SME

Parkovanie v meste sa zmenilo na boj

Bratislavskí vodiči musia rátať s tým, že časom budú platiť aj za odstavenie auta pred svojím domom.

V užšom centre je trochu viac voľných miest, potom ako sa vlani v decembri zvýšila cena za parkovanie na ulici. Autá sa tiesnia len o pár ulíc ďalej, kde sa už neplatí. Parkuje sa tam ťažko. Iritujú pritom neobsadené vyhradené boxy, ktoré chránia stĺpiky.V užšom centre je trochu viac voľných miest, potom ako sa vlani v decembri zvýšila cena za parkovanie na ulici. Autá sa tiesnia len o pár ulíc ďalej, kde sa už neplatí. Parkuje sa tam ťažko. Iritujú pritom neobsadené vyhradené boxy, ktoré chránia stĺpiky. (Zdroj: SME - MILAN DAVID)

BRATISLAVA. Problém s parkovaním sa netýka len stredu mesta. Miesto pre auto treba večer hľadať aj v okrajovejších častiach Bratislavy. V širšom centre chýbajú miesta aj cez deň. Prispel k tomu nový cestný zákon - autá nesmú stáť na zeleni a na chodníku musia nechať 1,5 metra pre chodcov. Parkovacie miesta zvažujú viaceré mestské časti doplniť aj v parkovacích domoch. Väčšinou by ich mali stavať súkromní investori a platiť tí, čo chcú parkovať na svojom. Samosprávy na to zvýhodnene ponúkajú pozemky. Ide hlavne o automatický parkovací systém. Na princípe pásu a výťahu zaparkuje viac áut na malom priestore. Vyskúšala to už Vrakuňa. V Starom Meste by sa tak mohla zlepšiť situácia vo vnútroblokoch. O tejto možnosti uvažuje skupina obyvateľov zo Šancovej, v ich vnútrobloku by sa automat dal umiestniť asi aj v bývalom CO kryte. „Ak chceme mať parkovacie miesta a zachovať zeleň, je to najlepšia možnosť," povedal petržalský hovorca Ľubomír Andrassy. Petržalka pre automat vytypovala skoro desať vhodných miest. „Ponúkli by sme čo najnižší prenájom pozemku, ale obchodný vzťah medzi investorom a občanom by už bol mimo samosprávy."Plánujú sa aj klasické parkovacie domy. V Novom Meste poslanci hovorili o zozname možných lokalít, kde by sa postavili.„Mali by sa stať realitou," povedala hovorkyňa mestskej časti Alžbeta Klesnilová. Stavebný úrad už napríklad vydal rozhodnutie o umiestnení stavby pre parkovací dom so 432 miestami na Trnavskej pri Kauflande.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V najužšom centre je to mierne lepšie po tom, ako sa zdvihla cena za státie na ulici na 70 centov na hodinu. Boj sa presunul o niekoľko ulíc ďalej, za hranice spoplatnenej zóny. Vodiči o miesta niekedy skutočne zápasia, od trúbenia a nadávok prejdú až k fackám. V Starom Meste pritom iritujú prázdne vyhradené boxy, ktoré chránia stĺpiky.

V Petržalke sa večer niekedy zdá, že autá sa snažia zaparkovať na streche tých, ktoré si už miesto našli. Má asi o 40-tisíc státí menej, ako potrebuje.

Žiadosti o vyhradené parkovanie v Novom Meste vysoko prekračovali počet miest, ktoré mohla samospráva ponúknuť. Už dávnejšie zjednosmerňovali množstvo ulíc, ale pomohlo to len čiastočne.

Možnosti magistrátu

Na cestách tretej a štvrtej triedy riešia parkovanie mestské časti. Za dopravu je zodpovedné aj mesto, pod ktoré patria cesty prvej a druhej triedy.
Prvý námestník primátora Milan Cílek hovorí, že dynamická, statická a mestská hromadná doprava navzájom súvisia. Hlavnú možnosť zlepšenia vidí vo vytváraní jednosmeriek tak, aby vznikol pruh pre parkovanie a autobusy a trolejbusy. „Komunikujeme aj s jednotlivými mestskými časťami."
Ďalšou pákou mesta je podľa neho územný plán, ktorý by mal vytvárať priestor na budovanie parkovacích domov a garáží. „Ľudia si budú musieť uvedomiť, že s vlastníctvom auta sa budú spájať aj určité mesačné poplatky za parkovanie."

