BRATISLAVA. Letné exteriérové sedenia na pódiách budú v bratislavskom Starom Meste aj na Sedlárskej ulici a na Panskej od Rybárskej brány po Ventúrsku. O tejto zmene a doplnkoch všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o pešej zóne rozhodli miestni poslanci na dnešnom zasadaní zastupiteľstva.
Vlani boli takéto letné exteriérové sedenia iba na Michalskej a Ventúrskej ulici a keďže ich prijala verejnosť pozitívne, pristúpili podľa starostu mestskej časti Andreja Petreka na podobné riešenie aj na Sedlárskej a Panskej. "Zlepšila sa dopravná obsluha, priechodnosť pre chodcov, pohľad na kultúrne pamiatky pre turistov a návštevníkov ako aj bezpečnosť. Je to aj najosvedčenejší spôsob, aby sa najmä vo večerných hodinách nerozťahovali tieto sedenia mimo povolenej plochy, teda aby bol stále zabezpečený prejazd," zdôvodnil.
V súvislosti s VZN o pešej zóne prijali poslanci aj návrh Radoslava Števčíka, aby sa v pešej zóne nemohli budovať podzemné garáže. Uznesenie začne platiť od 1. apríla.
Pri umiestnení exteriérových sedení sa nesmie narušiť dlažba. Na uliciach pešej zóny sa tiež má na základe povolenia cestného správneho orgánu ohraničiť sedenie mobilnou zeleňou s maximálnou výškou 1,2 metra v keramickej, nerezovej alebo v drevenej nádobe maximálne v 1/3 obvodu vymedzenej plochy alebo vymedzovacími stĺpikmi s rovnakou maximálnou výškou s plošnou priehľadnou výplňou.
Na ulice a chodníky pešej zóny nebude možné maľovať, striekať, lepiť a iným spôsobom umiestňovať texty či obrazce, okrem vodorovného dopravného značenia. Počas prevádzkovania sedení musí byť zabezpečený minimálne trojmetrový jazdný pruh. Letné exteriérové sedenie môže byť v prevádzke od nedele do štvrtka od 8:00 do 24:00, v piatok a sobotu od 8:00 do 1:00 nasledujúceho dňa.
Poslanec Radoslav Števčík navrhol, aby sa v pešej zóne nemohli budovať podzemné garáže najmä preto, aby sa znížil vjazd áut do historického centra mesta. Poslanec Martin Borguľa sa obával, či môžu túto podmienku zahrnúť do VZN, či sa o tom nemá rozhodnúť v územno-plánovacom dokumente. Podľa starostu Petreka to však ako súčasť VZN môže byť. "Nie je to štandardný krok. Pešej zóne by to však malo pomôcť," dodal.