SME
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Električky majú konkurovať autám

Po račianskej radiále by električky mali jazdiť bez zdržania na križovatkách. Jazda od konečnej po okraj centra by sa mohla skrátiť o niekoľko minút.

Projekt preferencie električkovej dopravy mesto plánuje robiť v rozsahu trasy linky číslo 3. Vedie od konečnej na Komisárkach (na snímke) cez Račiansku, Račianske mýto a Radlinského na Hlavnú stanicu. Električky by mali ísť prednostne obojsmerne. Jazdná dProjekt preferencie električkovej dopravy mesto plánuje robiť v rozsahu trasy linky číslo 3. Vedie od konečnej na Komisárkach (na snímke) cez Račiansku, Račianske mýto a Radlinského na Hlavnú stanicu. Električky by mali ísť prednostne obojsmerne. Jazdná d (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Električky, ktoré premávajú po račianskej radiále, by mohli byť rýchlejšie o niekoľko minút. Mesto to chce dosiahnuť ich preferenciou. Električky by sa nezdržovali čakaním na križovatkách. Prešli by prednostne. Jediným miestom zastavenia by potom mohla byť zastávka.

Mestskí poslanci schválili materiál, ktorý je podkladom pre projekt na získanie peňazí z eurofondov. To, či ich mesto dostane, by mohlo byť jasné do niekoľkých mesiacov.

Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník povedal, že aj keby teraz peniaze nezískali, preferenciu budú musieť zaviesť. V tom prípade by sa cestujúci odviezli električkou rýchlejšie asi o dva až tri roky. Prejazd cez križovatky sa má postupne urýchliť aj na ďalších radiálach.

SkryťVypnúť reklamu

Zdržanie z Rače

Najväčšie zdržanie je podľa mesta práve na račianskej radiále. Jazda z konečnej na Komisárkach po Račianske mýto trvá 20 minút. Z toho je vyše 3,5 minúty zbytočné zdržanie v kolíznych bodoch. Tento čas by sa dal ušetriť preferenciou električiek, znížením počtu prejazdov cez trať a úpravou samostatných peších priechodov cez trať.

Preferencia by sa mala zaviesť v rozsahu trasy linky č. 3, ktorá vedie od Komisárok cez Račiansku, Račianske mýto a Radlinského na Hlavnú stanicu. Na tejto trase sú aj štyri železničné zastávky a päť obojsmerných zastávok prímestských autobusov.

„Preferencia by mala ľudí presvedčiť, aby namiesto autom cestovali mestskou hromadnou dopravou," povedal Zahradník.

Viac áut, viac semaforov

Jazdné časy električiek sa v posledných rokoch zvýšili v celom meste. Prispel k tomu nárast počtu áut a tým aj svetelne riadených križovatiek. Električky mali pôvodne prednosť v jazde. Na prejazdoch cez trať však pribúdali nehody, ktoré potom často spôsobili kolaps na celej radiále.

SkryťVypnúť reklamu

Preferencia električiek nie je novou témou. Na problém už dávnejšie upozorňovalo združenie mhd.sk. Na niektorých križovatkách sa totiž už v minulosti montovali zariadenia, ktoré mali električky uprednostniť. Chýbal však riadiaci softvér pre semafory, ktorý by riešil situáciu na zložitých križovatkách. Električky nemôžu úplne obmedziť autá, iné typy MHD ani chodcov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  2. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 695
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 516
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 209
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 325
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 208
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 979
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 019
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 593
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  5. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  6. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 045
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 288
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 172
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 431
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 625
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 232
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 248
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 951
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu