SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Kríza ochromila turistický ruch v Bratislave

Minulý rok bola rekordná návštevnosť mesta. Tento rok počet turistov klesá. Stúpol záujem o prehliadky.

Pre rekonštrukciu prišlo mesto  na  dlhší  čas  o  dve  najnavštevovanejšie miesta.  Hrad a Starú radnicu.Pre rekonštrukciu prišlo mesto na dlhší čas o dve najnavštevovanejšie miesta. Hrad a Starú radnicu. (Zdroj: SME - LUCIA TKÁČIKOVÁ)



BRATISLAVA. Počet ľudí prichádzajúcich do mesta začal po rokoch klesať. V prvom štvrťroku sa návštevnosť znížila o 24 percent oproti rovnakému obdobiu minulého roku. Najhorším mesiacom bol február.

Hospodársku krízu v turistickom ruchu a pokles návštevníkov pociťuje teda už aj Bratislava. V podobnej situácii sú i iné európske mestá. Prepady návštevnosti až o tridsať percent hlási Londýn, Paríž, Barcelona, Rím i Madrid.

"Víkendovú mestskú turistiku, takzvaný city break postihla veľká globálna hospodárska recesia,“ povedal Milan Vajda vedúci oddelenia marketingu a cestovného ruchu magistrátu. „V návštevnosti sme na úrovni rokov 2005 či 2006.“

Kultúrni seniori

Rok 2008 bol pre Bratislavu rekordným. Podľa štatistického úradu sa v meste ubytovalo takmer 760-tisíc návštevníkov, pričom 600-tisíc prišlo zo zahraničia. Vajda však upozornil, že tieto čísla sú len orientačné.

„Závisia od toho, koľkí nahlásia ubytovaných,“ dodal. „Mnohí chodia do mesta bez toho, aby tu strávili čo len jednu noc.“

Najviac sem prichádzajú seniori, vyhľadávajúci kultúrno-historický turizmus a mladí ľudia medzi 18 a 30 rokov, ktorí si chcú užiť víkendovú zábavu.

Kampaň za štátne

Mesto vlani investovalo do svojej propagácie ako turistickej destinácie v zahraničí viac než 250-tisíc eur (približne 7,5 milióna korún).

Prvý raz sa Bratislava prezentovala aj spoločnou kampaňou so Slovenskou agentúrou cestovného ruchu. Stála 202-­tisíc eur a financoval štát. Jej súčasťou bol televízny šot vysielaný na CNN, nový bedeker, bilbordy, prezentačné DVD a databáza fotografií. V lete má kampaň pokračovať. Bratislava sa má propagovať v najpočúvanejších českých rádiách a v palubnom časopise leteckej spoločnosti Ryanair.

Umelecké prehliadky

Hoci počet návštevníkov mesta klesá, stúpol záujem ľudí o prehliadky mesta, tvrdí Alexandra Bučková, námestníčka riaditeľa Bratislavského kultúrneho a informačného strediska.

BKIS preto na túto letnú turistickú sezónu naplánovalo aj nové umelecké prehliadky nazvané art tour.

Prebiehať majú každú sobotu a v rámci nich sa majú navštevovať aj bratislavské výstavy klasického i súčasného umenia. „Kúpiť sa budú dať aj umelecké artefakty,“ dodala Bučková.

Mesto v tomto roku spustilo aj spoluprácu s festivalom Pohoda. „Brány pre Pohodu sa otvoria koncertom 16. júla v Bratislave,“ povedal Vladimír Grežo, riaditeľ BKIS.

Rekord a pokles

  • 2008 – rekordný počet ubytovaní – takmer 760­tisíc návštevníkov, pričom 600­tisíc bolo zo zahraničia. Ročný nárast o 6 percent.
  • 2009 – za prvý štvrťrok poklesla návštevnosti o 24 percent.
  • Mesto do svojej propagácie v zahraničí investovalo minulý rok 750-tisíc eur.
  • Najviac turistov do Bratislavy prichádza zo Slovenska, Čiech, Nemecka a Anglicka.
  • Najväčší nárast turistov je zo Španielska a Poľska.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 142
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 285
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 042
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 642
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 503
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 350
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 275
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 090
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu