BRATISLAVA. Pre TASR to dnes uviedla organizátorka súťaže Denisa Priadková.
"Prostredníctvom hlasovacích lístkov môžu zákazníci vyjadriť nielen svoju priazeň podniku, ale aj kritiku alebo prianie, aké služby od kaviarne v budúcnosti očakávajú," doplnila Priadková. Zároveň dodala, že každý rok pribúda od zákazníkov stále viac konštruktívnej kritiky.
Medzi ich najčastejšie požiadavky patria rozšírenie ponuky čerstvých zákuskov, dennej tlače, ale aj produktov súvisiacich s kávou, napr. bezkofeínová káva alebo sójové mlieko. V rozvoji kaviarenskej kultúry mesta v posledných rokoch Priadková vyzdvihla to, že sa voda alebo trstinový cukor stali bežnou súčasťou podávania kávy, že čašník si zákazníkov pamätá a že je priateľský.
Kaviarne, ktoré sa do súťaže zapájajú, sa podľa organizátorky podujatia usilujú zlepšiť svoje služby aj ponuku podávaných nápojov. "Mnohé z nich budú uvádzať nové nápoje, nové kávy, napr. s likérom alebo chilli, mnohé zasa oslovia novinkami v zariadení alebo podujatiach, ktoré v kaviarňach prebiehajú.
"Renomé každej kaviarne je dôležité nielen pre ňu samotnú, , ale skôr pre jej návštevníkov. Ak pri svojej návšteve zákazník zistí, že kaviareň získala ocenenie, bude vedieť, že o zachovanie kvality podávanej kávy, ale aj úrovne sa usiluje nepretržite," zhodnotila Priadková.
Zároveň upozornila, že pre dobrú kaviareň nie je dôležité len renomé a úroveň služieb, ale aj špecifický genius loci, ktorý si zákazník vyberá podľa vlastného vkusu. "Toto je pre Bratislavu špecifické," dodala.
Podľa skúseností z predošlých ročníkov sa na hlasovaní zúčastňujú aj zahraniční návštevníci Bratislavy. "Každý rok máme takmer 7 percent hlasovacích lístkov od zahraničných návštevníkov kaviarní, pretože sú skôr, ako Slováci zvyknutí, že v kaviarňach prebiehajú podujatia, ktorých cieľom je zvýšiť nielen kvalitu podávanej kávy, ale aj kultúru jej pitia," spresnila.
Hlasovanie v súťaži Kaviareň mesta 2009 prebieha priamo v nominovaných kaviarňach alebo na internete do 14. júna. Slávnostné vyhlásenie výsledkov, odovzdanie novej dizajnérskej ceny a titulu Kaviareň mesta 2009, ako aj ďalších ocenení sa uskutoční v treťom júnovom týždni vo víťaznej kaviarni.
Nad štvrtým ročníkom súťaže mapujúcej kvalitu bratislavských kaviarní prebral záštitu primátor hlavného mesta Bratislavy Andrej Ďurkovský.
Na Slovensku, najmä na území dnešnej Bratislavy, vznikli prvé kaviarne v 18. storočí a stali sa centrami spoločenského života. Od začiatku sa sústreďovali v okolí Promenády, dnešného Hviezdoslavovho námestia. Najväčší rozvoj zaznamenali v prvej polovici minulého storočia, o čom svedčia svedectvá a spomienky starších obyvateľov Bratislavy na legendárnu Astorku, Luxorku, Múzejku, Grandku alebo Štefánku.