BRATISLAVA.
"Je to v rámci koncepcie napojenia na Bratislavskú integrovanú dopravu a z dôvodu možnosti čerpania európskych fondov," zdôvodnil na dnešnom mestskom zastupiteľstve predkladateľ návrhu splnomocnenec primátora Bratislavy pre dopravné systémy Tomáš Fabor.
Zámerom projektu je zastaviť neustály trend nárastu individuálnej automobilovej dopravy, ktorý trvá od roku 1989 a tým klesá podiel mestskej hromadnej dopravy. Tento stav negatívne vplýva na životné prostredie, plynulosť a bezpečnosť dopravy. V rámci dlhodobého strategického výhľadu mesto chce eliminovať škodlivé emisie z výfukových plynov a hluk. Tieto podmienky spĺňajú trolejbusy, ktoré majú výhodnejšie uplatnenie najmä v kopcovitých oblastiach mesta. Nimi sa má zlepšiť dopravná obslužnosť v oblasti Pražskej, Brnianskej, Prokopa Veľkého, Hroboňovej a Lamačskej ulice. Okrem rekonštrukcie a napojenia úsekov nových trolejových vedení je samostatným objektom oprava trolejového vedenia vo vozovni Hroboňova. Je v zlom technickom stave a na tento typ vedenia sa už nevyrábajú náhradné diely. Jej rekonštrukcia je plánovaná na tento rok.
Preferenciou mesta je aj skvalitňovanie električkovej dopravy s napojením na koľajovú vlakovú dopravu. Najvypuklejší problém je na Račianskej radiále, ktorá plní aj funkciu nadväznej dopravy na železnicu zo smerov Trnava a Nové Zámky. Jazdná doba električky medzi konečnou na Komisárkach a okrajom centra na Račianskom mýte je 20 minút, z čoho podľa podrobných meraní vyše 3,5 minúty (18%) predstavuje sumár zbytočných zdržaní na 32 kolíznych miestach. Zavedením dynamického riadenia dopravy s maximálnou preferenciou električiek sa dá zlepšiť jej stav a dosiahnuť úroveň automobilovej dopravy.
"Rýchlejšou električkovou dopravou na Račianskej radiále sa skrátia intervaly o štyri minúty, čo predstavuje zlepšenie o 20 percent," uviedol Fabor.
Predložený návrh zámer schválilo všetkých 63 prítomných poslancov.