BRATISLAVA. Návrh čistopisu urbanistickej štúdie Mlynské nivy – západ v bratislavskom Ružinove poslanci na dnešnom rokovaní po viac ako dva a polhodinovej diskusii neodsúhlasili. Ide o územie vymedzené ulicami Prievozská, Bajkalská, Plynárenská a Prístavná, kde by mohla vzniknúť nová štvrť. Viacerí poslanci vyčítali štúdii málo zelene ako aj to, že pri takej bytovej zástavbe a polyfunkcii sa nerieši vybudovanie žiadnej školy.
Ako pre agentúru SITA povedal architekt mestskej časti Andrej Papp, je to územie bývalých skladových a výrobných areálov. V územnom pláne mesta je južná časť územia vyznačená ako stabilizované územie. „Už dávno tam nastali zmeny vlastníckych vzťahov, a tak je potrebné požiadať magistrát o zmeny a doplnky v územnom pláne,“zdôvodnil. Navrhujú preto zmenu zo stabilizovaného územia na rozvojové, teda pre občiansku vybavenosť a bývanie.
„Ide o to, aby územie žilo celých 24 hodín, teda aby tu nesídlili len administratívne budovy,“ myslí si Papp. Štúdia bola prerokovaná s 25 dotknutými orgánmi, predkladá sa ako výsledný variant, pričom mala slúžiť ako podklad pre zmeny a doplnky v územnom pláne hlavného mesta. Vypracovanie štúdie, ktorá by mala byť dopracovaná aj do územného plánu zóny, financovala spoločnosť Europolis Harbour City, s.r.o., ktorá zastupuje vlastníkov pozemkov.
Poslanci sa zhodli, že územie treba prekvalifikovať na rozvojové, neboli však spokojní s podielom zelene. „Zeleň je naplánovaná na magistrátnych pozemkoch, čo sa započítava do celých pozemkov. V rámci územného plánu tam však je možné stavať,“ povedal poslanec Valentín Mikuš (Občiansky klub). Ako tiež konštatoval, investorovi nedávajú žiadne podmienky, ako to napríklad urobili pri projekte Twin City. „Twin City sme dali presné podmienky, čo musia urobiť. Tu schválime a žiadna podmienka. Štúdia je vypracovaná len pre investorov. Chceme školu, tak prečo by sme ju tam nemohli mať,“ opýtal sa. Ak sa má územie rozvíjať, zaslúži si podľa viacerých poslancov minimálne základnú školu, aby nemuseli deti dochádzať do vzdialenejších lokalít. Podľa Petra Hrapka (Smer) je tu „konečne“ investičný zámer, ktorý nezahusťuje. Poslanci sa zaujímali aj o to, kto bude financovať prípadné vybudovanie školy, križovatiek či podjazdu, podľa architekta a jedného z tvorcov štúdie Romana Talaša to bude robiť investor.
Urbanistická štúdia by mala podľa Talaša vytvoriť pravidlá, ako sa majú investori v danom území správať, definuje tiež verejný priestor, kde sa nemôže stavať. V zóne je navrhnutých 22 percent zelene, pričom sa počíta aj s vytvorením parku na Prístavnej ulici, kde sú v súčasnosti garáže. Zeleň by mala byť aj pozdĺž komunikácií a koridorov, podporiť by mali aj vytvorenie bulváru so zelenými pásmi na Mlynských nivách. Počíta sa aj s vybudovaním podjazdu pod Bajkalskou ulicou. Cyklistická trasa pozdĺž Bajkalskej ulice na Prístavný most do Petržalky by mohla byť doplnená navrhovanou trasou pozdĺž Prievozskej a Gagarinovej. Navrhujú aj cyklistickú trasu pozdĺž ulice Mlynské nivy s prepojením na Bajkalskú. Podľa materiálu by sa malo s výhľadom do roku 2020 vytvoriť vyše 15 300 parkovacích státí, keď sa všetky investičné zámery zrealizujú.