STARÉ MESTO. Posledné električky prejdú cez električkový tunel v nedeľu 10. mája. Od pondelka sa má začať veľká rekonštrukcia, ktorá sa plánuje už dva roky. Tunel sa uzavrie. Oznámil to dopravný podnik.
Ako povedal predseda predstavenstva podniku Branislav Zahradník pre agentúru SITA, práce za osem miliónov eur by mali podľa odhadov trvať rok. Pôvodne sa hovorilo o štyroch až šiestich mesiacoch. Vedenie dopravného podniku teraz vraj počíta aj s prípadnými komplikáciami, ktoré by počas tejto špecifickej opravy mohli vzniknúť.
Počas opravy tunela budú spoje do Dúbravky a Karlovej Vsi viesť len po nábreží. V prípade potreby sa majú nasadiť náhradné spoje.
Tunel je v havarijnom stave, presakuje tam voda, osvetlenie sa používa len v krízových situáciách, chýbajú kamery. Dopravný podnik sem chce zaviesť kamery, ktoré budú priestor snímať nepretržite, moderné osvetlenie, signalizáciu a vzduchotechniku. Plánuje sa aj zakopanie potrubí a káblov, ktoré tadiaľ vedú, pod zem.
Plány od roku 2007
Prvé informácie o veľkej rekonštrukcii tunela sa viažu ešte k roku 2007, vtedy si dopravný podnik dal urobiť štúdiu.
Ako termín rekonštrukcie sa uvádzalo leto 2008, potom jeseň 2008, neskôr február 2009. Problémom bolo najprv financovanie, pretože tunel sa bude opravovať za mestské peniaze. Mesto nakoniec vyčlenilo na opravu štyri milióny eur.
Pri dodržaní posledného termínu bola problémom projektová dokumentácia, ktorá sa pripravovala dlhšie, ako sa plánovalo. Dopravný podnik argumentoval tým, že tunel je špecifická stavba.
Vojnová stavba
Tunel postavili počas druhej svetovej vojny v hradnom brale, slúžil aj ako protilietadlový kryt. Dokončený bol až v roku 1949. Na stavbu sa použil vojenský materiál nižšej kvality. Tunel má dĺžku skoro 800 metrov, električky cezeň premávajú od roku 1983.
Kedysi sa zvyklo chodiť cez tunel aj pešo, spomínajú na to hlavne návštevníci PKO. Aj v súčasnosti si niektorí chodci snažia takto skrátiť cestu. Dopravný podnik zdôrazňuje, že rekonštrukcia to znemožní. „Tunel nekontrolujú kamery. To, či sa tadiaľ neprechádzajú ľudia, nemonitoruje ani polícia, ani dispečing," povedal Zahradník. To sa však zmení - tunel podľa súčasných európskych bezpečnostných štandardov bude monitorovaný.
Pri rekonštrukcii sa má spriechodniť aj úniková chodba na Palisády.
Fakty o oprave
- Zmeny dopravy sa dotknú električiek do a z Karlovej Vsi a Dúbravky. Linky 1, 5 a 9 budú jazdiť obchádzkou cez Vajanského nábrežie.
- Ak bude treba, dopravný podnik sľubuje nasadiť autobusové mimoriadne spoje.
- Práce majú trvať asi rok, stáť majú osem miliónov eur z mestských peňazí.
- Pri rekonštrukcii sa má zaviesť do tunela kamerový monitoring, sprístupní sa úniková chodba na Palisády.