Napriek rozsiahlej stavebnej aktivite Bratislava ťažko nadobúda ucelený výzor. Projekt Mestské zásahy ateliéru Vallo Sadovsky Architects ponúka 50 alternatívnych riešení zákutí hlavného mesta od mladých architektov a dizajnérov.
Na SME.sk budeme postupne uverejňova všetky projekty po celý rok, vždy v nedeľu na obed. Autormi dnešného projektu sú Monika Šubová a Tomáš Žáček. Spolupracovali Taťjana Žáčková a Andrej Lachmann.
Ako v každom väčšom meste, i v Bratislave existuje množstvo neudržiavaných „zelených" ostrovčekov uprostred križovatiek a zabudnutých plôch zelene v blízkosti dopravných komunikácií. Tieto zdanlivo bezvýznamné miesta sa dajú pri dostatku fantázie využiť oveľa inteligentnejším spôsobom ako vysadením obyčajnej trávy.
Komplikovanejšie kvetinové záhony sa bežne vyskytujú zatiaľ iba v centre mesta, či na väčších plochách kruhových objazdov. Ich údržba stojí mesto značné peniaze. V dnešnom dieli si ukážeme, ako pestré, voňavé ostrovčeky rozmiestniť do všetkých kútov Bratislavy tak, aby na seba dokázali bez problémov zarobiť.
Základná filozofia je jednoduchá. Využíva kontrastné prepojenie živej prírody s komerčnou formou reklamy pomocou vysadenej zelene v tvare loga, názvu firmy, alebo produktu.
Reklamu tvorí plastový „kvetináč" (billboard), z ktorého v požadovaných tvaroch vyrastajú rastliny, tvoriace živú časť reklamy. Typy výsadieb sú navrhované v závislosti od marketingovej stratégie investora, veľkosti priestoru, ročného obdobia a dĺžky trvania prezentácie. V závislosti od týchto požiadaviek by sa menil celkový výzor a pôsobenie reklamnej plochy, ktorá by tak dynamicky ovplyvnila charakter verejného priestoru.
Pre vytvorenie požadovaného efektu budú použité predovšetkým výsadby bylín (letničky, dvojročky, cibuľoviny, trvalky), prípadne nízke plazivé pôdopokryvné dreviny.
Aj takto môže vyzerať reklama na Račianskom mýte - KLIKNITE.
Výhody sú nesporné. Ekologická reklama by významným spôsobom prispela ku krajšiemu a zelenšiemu mestu, priniesla by finančné prostriedky za prenájom plôch a vytvorila nové pracovné príležitosti. Zároveň by svojou premenlivosťou oživila stereotyp mnohých okrajových plôch v Bratislave.
Kvalita mestského životného prostredia by tak získala nový rozmer. Netradičnú a originálnu formu prezentácie by iste ocenili aj mnohí investori. Živá reklama predsa evokuje životaschopnú a úspešnú firmu.
Ako modelové riešenie sme použili priestor Račianskeho mýta, ale projekt nie je viazaný len na vybranú lokalitu; je možné ho aplikovať kdekoľvek.
Nevyužité plochy sa nájdu po celom meste - iba v centre je ich vyše dvadsať.
Mestské zásahy je pravidelný seriál, ktorého novú časť si môžete pozrieť každú nedeľu od 12:00 na bratislava.sme.sk. Viac o projekte si môžete prečítať na stránke www.mestskezasahy.sk
Predchádzajúce diely nájdete TU
Autor: autori, mm