SkryťVypnúť reklamu

Staré Mesto čaká na jún

Vyhradené parkovanie v Starom Meste kontroluje už vyše desať rokov firma BPS Park. Samospráva miesta prenajala a stratila na parkovanie dosah. V júni by miestni poslanci mali dostať dodatok k zmluve, ktorým chce mestská časť získať možnosť ovplyvniť cenu státia v uliciach a kompetencie za upratovanie ciest a pri osádzaní značiek.
Rezidentom, ktorým miesta často obsadzujú návštevníci centra, má pomôcť sprísnený postih nesprávne parkujúcich áut. Častejšie ich odťahujú. Pripravuje sa aj zjednosmerňovanie.

Petržalka diskutovala

Petržalka sa na alternatívy parkovania spýtala obyvateľov. Budúci mesiac má byť verejné prerokovanie o navrhnutých opatreniach so starostom Milanom Ftáčnikom, odborníkmi z miestneho úradu a poslancami.
Samospráva v Petržalke upravila aj platbu za vyhradené miesto. Splatiť sa už dá v štyroch splátkach.
Zaplatiť si miesto blízko domu umožnili len pred necelým rokom. Záujemcov však mali oveľa menej, ako čakali. Dôvodom mohla byť aj cena 606 eur. Návrh na jej zníženie v miestnom zastupiteľstve neprešiel.

SkryťVypnúť reklamu

Nové Mesto dá zľavu

Od 1. júla sa menia podmienky vyhradeného parkovania v Novom Meste. Počet žiadateľov chcú zmenšiť zvýšenou cenou. Oproti pôvodným približne ôsmim tisícom korún (265,6 eura) sa bude platiť základná sadzba 1124,20 eura (33 867 korún).
Samospráva ponúka zľavu 50 percent obyvateľom, ktorí miesto využívajú len pre seba a svoju rodinu.
Ak navyše umožní na mieste parkovať iným aspoň osem hodín denne, dostane zľavu 65 percent. O polovicu menej zaplatí aj firma, ktorá dovolí na svojom mieste odstaviť iné autá aspoň na 12 hodín denne.

Kde sú problémy

  • Staré Mesto stratilo dosah na parkovanie, keď pred rokmi prenajalo miesta spoločnosti BPS Park. Teraz to chce zmeniť.

  • Petržalke chýba asi 40-tisíc parkovacích miest. Samospráva sa na riešenie pýtala obyvateľov.

  • Nové Mesto nemohlo splniť všetky žiadosti o vyhradené miesta. Ponúkne zľavu za to, keď sa vodiči podelia.

Nastupujú automaty

Jednosmerky ľudia kritizujú

Časť obyvateľov nedávno zjednosmernenej Beskydskej ďakovala staromestskému úradu za lepšie parkovanie. Iných zmena rozčúlila. Na to, aby sa po novom dostali, kam potrebujú, minú viac benzínu.
Hovorkyňa Starého Mesta Alena Kopřivová povedala, že samospráva uprednostňuje vytvorenie parkovacích miest pre ľudí, ktorí tam bývajú. Nový cestný zákon vyžaduje nechať na chodníku 1,5 metra široký priestor pre chodcov. Na Beskydskej bývalo málo miesta a vodiči často riskovali, že im auto odtiahnu.
Mestská časť sa preto chystá zjednosmerňovať aj ďalšie ulice. Na rade sú cesty tretej a štvrtej triedy v okolí Palisád.
„Po zjednosmernení ulíc niektorí vodiči nie sú spokojní, ale po čase si zvyknú," povedal hovorca Petržalky Ľubomír Andrassy. Nové parkovacie miesta chce takto získať aj Petržalka. „Niekde nemáme iné možnosti ako vytvoriť parkovacie miesta." Vo verejnej diskusii riešení parkovania to žiadali aj Petržalčania. Za jednosmerky navrhovali hlavne Fedinovu, Bulíkovu, Belinského ulicu.
V Petržalke sa nevedia zhodnúť v tom, či zmeniť na parkovacie plochy bývalé detské ihriská. Ľudia z okolia Jasovskej boli skôr za, na Topoľčianskej zase so zabratím ihriska nesúhlasili. Pracovníci miestneho úradu plánovali s ľuďmi v konfliktných lokalitách stretnutie, aby zistili názor väčšiny.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 17 135
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 075
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 933
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 925
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 368
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 225
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 973
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 796
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 529
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 522
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 068
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 558
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 820
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 445
  7. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 232
  8. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu 3 783
  1. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  2. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  3. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  4. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  5. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  6. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
SkryťZatvoriť reklamu