SME

Konská železnica už bude verejná

Konská železnica nemusela prežiť socialistickú rekonštrukciu križovatky. Boj o jej zachovanie začali v 70. rokoch pamiatkari.

„Koňku" postavili v roku 1840, pamiatkou sa stala o 140 rokov neskôr. Veža s hodinami sa nezachovala, museli ju znovu postaviť podľa pôvodných projektov v 80. rokoch. Hodiny na nej teraz stoja.„Koňku" postavili v roku 1840, pamiatkou sa stala o 140 rokov neskôr. Veža s hodinami sa nezachovala, museli ju znovu postaviť podľa pôvodných projektov v 80. rokoch. Hodiny na nej teraz stoja. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)


NOVÉ MESTO. Po rokoch sa samospráve podarilo získať do svojho majetku budovu prvej konskej železnice v Uhorsku.

Rarita na križovatke Krížnej a Legionárskej sa zachovala vďaka snahe pamiatkarov a dobrej vôli Hydrostavu ešte za socializmu. Teraz sa vracia do verejného majetku. Naposledy tu sídlila poisťovňa, ktorá tu mala kancelárie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Koňka" je v erbe mestskej časti Nové Mesto, je to jedna z najstarších budov na jej území. Postavili ju v roku 1840 a to, že sa zachovala, je nezvyčajné. Budovy väčšiny konských železníc v Uhorsku sa neskôr, keď sa prešlo na parné stroje, prestavali alebo zbúrali.

SkryťVypnúť reklamu

Mestská časť budovu kúpila v apríli za 1,15 milióna eur (34 644 900 korún). Hovorkyňa Nového Mesta Alžbeta Klesnilová potvrdila, že už je oficiálne majetkom samosprávy.

Sobášna sieň aj galéria

V budove chce mestská časť zriadiť sobášnu sieň, galériu, majú tu byť reprezentačné priestory. Budova teda prejde rekonštrukciou.

Keďže ide o kultúrnu pamiatku, k projektu rekonštrukcie sa musia vyjadriť pamiatkari. „Vedenie mestskej časti by chcelo začať využívať budovu už koncom tohto roka. Či sa to podarí, to bude závisieť od toho, ako rýchlo sa podarí získať potrebné vyjadrenia a stavebné povolenie," povedala Klesnilová.

Zatiaľ sa na projekte obnovy len pracuje, má sa robiť ponukové konanie. Ešte nie je jasné ani to, koľko by zmena železničnej budovy na reprezentatívne priestory mohla stáť.

SkryťVypnúť reklamu

O budovu konskej železnice sa prvýkrát začali zaujímať mestskí pamiatkari v 70. rokoch, vtedy chátrala. Zbúrať ju chceli už v roku 1965, keď sa riešila štúdia areálu ČSD.

V 70. rokoch prišli komunisti s projektom výstavby na Trnavskom mýte. Pamiatkari, aby budovu zachránili, navrhli dokonca jej premiestnenie. Ako sa dá dočítať v archíve Mestského ústavu ochrany pamiatok, pre finančnú náročnosť sa odporúčala výstavba nového objektu podľa pôvodných plánov. Malo tu byť dopravné múzeum.

V 80. rokoch sa začalo uvažovať o prestavbe križovatky. Obvodný národný výbor navrhol asanáciu, v roku 1986 už poslali žiadosť o zbúranie stavby. Začal sa niekoľkoročný proces rokovaní, povoľovaní, urgencií a žiadostí o záchranu.

Obnovil ju Hydrostav

V roku 1986 o „koňku" prejavil záujem Hydrostav, chcel tu priestory pre svoje krúžky, mali tu byť filatelisti aj fanúšikovia sci-fi. Budovu získal a začal rekonštruovať. Vtedy už bola pamiatkou, v rámci projektu sa počítalo s obnovou pôvodnej veže s hodinami, ktorá už nestála.

SkryťVypnúť reklamu

Posledné roky tu sídlila súkromná firma, od ktorej budovu Nové Mesto kúpilo. O kúpu sa samospráva zaujímala už pred štyrmi rokmi.

Hodiny na veži, ktoré sú z roku 1988 a dnes opäť stoja, chce Nové Mesto znova sprevádzkovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 143
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 281
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 566
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 344
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 050
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 021
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 676
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 360
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 656
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 272
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 144
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 622
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 376
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 331
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 717
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 906
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu