.
BRATISLAVA. Aj vďaka výstavbe nižších promenád pri Dunaji by sa v budúcnosti mohlo rátať s integrovanou lodnou dopravou. Napríklad obyvatelia satelitných obcí či okrajových mestských častí by sa ráno mohli do centra dostať loďou.
Mesto projekt promenád predstavilo ako súvislý blok pontónov priamo pri hladine s kaviarňami, ale aj prístavmi. Realitou by mohli byť o tri roky, prihlásil sa už aj investor.
Lodná doprava je doplnok
Pravidelné lodné linky z Devína, Čunova a Hamuliakova plánovala kedysi župa zaradiť medzi linky integrovanej dopravy. Je to však ešte stále v štádiu príprav, potvrdila hovorkyňa Milka Podmajerská.
Alexander Ballek, konateľ Bratislavskej integrovanej dopravy, hovorí, že v prvom rade musia začať takýto systém v rámci MHD, prímestskej dopravy a železníc. „Lode, pokiaľ viem, sú v iných integrovaných systémoch len ako doplnok," povedal.
Vo svete to funguje zväčša tak, že lodné linky dopravcovia zdedili a z historickej pozície ich prevádzku dotujú. „Ideálna je doprava po železnici, u nás je však zatiaľ stále drahá a lode sú ešte drahšie."
Pokiaľ nik nevykryje lodným spoločnostiam stratu, dnes také linky vraj nie sú reálne. „Prevádzkovatelia by ich mohli spustiť aj mimo integrovanej dopravy, ale opakujem - bude pre nich stratová," vysvetlil Ballek.
Jediná osobná loď
Riaditeľ osobnej lodnej dopravy prístavu Marek Považan hovorí, že aby sa to časovo aj ekonomicky vyplatilo, treba špeciálne plavidlo. „Taká loď musí byť rýchla a bezpečná."
Dnes sú osobné lode na Dunaji sezónna záležitosť, existuje len jedna, ktorá premáva aj v zime a dá sa prenajať.