BRATISLAVA. Vodiča električky, ktorá sa v piatok večer vykoľajila, čaká trest za zavinenie nehody s vysokou hmotnou škodou a zranením osôb. Povedal to predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava Branislav Zahradník.
Pri nehode, ktorá sa stala krátko po 19.00 h v Rači, sa päť cestujúcich ľahko zranilo. „Príčinou nehody bol nedovolený spôsob jazdy cez výhybku a prekročenie povolenej rýchlosti," povedal Zahradník. Električka vyšla z trate v zákrute medzi zastávkami ŽST Vinohrady a Vozovňa Krasňany. Druhý vozeň sa vykoľajil a narazil do stĺpa trakčného vedenia.
Tesne za týmto úsekom dopravný podnik práve robil opravy koľají. Električky premávali len po Vozovňu Krasňany, ďalej jazdila náhradná autobusová linka. Výluka sa mala skončiť včera. Veľká oprava trate v úseku Gaštanový hájik - Vozovňa Krasňany sa robila v lete 2007.
Okolnosti nehody vyšetruje aj polícia. Policajný hovorca František Peczár pre agentúru Sita povedal, že zranení cestujúci mali modriny a odreniny. Jedna žena mala rozbitú hlavu. Alkohol u vodiča policajti nezistili. Následky nehody sa odstraňovali až do ukončenia dennej premávky. Dopravný podnik odhaduje výšku škody na 70- až 80-tisíc eur. „Škodu presne vyčíslime po obhliadke vozňa," povedal Zahradník.
Kto za to môže
Na začiatku roka sa vykoľajila električka pri východe z tunela pod Hradom v smere na nábrežie. Chybu urobil vodič. Nedodržal signalizáciu pri výhybke.
Minulé leto sa v tesne za sebou stali dve nehody na trati linky č. 12. Jedna žena sa ľahko zranila pri vykoľajení električky blízko Botanickej záhrady. Nehodu zapríčinil stav trate. Onedlho nato vymenili koľaje v oblúku. Za príčinu nehody pri Novom moste dopravný podnik označil cudzí predmet v koľajisku - železnú maticu. Hovorca podniku Peter Kavecký vtedy povedal, že električky v takých prípadoch často nadskočia, ale koleso vzápätí zapadne do žliabku a nič sa nestane. Vodič to pri veľkej hmotnosti vozidla nepocíti. Električka sa môže vykoľajiť napríklad vtedy, ak práve v momente, keď nadskočí, vodič pridá.
Predmet v koľajisku vlani uvádzal ako najčastejšiu príčinu vykoľajení aj pražský dopravný podnik. K rizikovým tam tiež patria miesta, kde sa koľaje krížia s prejazdmi pre autá.
Trate premerali
Bratislavský dopravný podnik po letných nehodách spustil audit všetkých koľajových tratí, ktorý mal odhaliť problémové miesta. Zároveň však tvrdil, že trate spĺňajú normy, výmeny koľají a opravy vraj urobí preventívne.
Nezávislí odborníci na dopravu vtedy upozorňovali, že trate by mala premerať externá firma. Podnik sľúbil väčšiu kontrolu v lete, keď koľaje môže poškodiť prílišné teplo.
Príčiny nehôd električiek
K vykoľajeniu električky môže prispieť opotrebovaná trať, namáhané miesta sú často na prejazdoch pre autá.
Nehody spôsobuje aj cudzí predmet v koľajisku. K problémovým patria zase prejazdy, do koľajníc sa môže dostať uvoľnená súčiastka z auta.
Vysoké horúčavy sú rizikovým faktorom. V extrémne teplom počasí sa v lete pred dvoma rokmi pokrútili koľaje v Dúbravke.
Nehody pôsobia aj vodiči nedodržaním rýchlosti alebo signalizáciu pri výhybke.
Autor: lin, lut