STARÉ MESTO, RAČA. Na križovatke Radlinského a Imricha Karvaša sa dnes okolo desiatej doobeda vykoľajila električka číslo 16. Prvý vozeň sa dostal cez tri páry koľají a zadnou časťou narazil do lampy na chodníku. Zranila sa pri tom jedna žena. Koľaje boli neprejazdné takmer dve hodiny. Dopravný podnik dáva vinu vodičovi.
„Najskôr to bola banálna chyba, potom hrubé porušenie základných predpisov," povedal predseda predstavenstva podniku Branislav Zahradník.
V krátkom čase je to už druhá nehoda električky, za ktorú môže ľudský faktor. Pri piatkovom vykoľajení vozňa v Rači bolo päť zranených. Zahradník za príčinu označil nedovolený spôsob jazdy cez výhybku a prekročenú rýchlosť.
Vodič sa pomýlil
Dnešnej nehode predchádzal omyl vodiča. Namiesto toho, aby pokračoval na Obchodnú, zabočil smerom na Hlavnú stanicu. Linka číslo 16 je nová, z Rače do Ružinova jazdí len týždeň. Zaviedli ju po výluke pre opravu tunela pod Hradom. Zahradník tvrdí, že vodič situáciu zle vyriešil. „S vozňami plnými cestujúcich začal cúvať." Vybral si na to asi najhoršie miesto - dole kopcom, na trojuholníku tratí a cez výhybku.
„Mal informovať dispečing, ktorý by mu pravdepodobne uvoľnil trať na Hlavnú stanicu, kde by sa otočil a vrátil na svoj smer." Pre cestujúcich by to znamenalo niekoľkominútové zdržanie, ale bez nehody.
Zahradník: Našim závidia
Polícia tvrdí, že nehoda sa ešte vyšetruje. Škodu odhadla na 40-tisíc eur, Zahradník hovorí o nižšej sume. Pre opakované nehody zavinené vodičmi zvolá dopravný podnik krízový štáb. Nasledovať majú prísne postihy.
Vodiča vykoľajenej električky v Rači zrejme prepustia. Výstrahou má byť aj postup voči vinníkovi dnešnej nehody. „Sú to elementárne chyby, preukázateľné zavinenie."
Odmieta, že za zlyhaním môžu byť zlé pracovné podmienky. Hovorí, že za posledné dva roky sa práve naopak zlepšili. Šoféri bratislavskej MHD majú vyšší plat a sociálne výhody. Pravidelne absolvujú psychotesty a lekárske prehliadky. „Vodiči iných prepravcov im závidia."
Pracovnými výhodami podnik riešil nedostatok vodičov. Teraz ich má nadstav. Prispela k tomu aj kríza a prepúšťanie šoférov v stavebníctve či v kamiónovej doprave. „Dnes si už tvrdší postup môžeme dovoliť."
Z nehody sa stala atrakcia
Uvoľňovanie vykoľajeného vozňa električky č. 16 včera doobeda pripomínalo pouličné predstavenie. Po oboch stranách cesty stáli skupinky ľudí v reflexných vestách. Boli medzi nimi výhybkári, technici, vodiči električiek, ktoré nemohli pokračovať v jazde.
Ak práve nedávali príkazy, potichu sa zhovárali. „Nesmieme dávať žiadne informácie, už nás okríkli," povedal vodič jednej z električiek.
Vzpriečený vozeň mal každý koniec na inej koľaji a opieral sa o lampu. „Asi bude potrebovať nadvihnúť," ozývali sa pokyny. Presúvali ho pomocou lana a žeriavu. Záchrane sa prizeral dav zvedavcov. Celú akciu fotili a nakrúcali na mobily. Keď sa vozeň dostal na správnu koľaj, tlieskali.
Včerajšiu nehodu električky na križovatke Radlinského a I. Karvaša odstraňovali asi dve hodiny. Vykoľajený vozeň ťahali lanom a presúvali žeriavom. FOTO SME - PETER ŽÁKOVIČ