SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Parkovanie v meste sa zmenilo na boj

Bratislavskí vodiči musia rátať s tým, že časom budú platiť aj za odstavenie auta pred svojím domom.

V užšom centre je trochu viac voľných miest, potom ako sa vlani v decembri zvýšila cena za parkovanie na ulici. Autá sa tiesnia len o pár ulíc ďalej, kde sa už neplatí. Parkuje sa tam ťažko. Iritujú pritom neobsadené vyhradené boxy, ktoré chránia stĺpiky.V užšom centre je trochu viac voľných miest, potom ako sa vlani v decembri zvýšila cena za parkovanie na ulici. Autá sa tiesnia len o pár ulíc ďalej, kde sa už neplatí. Parkuje sa tam ťažko. Iritujú pritom neobsadené vyhradené boxy, ktoré chránia stĺpiky. (Zdroj: SME - MILAN DAVID)

BRATISLAVA. Problém s parkovaním sa netýka len stredu mesta. Miesto pre auto treba večer hľadať aj v okrajovejších častiach Bratislavy. V širšom centre chýbajú miesta aj cez deň. Prispel k tomu nový cestný zákon - autá nesmú stáť na zeleni a na chodníku musia nechať 1,5 metra pre chodcov.

V najužšom centre je to mierne lepšie po tom, ako sa zdvihla cena za státie na ulici na 70 centov na hodinu. Boj sa presunul o niekoľko ulíc ďalej, za hranice spoplatnenej zóny. Vodiči o miesta niekedy skutočne zápasia, od trúbenia a nadávok prejdú až k fackám. V Starom Meste pritom iritujú prázdne vyhradené boxy, ktoré chránia stĺpiky.

V Petržalke sa večer niekedy zdá, že autá sa snažia zaparkovať na streche tých, ktoré si už miesto našli. Má asi o 40-tisíc státí menej, ako potrebuje.

Žiadosti o vyhradené parkovanie v Novom Meste vysoko prekračovali počet miest, ktoré mohla samospráva ponúknuť. Už dávnejšie zjednosmerňovali množstvo ulíc, ale pomohlo to len čiastočne.

Možnosti magistrátu

Na cestách tretej a štvrtej triedy riešia parkovanie mestské časti. Za dopravu je zodpovedné aj mesto, pod ktoré patria cesty prvej a druhej triedy.
Prvý námestník primátora Milan Cílek hovorí, že dynamická, statická a mestská hromadná doprava navzájom súvisia. Hlavnú možnosť zlepšenia vidí vo vytváraní jednosmeriek tak, aby vznikol pruh pre parkovanie a autobusy a trolejbusy. „Komunikujeme aj s jednotlivými mestskými časťami."
Ďalšou pákou mesta je podľa neho územný plán, ktorý by mal vytvárať priestor na budovanie parkovacích domov a garáží. „Ľudia si budú musieť uvedomiť, že s vlastníctvom auta sa budú spájať aj určité mesačné poplatky za parkovanie."

Staré Mesto čaká na jún

Vyhradené parkovanie v Starom Meste kontroluje už vyše desať rokov firma BPS Park. Samospráva miesta prenajala a stratila na parkovanie dosah. V júni by miestni poslanci mali dostať dodatok k zmluve, ktorým chce mestská časť získať možnosť ovplyvniť cenu státia v uliciach a kompetencie za upratovanie ciest a pri osádzaní značiek.
Rezidentom, ktorým miesta často obsadzujú návštevníci centra, má pomôcť sprísnený postih nesprávne parkujúcich áut. Častejšie ich odťahujú. Pripravuje sa aj zjednosmerňovanie.

Petržalka diskutovala

Petržalka sa na alternatívy parkovania spýtala obyvateľov. Budúci mesiac má byť verejné prerokovanie o navrhnutých opatreniach so starostom Milanom Ftáčnikom, odborníkmi z miestneho úradu a poslancami.
Samospráva v Petržalke upravila aj platbu za vyhradené miesto. Splatiť sa už dá v štyroch splátkach.
Zaplatiť si miesto blízko domu umožnili len pred necelým rokom. Záujemcov však mali oveľa menej, ako čakali. Dôvodom mohla byť aj cena 606 eur. Návrh na jej zníženie v miestnom zastupiteľstve neprešiel.

Nové Mesto dá zľavu

Od 1. júla sa menia podmienky vyhradeného parkovania v Novom Meste. Počet žiadateľov chcú zmenšiť zvýšenou cenou. Oproti pôvodným približne ôsmim tisícom korún (265,6 eura) sa bude platiť základná sadzba 1124,20 eura (33 867 korún).
Samospráva ponúka zľavu 50 percent obyvateľom, ktorí miesto využívajú len pre seba a svoju rodinu.
Ak navyše umožní na mieste parkovať iným aspoň osem hodín denne, dostane zľavu 65 percent. O polovicu menej zaplatí aj firma, ktorá dovolí na svojom mieste odstaviť iné autá aspoň na 12 hodín denne.

Kde sú problémy
  • Staré Mesto stratilo dosah na parkovanie, keď pred rokmi prenajalo miesta spoločnosti BPS Park. Teraz to chce zmeniť.
  • Petržalke chýba asi 40-tisíc parkovacích miest. Samospráva sa na riešenie pýtala obyvateľov.
  • Nové Mesto nemohlo splniť všetky žiadosti o vyhradené miesta. Ponúkne zľavu za to, keď sa vodiči podelia.
Nastupujú automaty
Parkovacie miesta zvažujú viaceré mestské časti doplniť aj v parkovacích domoch. Väčšinou by ich mali stavať súkromní investori a platiť tí, čo chcú parkovať na svojom. Samosprávy na to zvýhodnene ponúkajú pozemky.
Ide hlavne o automatický parkovací systém. Na princípe pásu a výťahu zaparkuje viac áut na malom priestore. Vyskúšala to už Vrakuňa. V Starom Meste by sa tak mohla zlepšiť situácia vo vnútroblokoch. O tejto možnosti uvažuje skupina obyvateľov zo Šancovej, v ich vnútrobloku by sa automat dal umiestniť asi aj v bývalom CO kryte.
„Ak chceme mať parkovacie miesta a zachovať zeleň, je to najlepšia možnosť," povedal petržalský hovorca Ľubomír Andrassy. Petržalka pre automat vytypovala skoro desať vhodných miest. „Ponúkli by sme čo najnižší prenájom pozemku, ale obchodný vzťah medzi investorom a občanom by už bol mimo samosprávy."
Plánujú sa aj klasické parkovacie domy. V Novom Meste poslanci hovorili o zozname možných lokalít, kde by sa postavili.
„Mali by sa stať realitou," povedala hovorkyňa mestskej časti Alžbeta Klesnilová. Stavebný úrad už napríklad vydal rozhodnutie o umiestnení stavby pre parkovací dom so 432 miestami na Trnavskej pri Kauflande.
Jednosmerky ľudia kritizujú

Časť obyvateľov nedávno zjednosmernenej Beskydskej ďakovala staromestskému úradu za lepšie parkovanie. Iných zmena rozčúlila. Na to, aby sa po novom dostali, kam potrebujú, minú viac benzínu.
Hovorkyňa Starého Mesta Alena Kopřivová povedala, že samospráva uprednostňuje vytvorenie parkovacích miest pre ľudí, ktorí tam bývajú. Nový cestný zákon vyžaduje nechať na chodníku 1,5 metra široký priestor pre chodcov. Na Beskydskej bývalo málo miesta a vodiči často riskovali, že im auto odtiahnu.
Mestská časť sa preto chystá zjednosmerňovať aj ďalšie ulice. Na rade sú cesty tretej a štvrtej triedy v okolí Palisád.
„Po zjednosmernení ulíc niektorí vodiči nie sú spokojní, ale po čase si zvyknú," povedal hovorca Petržalky Ľubomír Andrassy. Nové parkovacie miesta chce takto získať aj Petržalka. „Niekde nemáme iné možnosti ako vytvoriť parkovacie miesta." Vo verejnej diskusii riešení parkovania to žiadali aj Petržalčania. Za jednosmerky navrhovali hlavne Fedinovu, Bulíkovu, Belinského ulicu.
V Petržalke sa nevedia zhodnúť v tom, či zmeniť na parkovacie plochy bývalé detské ihriská. Ľudia z okolia Jasovskej boli skôr za, na Topoľčianskej zase so zabratím ihriska nesúhlasili. Pracovníci miestneho úradu plánovali s ľuďmi v konfliktných lokalitách stretnutie, aby zistili názor väčšiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  6. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  7. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. Úprava osobného motorového vozidla
  10. Important information for Brazilians living in Slovakia
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 497
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 116
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 494
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 991
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 718
  6. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 11 081
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 219
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje 9 684
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 615
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 523
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu