlo na parné stroje, prestavali alebo zbúrali.
Mestská časť budovu kúpila v apríli za 1,15 milióna eur (34 644 900 korún). Hovorkyňa Nového Mesta Alžbeta Klesnilová potvrdila, že už je oficiálne majetkom samosprávy.
Sobášna sieň aj galéria
V budove chce mestská časť zriadiť sobášnu sieň, galériu, majú tu byť reprezentačné priestory. Budova teda prejde rekonštrukciou.
Keďže ide o kultúrnu pamiatku, k projektu rekonštrukcie sa musia vyjadriť pamiatkari. „Vedenie mestskej časti by chcelo začať využívať budovu už koncom tohto roka. Či sa to podarí, to bude závisieť od toho, ako rýchlo sa podarí získať potrebné vyjadrenia a stavebné povolenie," povedala Klesnilová.
Zatiaľ sa na projekte obnovy len pracuje, má sa robiť ponukové konanie. Ešte nie je jasné ani to, koľko by zmena železničnej budovy na reprezentatívne priestory mohla stáť.
O budovu konskej železnice sa prvýkrát začali zaujímať mestskí pamiatkari v 70. rokoch, vtedy chátrala. Zbúrať ju chceli už v roku 1965, keď sa riešila štúdia areálu ČSD.
V 70. rokoch prišli komunisti s projektom výstavby na Trnavskom mýte. Pamiatkari, aby budovu zachránili, navrhli dokonca jej premiestnenie. Ako sa dá dočítať v archíve Mestského ústavu ochrany pamiatok, pre finančnú náročnosť sa odporúčala výstavba nového objektu podľa pôvodných plánov. Malo tu byť dopravné múzeum.
V 80. rokoch sa začalo uvažovať o prestavbe križovatky. Obvodný národný výbor navrhol asanáciu, v roku 1986 už poslali žiadosť o zbúranie stavby. Začal sa niekoľkoročný proces rokovaní, povoľovaní, urgencií a žiadostí o záchranu.
Obnovil ju Hydrostav
V roku 1986 o „koňku" prejavil záujem Hydrostav, chcel tu priestory pre svoje krúžky, mali tu byť filatelisti aj fanúšikovia sci-fi. Budovu získal a začal rekonštruovať. Vtedy už bola pamiatkou, v rámci projektu sa počítalo s obnovou pôvodnej veže s hodinami, ktorá už nestála.
Posledné roky tu sídlila súkromná firma, od ktorej budovu Nové Mesto kúpilo. O kúpu sa samospráva zaujímala už pred štyrmi rokmi.
Hodiny na veži, ktoré sú z roku 1988 a dnes opäť stoja, chce Nové Mesto znova sprevádzkovať.