STARÉ MESTO. Automatický parkovací systém by mohol nahradiť chýbajúce parkovacie miesta vo vnútroblokoch Starého Mesta. Na princípe pásu a výťahu umožní odstaviť viac áut nad sebou tak, že boxy zaberú malý priestor.
Podoba systému závisí od počtu boxov, toho, či sú zakryté a či je systém mobilný. Základ sa však nemení - vodič nabehne na vstupnú rampu a ďalej sa o auto stará automat, presunie ho do prázdneho boxu.
Na jar systém ako jednu z alternatív parkovania ponúkla Vrakuňa. Starosta Starého Mesta Andrej Petrek vtedy povedal, že by ho mohli tiež využiť.
Slávia chce zmenu
„Záujem prejavila skupina ľudí zo Šancovej, vytvorili občianske združenie Vnútroblok Slávia," povedala staromestská hovorkyňa Alena Kopřivová. Mestská časť by združeniu prenajala pozemok a zabezpečila svetlotechnickú štúdiu.
Spôsob platby by už bol na obyvateľoch a firme Idops, ktorá parkovací systém ponúka. František Solák za Idops povedal, že budúce miesta by si ľudia mali kúpiť. Prenájom by bol iba krátkodobým riešením.
Cenu nekonkretizoval, pri každom projekte je individuálna. Platbu odporúča riešiť cez hypotéku. „Je to trvalá investícia, parkovacie miesto prechádza na ďalších majiteľov bytu."
Kristína Halásová zo združenia Slávia hovorí, že vnútroblok teraz vyzerá ako veľké parkovisko a smetisko. „Chceme to zlepšiť. Toto môže byť jedna z možností." Tí, ktorí si mohli kúpiť bývanie v centre mesta, podľa nej budú investovať do garantovaného parkovania.
Plány krytu sa stratili
„Vo vnútrobloku je aj bývalý CO kryt, ktorý by sa zrejme tiež dal využiť na parkovanie," povedala Kopřivová. „Autá z povrchu by takmer úplne zmizli."
Problém je však v dokumentácii. Kryt zdedila mestská časť od bývalého krajského úradu bez dokumentácie, vraj sa stratila.
Halásová povedala, že kryt by sa mal upraviť tak, aby mohol slúžiť aj na svoj pôvodný účel. „Bude treba urobiť novú dokumentáciu, všetko zamerať," hovorí Kopřivová. Preveriť musia aj inžinierske siete pod vnútroblokom.
Firma sa rozhodla preveriť podmienky aj v ďalších vnútroblokoch.
„V tejto mestskej časti je situácia najhoršia," zdôvodnil Solák. Súvisí to aj s novým cestným zákonom a povinnosťou nechať na chodníku 1,5 metra voľného miesta.
Z desiatok preskúmaných lokalít plánujú vybrať 30 až 40 a s miestnym úradom dohodnúť ďalší postup. „Ak by to boli naše pozemky, sme tomu prístupní," povedala Kopřivová.