BRATISLAVA. Počet ľudí prichádzajúcich do mesta začal po rokoch klesať. V prvom štvrťroku sa návštevnosť znížila o 24 percent oproti rovnakému obdobiu minulého roku. Najhorším mesiacom bol február.
Hospodársku krízu v turistickom ruchu a pokles návštevníkov pociťuje teda už aj Bratislava. V podobnej situácii sú i iné európske mestá. Prepady návštevnosti až o tridsať percent hlási Londýn, Paríž, Barcelona, Rím i Madrid.
"Víkendovú mestskú turistiku, takzvaný city break postihla veľká globálna hospodárska recesia,“ povedal Milan Vajda vedúci oddelenia marketingu a cestovného ruchu magistrátu. „V návštevnosti sme na úrovni rokov 2005 či 2006.“
Kultúrni senioriRok 2008 bol pre Bratislavu rekordným. Podľa štatistického úradu sa v meste ubytovalo takmer 760-tisíc návštevníkov, pričom 600-tisíc prišlo zo zahraničia. Vajda však upozornil, že tieto čísla sú len orientačné.
„Závisia od toho, koľkí nahlásia ubytovaných,“ dodal. „Mnohí chodia do mesta bez toho, aby tu strávili čo len jednu noc.“
Najviac sem prichádzajú seniori, vyhľadávajúci kultúrno-historický turizmus a mladí ľudia medzi 18 a 30 rokov, ktorí si chcú užiť víkendovú zábavu.
Kampaň za štátneMesto vlani investovalo do svojej propagácie ako turistickej destinácie v zahraničí viac než 250-tisíc eur (približne 7,5 milióna korún).
Prvý raz sa Bratislava prezentovala aj spoločnou kampaňou so Slovenskou agentúrou cestovného ruchu. Stála 202-tisíc eur a financoval štát. Jej súčasťou bol televízny šot vysielaný na CNN, nový bedeker, bilbordy, prezentačné DVD a databáza fotografií. V lete má kampaň pokračovať. Bratislava sa má propagovať v najpočúvanejších českých rádiách a v palubnom časopise leteckej spoločnosti Ryanair.
Umelecké prehliadkyHoci počet návštevníkov mesta klesá, stúpol záujem ľudí o prehliadky mesta, tvrdí Alexandra Bučková, námestníčka riaditeľa Bratislavského kultúrneho a informačného strediska.
BKIS preto na túto letnú turistickú sezónu naplánovalo aj nové umelecké prehliadky nazvané art tour.
Prebiehať majú každú sobotu a v rámci nich sa majú navštevovať aj bratislavské výstavy klasického i súčasného umenia. „Kúpiť sa budú dať aj umelecké artefakty,“ dodala Bučková.
Mesto v tomto roku spustilo aj spoluprácu s festivalom Pohoda. „Brány pre Pohodu sa otvoria koncertom 16. júla v Bratislave,“ povedal Vladimír Grežo, riaditeľ BKIS.
Rekord a pokles
2008 – rekordný počet ubytovaní – takmer 760tisíc návštevníkov, pričom 600tisíc bolo zo zahraničia. Ročný nárast o 6 percent.
2009 – za prvý štvrťrok poklesla návštevnosti o 24 percent.
Mesto do svojej propagácie v zahraničí investovalo minulý rok 750-tisíc eur.
Najviac turistov do Bratislavy prichádza zo Slovenska, Čiech, Nemecka a Anglicka.
Najväčší nárast turistov je zo Španielska a Poľska.