SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Konská železnica už bude verejná

Konská železnica nemusela prežiť socialistickú rekonštrukciu križovatky. Boj o jej zachovanie začali v 70. rokoch pamiatkari.

„Koňku" postavili v roku 1840, pamiatkou sa stala o 140 rokov neskôr. Veža s hodinami sa nezachovala, museli ju znovu postaviť podľa pôvodných projektov v 80. rokoch. Hodiny na nej teraz stoja.„Koňku" postavili v roku 1840, pamiatkou sa stala o 140 rokov neskôr. Veža s hodinami sa nezachovala, museli ju znovu postaviť podľa pôvodných projektov v 80. rokoch. Hodiny na nej teraz stoja. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)


NOVÉ MESTO. Po rokoch sa samospráve podarilo získať do svojho majetku budovu prvej konskej železnice v Uhorsku.

Rarita na križovatke Krížnej a Legionárskej sa zachovala vďaka snahe pamiatkarov a dobrej vôli Hydrostavu ešte za socializmu. Teraz sa vracia do verejného majetku. Naposledy tu sídlila poisťovňa, ktorá tu mala kancelárie.

„Koňka" je v erbe mestskej časti Nové Mesto, je to jedna z najstarších budov na jej území. Postavili ju v roku 1840 a to, že sa zachovala, je nezvyčajné. Budovy väčšiny konských železníc v Uhorsku sa neskôr, keď sa prešlo na parné stroje, prestavali alebo zbúrali.

Skryť Vypnúť reklamu

Mestská časť budovu kúpila v apríli za 1,15 milióna eur (34 644 900 korún). Hovorkyňa Nového Mesta Alžbeta Klesnilová potvrdila, že už je oficiálne majetkom samosprávy.

Sobášna sieň aj galéria

V budove chce mestská časť zriadiť sobášnu sieň, galériu, majú tu byť reprezentačné priestory. Budova teda prejde rekonštrukciou.

Keďže ide o kultúrnu pamiatku, k projektu rekonštrukcie sa musia vyjadriť pamiatkari. „Vedenie mestskej časti by chcelo začať využívať budovu už koncom tohto roka. Či sa to podarí, to bude závisieť od toho, ako rýchlo sa podarí získať potrebné vyjadrenia a stavebné povolenie," povedala Klesnilová.

Zatiaľ sa na projekte obnovy len pracuje, má sa robiť ponukové konanie. Ešte nie je jasné ani to, koľko by zmena železničnej budovy na reprezentatívne priestory mohla stáť.

Skryť Vypnúť reklamu

O budovu konskej železnice sa prvýkrát začali zaujímať mestskí pamiatkari v 70. rokoch, vtedy chátrala. Zbúrať ju chceli už v roku 1965, keď sa riešila štúdia areálu ČSD.

V 70. rokoch prišli komunisti s projektom výstavby na Trnavskom mýte. Pamiatkari, aby budovu zachránili, navrhli dokonca jej premiestnenie. Ako sa dá dočítať v archíve Mestského ústavu ochrany pamiatok, pre finančnú náročnosť sa odporúčala výstavba nového objektu podľa pôvodných plánov. Malo tu byť dopravné múzeum.

V 80. rokoch sa začalo uvažovať o prestavbe križovatky. Obvodný národný výbor navrhol asanáciu, v roku 1986 už poslali žiadosť o zbúranie stavby. Začal sa niekoľkoročný proces rokovaní, povoľovaní, urgencií a žiadostí o záchranu.

Obnovil ju Hydrostav

V roku 1986 o „koňku" prejavil záujem Hydrostav, chcel tu priestory pre svoje krúžky, mali tu byť filatelisti aj fanúšikovia sci-fi. Budovu získal a začal rekonštruovať. Vtedy už bola pamiatkou, v rámci projektu sa počítalo s obnovou pôvodnej veže s hodinami, ktorá už nestála.

Skryť Vypnúť reklamu

Posledné roky tu sídlila súkromná firma, od ktorej budovu Nové Mesto kúpilo. O kúpu sa samospráva zaujímala už pred štyrmi rokmi.

Hodiny na veži, ktoré sú z roku 1988 a dnes opäť stoja, chce Nové Mesto znova sprevádzkovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 182
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 18 739
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 838
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 369
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 657
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 872
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 802
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 720
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 448
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 936
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu