SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ O 16:00

Oficiálne začali rekonštruovať električkový tunel

Električkový tunel pod Bratislavským hradom dnes začali oficiálne rekonštruovať. Práce za 8,3 milióna € by mali trvať jeden rok, ich ukončenie sa predpokladá v máji 2010.

Tunel pochádza z rokov 1943 – 1949. Rekonštrukcia má trvať rok a stáť 8,3 milióna eur.Tunel pochádza z rokov 1943 – 1949. Rekonštrukcia má trvať rok a stáť 8,3 milióna eur. (Zdroj: FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

STARÉ MESTO. Týždeň po tom, ako mohli Bratislavčania absolvovať poslednú jazdu električkou cez tunel, ho dnes mesto odovzdalo stavebným firmám.

Výmenou koľajníc sa začala rozsiahla rekonštrukcia vyše polstoročnej stavby. Tunel už prešiel viacerými zmenami a opravami, no bol v takom stave, že električky cezeň museli ísť rýchlosťou zníženou na 10 kilometrov za hodinu.

Priesaky a potrubia

Najväčší problém je v tuneli s vodou. Presakuje cez strop, a keďže cez tunel vedú elektrické vedenia, vodovodné potrubie, ale aj telefónne káble, môže to byť nebezpečné. „Postupne vybudujeme dve potrubia, ktoré sa uložia do podzemného kolektora z liatiny,“ povedal riaditeľ Bratislavskej vodárenskej spoločnosti Daniel Gemeran.

Jedno potrubie sa bude používať počas prestavby, po dokončení ostanú aj pre prípad poruchy obe. Vodárenskú bude stáť prekládka asi dva milióny eur.

Ostenie zo žuly v tuneli ostane, bude sa čistiť. Podľa dopravného podniku je kvalitné a nie je dôvod ho meniť. Stačiť by mala lepšia izolácia.

vizualizacia_res.jpg

VIZUALIZÁCIA - TERRAPROJEKT

Opravia chodbu na Palisády

Najväčšou zmenou v tuneli bude stále osvetlenie a približne 20 kamier, ktoré ho budú monitorovať.
V rámci bezpečnosti sa obnoví aj úniková chodba na Palisády, ktorá vznikla za druhej svetovej vojny. Ústí približne pri Základnej škole na Škarniclovej, chodba, ku ktorej sa schádza po schodoch, je však už roky zatvorená. Pôvodne ju plánovali využívať aj ako protilietadlový kryt, keďže viedla do husto zastavanej oblasti mesta. V posledných rokoch tu prebývali bezdomovci.

Po rekonštrukcii by mali električky tunelom jazdiť 50-kilometrovou rýchlosťou, čo má prispieť k rýchlejšej doprave.

Pôvodne bol tunel cestný a boli tu aj chodníky pre chodcov. Na električkový sa zmenil v 80. rokoch, mesto dnes neráta s jeho prinavrátením chodcom. Zaujímavosťou je, že hoci sa tunel zdá byť priamy, prevýšenie medzi koncami tunela je 18 metrov.

Z histórie tunela

  • V roku 1929 bola vypísaná súťaž na železničné riešenie mesta.
  • Dva z návrhov obsahovali aj riešenie prostredníctvom tunela.
  • Jeden z návrhov bol ocenený, druhý bol odkúpený.
  • Výstavba sa začala na jeseň roku 1943, keď o nej rozhodlo predsedníctvo vlády.
  • S výstavbou súviselo aj zrušenie židovského cintorína pred vyústením tunela. Za dodnes neobjasnených okolností sa podarilo zachrániť jednu jeho časť, tzv. rabínsky okrsok s hrobmi najvýznamnejších učencov. Po zvýšení úrovne nábrežia sa ocitol pod zemou v krypte zastrešenej betónovou platňou.
  • Náklady na výstavbu tunela sa odhadovali na 43 miliónov slovenských korún.
  • Pri razení sa používali trhaviny (astralit) a pneumatické vŕtacie kladivá.
  • Pred koncom vojny sa v tuneli ukrývalo veľa ľudí
Zdroj: Matej Kavacký: Príbeh tunela pod Bratislavským hradom I. (1929 – 1945), www.ihmd.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 288
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 630
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 946
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 805
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 797
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 138
  7. Aká je chémia vôní 8 796
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 571
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 391
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 057
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu