VRAKUŇA. Letisko M. R. Štefánika sa rozširuje a prestavuje. Výsledok má umožniť vybaviť väčšie množstvo cestujúcich. Mení sa dopravné riešenie aj podoba letiskového komplexu.
V blízkom okruhu letiska je teraz veľké stavenisko. Časť parkoviska pred letiskovými terminálmi ohradzuje plot. Priestor pred nimi sa zúžil - stačí akurát pre čakajúce taxíky a prechádzajúce autá. Pracovníci letiska ich niekedy poháňajú, aby neblokovali prejazd. Vedľa terminálu A je obrovská diera - vzniknúť tam má nová odletová časť. Celá rekonštrukcia by mala byť hotová do roku 2012. Hovorkyňa letiska Dana Madunická na otázky o priebehu prác odpovedala, že letisková spoločnosť s denníkom SME pre spory nekomunikuje. Podľa informácií na webe letiska má mať komplex po úpravách ročnú kapacitu päť miliónov cestujúcich, teraz je to 2,6 milióna. V hodinovej špičke sľubujú vybaviť 1500 cestujúcich miesto 920.
Nultá fáza prác, ktorá sa začala ešte vlani, sa týkala hlavne dopravného riešenia v predstaničnom priestore. Zahŕňala príjazdové a odjazdové komunikácie, pruhy na krátkodobé státie aj autobusové nástupisko a výstupisko. Zastávky MHD sa spred budovy presunuli do časti, kde predtým bolo parkovisko. To je teraz viac vzadu.
Súčasne sa minulý rok rozbehla príprava na stavbu novej časti odletového terminálu medzi terminálom A a terminálom všeobecného letectva.
Hotová má byť o rok. Paralelne pokračujú práce na novej dopravnej infraštruktúre. Po sprevádzkovaní dostavby odletového terminálu by sa v rokoch 2011 až 2012 mal súčasný terminál A zbúrať a vystavať nanovo. Čiastočne obnoviť sa plánuje aj terminál B.
Zároveň sa ujasňujú aj predstavy o využití širšieho okolia. Poslanci Vrakune vzali na vedomie štúdiu štvrtého kvadrantu - územia vymedzeného diaľnicou D1, Malým Dunajom a sčasti obytnou zástavbou. Urobiť ju dal vlastník väčšiny pozemkov na území - spoločnosť Opera Reform Investments Limited.
Štúdia má byť podkladom pre zmeny územného plánu mesta. Mali by sa tam dostať funkcie, ktoré súvisia s leteckou dopravou a servisom pre letisko.
„Zatiaľ sú to len hrubé zámery, ktoré sa budú ďalej špecifikovať v zmenách a doplnkoch aj v územných rozhodnutiach," povedal zástupca starostu Vrakune a mestský poslanec Marek Hargaš. O konečnej podobe územného plánu budú rozhodovať poslanci mesta.
Vrakunskí podporili prvý z dvoch variantov. Líšia sa hlavne trasovaním preložky cesty II/572 - pokračovania Ráztočnej ulice. Pre mestskú časť bolo podľa Hargaša najdôležitejšie práve dopravné riešenie.
Vrakuňa je za variant, ktorý preložku cesty vedie inak ako súčasný územný plán. Z mestskej časti, ktorá má dlhodobý problém s dopravnými zápchami, by odklonila autá z južných obcí.
Preložka by sa napájala na mestský obchvat a ústila by v smere na Most pri Bratislave. Vytvorilo by sa tak záložné riešenie, kým nevznikne nultý obchvat.
Postup prác
Nultá fáza do konca marca: kolektor, osvetľovacie stožiare, zmena dopravného riešenia.
Prvá fáza do roku 2010: nová odletová časť terminálu, hotové dopravné riešenie.
Druhá fáza v rokoch 2010 až 2012: zbúrať starý a postaviť nový odletový terminál, čiastočná obnova terminálu B.