.
RUŽINOV. Piatkovú zrážku autobusu MHD s vlakom ešte vyšetrujú. Dopravný podnik na nehodu zareagoval okamžitou úpravou trasy autobusu 67. Linka nebude obsluhovať zastávky Slowackého, Galvaniho, Stará Ivanská, Pri zvonici, Bulharská a Rádiová. Autobus 61, ktorý cez nebezpečné priecestie na Ivanskej ceste takisto prechádza, zatiaľ nezmenia. Jazdí totiž na rozdiel od 67 po hlavnej.
Škoda na vozidle autobusu je podľa Branislava Zahradníka, predsedu predstavenstva dopravného podniku, totálna, čiže 300-tisíc eur. „Išlo o plynový autobus typu Karosa B z roku 1992, ktorý pred dvomi rokmi prešiel komplexnou generálnou opravou,“ tvrdí Zahradník.
Zničený autobus podrobia expertíze, ktorá má celú nehodu objasniť. „Naše vozidlo má palubný počítač, porovnáme to s výstupmi železníc,“ povedal Zahradník.
Vypol mu motor
K nehode služobnej jazdy autobusu, v ktorom sa v tom čase okrem vodiča nikoho neviezol, prišlo v piatok krátko pred piatou rannou hodinou na Ivanskej ceste. Autobus vošiel na priecestie a odbočoval na Vrakunskú cestu, pričom mu však samovoľne vypol motor. „Kĺbom autobusu ostal vodič stáť v priecestí,“ hovorí Zahradník.
O dve minúty na to prišlo k zrážke s vlakom, vodič však predtým stihol z vozidla vyskočiť. Čo sa dialo behom týchto dvoch minút, sa teraz podľa Zahradnika nedá povedať. Vodič autobusu MHD vypovedal, že na priecestie podľa signalizácie vojsť mohol.
Veľa nehôd
Priecestie na Ivanskej patrí k trom najnehodovejším miestam na Slovensku. V minulosti tu boli závory, dnes ich železnica vraj pre časté poškodzovanie idúcimi autami zrušila. Zahradník tvrdí, že dopravný podnik o celej zmene tunajšej dopravnej obsluhy s magistrátom už rokoval. „Má tadeto viesť medzinárodný koridor,“ povedal. „Celú dopravnú ťarchu potom asi preberie Galvaniho ulica.“
„Rokovali sme s magistrátom a jediné možné riešenie je osadenie cestnej svetelnej signalizácie, ktorá by fungovala v súčinnosti so signalizáciu pri železničnom priecestí, “ povedala hovorkyňa železníc Martina Pavlíková.
Osadenie signalizácie si však vyžiada rozšírenie Trnavskej ulice. „Takéto riešenie bude stáť niekoľko miliónov korún, ktoré momentálne hlavné mesto nemá plánované vo svojom rozpočte,“ dodala Mária Račková z magistrátu.
Práve pre tento projekt a pre zvýšenie bezpečnosti na tomto kolíznom úseku chce námestník primátora Milan Cílek predložiť na júnovom alebo júlovom zastupiteľstve návrh na zmenu rozpočtu.
Plány sú
Frekventovaná križovatka Ivanská – Trnavská, ktorou prechádza železničná trať, robí problémy aj chodcom. Veľakrát prechádzajú popri križovatke.
Mesto do budúcnosti počíta s mimoúrovňovým prepojením Vrakunskej a Galvaniho ulice, ktoré má viesť ponad železničnú trať. „Toto prepojenie je riešené v územnom pláne a reálne by táto investícia mala vzniknúť v súvislosti s realizáciou projektu Letisko-západ,“ dodala Račková.
Pre dnešnú nehodu museli pozastaviť aj dopravu. Medzinárodné rýchliky IC do Viedne boli presmerované cez Devínsku Novú Ves a Marchegg. Ak by vyšetrovanie nehody zistilo chybu pri plynovom pohone autobusu, Zahradník prisľúbil skontrolovanie aj ďalších podobných vozov.
Stop priecestie
Vodič nesmie vojsť na priecestie, ak striedavo blikajú červené svetlá, ktoré dávajú signál.
Keď počuť výstrahu – prerušované zvuky húkačky, zvončeka.
Keď vidí alebo počuje vlak.
Ak sa spúšťajú, sú spustené alebo sa dvíhajú závory.
Ak zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie krúžením červenou alebo žltou zástavkou, alebo červeným svetlom.