STARÉ MESTO. Vo štvrtok začalo mesto so spoločnosťou Metro prípravné práce na oprave Starého mosta, z ktorého pre havarijný stav ešte v decembri vylúčili autá.
Oprava sa má robiť aj ako predpríprava na výstavbu trate nosného dopravného systému. Električka do Petržalky mala podľa prvotných informácií cez most prvýkrát prejsť koncom roka 2010, tento termín však mesto už nepotvrdilo.
Na opravu ani na stavbu trate mesto ešte nemá územné rozhodnutie, ktoré predchádza stavebnému povoleniu. Termín teraz závisí aj od rozsahu poškodenia mosta, ktoré určí vrt. Potom sa začne obnova mostovky a vozovky a výstavba trate.
Chránené sú len časti
Z pamiatkarského hľadiska ide o citlivú situáciu, aj prieskumný vrt sa začal na strednom riečnom pilieri, lebo ako jediný zo šiestich nie je pamiatkovo chránený. Starý most totiž ministerstvo kultúry nevyhlásilo za pamiatku ako celok, ale iba jeho časti.
Chránené sú dva mostné nájazdy vrátane oporného múru, jeho armovania, kamenných parapiet, prístupových schodov pri mýtnych domčekoch, oba mýtne domčeky a päť mostných pilierov. Jediný nechránený pilier v strede rieky sa pre výstavbu nosného systému možno bude demontovať.
"Všetky činnosti sa musia posúdiť krajským pamiatkovým úradom," povedal vo štvrtok Tomáš Fabor, splnomocnenec primátora pre dopravné systémy. Pred ním totiž vo februári inžinier Alexander Tesár povedal, že pamiatkarov na opravu netreba, keďže sa nebude týkať chránených častí.
Pamiatkari zatiaľ opravu neposudzovali
Projekt stavby nosného systému ani opravu mosta zatiaľ pamiatkari neposudzovali - nevedia ani o vrte, ako sa v piatok vyjadril riaditeľ krajského pamiatkového úradu Peter Jurkovič. „Aj zásahy mimo chránených častí je nutné s nami konzultovať," povedal Jurkovič.
Vybrali už stavebný úrad
Oprava a nosný systém spolu súvisia, budú mať však samostatné projekty. Posudzovať rozsiahly projekt električky by mal stavebný úrad v Petržalke. Vybral ho nadriadený krajský stavebný úrad, pretože stavebný zámer zasahuje katastrálne do dvoch mestských častí - trať sa bude stavať na oboch brehoch Dunaja - v Starom Meste aj v Petržalke.
Most vyhlásili za pamiatku ešte v novembri, mesto sa však odvolalo s tým, že jednotlivé časti mosta nemajú rovnakú kultúrnu a historickú hodnotu. Ministerstvo kultúry odvolanie 20. marca zamietlo. Dôvodom, že chránené sú len časti mosta, je aj to, že od konca 19. storočia, keď ho postavili, sa viackrát stavebne upravoval.
Vrt bol iba symbolický
Čitatelia po zverejnení záznamu zo štvrtkového začatia vrtu na Starom moste upozorňovali redakciu, že sa vŕta chránený pilier. Jediný pilier, ktorý nespadá pod pamiatkovú ochranu, je totiž stredový riečny a nie prvý vo vode z petržalskej strany, pri ktorom stáli stroje.
„Stroje stáli na začiatku mosta, lebo treba pre ne upraviť lávku, po ktorej sa presúvajú," povedal Tomáš Fabor, splnomocnenec primátora pre dopravné systémy. „Vŕtať sa však bude stredný pilier, ten, ktorý nie je chránený."
Vrt, ktorý mesto odprezentovalo, bol teda iba symbolický. Hneď, ako budú hotové lávky až doprostred mosta, sa stroje presunú k stredovému pilieru, na ktorom sa vrt skutočne urobí. Povedie cez pilier až do podložia, kde sa odoberú vzorky. Z nich sa potom určí napríklad aj súdržnosť kameňa, čo je potrebné k statickým posudkom.
(dot)