SME

Most: pamiatkari čakajú na projekt

Práce na oprave Starého mosta sa začali, pamiatkari chcú konzultovať všetky zásahy. Kedy sa dokončí nosný dopravný systém, bude závisieť aj od prieskumného vrtu na Starom moste.

Oprava Starého mosta sa minulý štvrtok začala symbolickým vrtom.Skutočný vrt sa bude robiť na pamiatkovo nechránenom stredovom riečnom pilieri.Oprava Starého mosta sa minulý štvrtok začala symbolickým vrtom.Skutočný vrt sa bude robiť na pamiatkovo nechránenom stredovom riečnom pilieri. (Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIČ)

STARÉ MESTO. Vo štvrtok začalo mesto so spoločnosťou Metro prípravné práce na oprave Starého mosta, z ktorého pre havarijný stav ešte v decembri vylúčili autá.

Oprava sa má robiť aj ako predpríprava na výstavbu trate nosného dopravného systému. Električka do Petržalky mala podľa prvotných informácií cez most prvýkrát prejsť koncom roka 2010, tento termín však mesto už nepotvrdilo.

Na opravu ani na stavbu trate mesto ešte nemá územné rozhodnutie, ktoré predchádza stavebnému povoleniu. Termín teraz závisí aj od rozsahu poškodenia mosta, ktoré určí vrt. Potom sa začne obnova mostovky a vozovky a výstavba trate.

Chránené sú len časti

Z pamiatkarského hľadiska ide o citlivú situáciu, aj prieskumný vrt sa začal na strednom riečnom pilieri, lebo ako jediný zo šiestich nie je pamiatkovo chránený. Starý most totiž ministerstvo kultúry nevyhlásilo za pamiatku ako celok, ale iba jeho časti.

Chránené sú dva mostné nájazdy vrátane oporného múru, jeho armovania, kamenných parapiet, prístupových schodov pri mýtnych domčekoch, oba mýtne domčeky a päť mostných pilierov. Jediný nechránený pilier v strede rieky sa pre výstavbu nosného systému možno bude demontovať.

"Všetky činnosti sa musia posúdiť krajským pamiatkovým úradom," povedal vo štvrtok Tomáš Fabor, splnomocnenec primátora pre dopravné systémy. Pred ním totiž vo februári inžinier Alexander Tesár povedal, že pamiatkarov na opravu netreba, keďže sa nebude týkať chránených častí.

Pamiatkari zatiaľ opravu neposudzovali

Projekt stavby nosného systému ani opravu mosta zatiaľ pamiatkari neposudzovali - nevedia ani o vrte, ako sa v piatok vyjadril riaditeľ krajského pamiatkového úradu Peter Jurkovič. „Aj zásahy mimo chránených častí je nutné s nami konzultovať," povedal Jurkovič.

Vybrali už stavebný úrad

Oprava a nosný systém spolu súvisia, budú mať však samostatné projekty. Posudzovať rozsiahly projekt električky by mal stavebný úrad v Petržalke. Vybral ho nadriadený krajský stavebný úrad, pretože stavebný zámer zasahuje katastrálne do dvoch mestských častí - trať sa bude stavať na oboch brehoch Dunaja - v Starom Meste aj v Petržalke.

Most vyhlásili za pamiatku ešte v novembri, mesto sa však odvolalo s tým, že jednotlivé časti mosta nemajú rovnakú kultúrnu a historickú hodnotu. Ministerstvo kultúry odvolanie 20. marca zamietlo. Dôvodom, že chránené sú len časti mosta, je aj to, že od konca 19. storočia, keď ho postavili, sa viackrát stavebne upravoval.

Vrt bol iba symbolický

Čitatelia po zverejnení záznamu zo štvrtkového začatia vrtu na Starom moste upozorňovali redakciu, že sa vŕta chránený pilier. Jediný pilier, ktorý nespadá pod pamiatkovú ochranu, je totiž stredový riečny a nie prvý vo vode z petržalskej strany, pri ktorom stáli stroje.
„Stroje stáli na začiatku mosta, lebo treba pre ne upraviť lávku, po ktorej sa presúvajú," povedal Tomáš Fabor, splnomocnenec primátora pre dopravné systémy. „Vŕtať sa však bude stredný pilier, ten, ktorý nie je chránený."
Vrt, ktorý mesto odprezentovalo, bol teda iba symbolický. Hneď, ako budú hotové lávky až doprostred mosta, sa stroje presunú k stredovému pilieru, na ktorom sa vrt skutočne urobí. Povedie cez pilier až do podložia, kde sa odoberú vzorky. Z nich sa potom určí napríklad aj súdržnosť kameňa, čo je potrebné k statickým posudkom.

(dot)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 20 157
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 873
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 947
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 402
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 401
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 924
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 558
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 315
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 454
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 925
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 336
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu