Áut je veľa, nové parkovacie miesta získavajú mestské časti najčastejšie zjednosmerňovaním ulíc.
BRATISLAVA. Nedostatok parkovacích miest je problém celej Bratislavy. Mestské časti využívajú na jeho riešenie osvedčené spôsoby aj úplné novinky.
Výrazný nedostatok parkovacích miest sa Petržalka chystá riešiť zjednosmerňovaním ulíc, rozširovaním súčasných parkovísk aj výstavbou nových parkovacích domov. K návrhom sa od začiatku môžu vyjadriť aj obyvatelia.
Ružinov vytvára parkovacie miesta v nových jednosmerkách vytvára už dlhší čas. Zmena organizácie dopravy môže pomôcť sprehľadniť dopravu v kolíznych bodoch.
Vrakuňa minulý týždeň predstavila automatický parkovací systém, prvý tohto druhu na Slovensku. Bude fungovať v skúšobnej prevádzke.
Petržalka má viac návrhov
Približne 19-tisíc parkovacích miest, ktoré teraz Petržalka má, nestačí. Hovorca miestneho úradu Ľubomír Andrassy povedal, že chýba okolo 40-tisíc ďalších. „V priebehu najbližších štyroch rokov môže samospráva vytvoriť desaťtisíc nových parkovacích miest," povedal. Vyplýva to z odbornej analýzy.
Petržalka navrhuje, aby sa v prvej polovici tohto roka zjednosmernili ulice Fedinova, Prokofievova, Lachova - Námestie hraničiarov, Holíčska, Medveďovej, Jasovská, Blagoevova. Súčasne by sa tam vyznačilo čiastočné státie na chodníkoch a komunikáciách.
Parkovacie miesta by sa mali stavať na Furdekovej, Starhradskej, Znievskej, Wolkrovej a Belinského. Prepojením Žehrianskej ulice s Humenským námestím by mohli vytvoriť 30 kolmých státí. Na parkoviská sa môžu zmeniť aj bývalé oddychové zóny - ihriská na Markovej, Topoľčianskej, Jasovskej a Gwerkovej.
Vyjadriť sa majú aj obyvatelia
Mestská časť už spustila verejnú diskusiu. Petržalčania môžu pripomienkovať ponúknuté návrhy aj pridávať vlastné do 29. marca na adrese tlacove@ petrzalka.sk alebo posielať ich poštou na miestny úrad.
„Po vyhodnotení marcovej diskusie prebehne začiatkom apríla verejné stretnutie starostu Milana Ftáčnika, miestnych poslancov a odborných zamestnancov úradu s verejnosťou," povedal Andrassy. „Prvé stavebné úpravy sa začnú v máji."
Úspech petržalského projektu nepriamo závisí aj od prístupu mesta. Vážnou prekážkou totiž podľa Andrassyho je, že mesto často nesúhlasí so zverením pozemkov, na ktorých by sa dali nové parkoviská stavať, do správy či prenájmu mestskej časti Petržalka.
Väčšina mestských častí sa snaží získať nové miesta na parkovanie zjednosmerňovaním ulíc. V Ružinove už dávnejšie zmenili na jednosmerky viaceré ulice na Trnávke. Teraz to plánujú urobiť aj v lokalite medzi ulicami Svätoplukova, Záhradnícka, Miletičova, Košická a Páričkova. Povedal to ružinovský hovorca Maroš Smolec. Projekt sa dokončuje, odsúhlasiť ho musia ešte na magistráte. Jednosmerky by tu mali byť do konca apríla. Prispieť by to malo aj k sprehľadneniu križovatky Svätoplukova - Velehradská. Obyvatelia upozorňujú, že sa tam každý mesiac stávajú nehody alebo kolízie.
Podmienkou je trvalý pobyt
Od 11. februára už v Starom Meste opäť vydávajú rezidenčné parkovacie karty pre zónu s dopravným obmedzením.
Pre spor so samosprávou firma BPS Park, ktorá parkovací systém v Starom Meste prevádzkuje, od Nového roka karty nevydávala. Na kartu, ktorá ročne stojí 50 eur, má nárok iba obyvateľ s trvalým pobytom v parkovacej zóne.
Túto adresu musí žiadateľ mať aj v osvedčení o evidencii vozidla. Na jeden byt je len jedna takáto karta. Cena druhej pre ten istý byt je za polovicu riadnej obchodnej ceny ročnej karty, teda asi 295 eur. Toto je výsledok dohody medzi BPS Park a samosprávou. Poslanci pôvodne chceli, aby si kartu mohli kúpiť všetci Staromešťania.
„O zľavnené parkovacie karty doteraz požiadalo 346 obyvateľov parkovacej zóny," povedala hovorkyňa Starého Mesta Alena Kopřivová. Ešte vlani si ju za 1300 korún (43,15 eura) kúpilo 179 Staromešťanov. Tento rok o karty s novými cenami v eurách požiadalo ďalších 167 obyvateľov .
O čom sa hovorí v Petržalke
Do 29. marca trvá v Petržalke verejná diskusia o návrhoch na riešenie parkovania, v polovici roka by sa mohli urobiť zmeny.
Zmena na jednosmerky: Fedinova, Prokofievova, Lachova - Námestie hraničiarov, Holíčska, Medveďova, Jasovská, Blagoevova.
Výstavba parkovacích miest: Furdekova, Starhradská, Znievska, Wolkrova, Belinského.
Prepojenie Žehrianskej ulice s Humenským námestím.
Zmena bývalých oddychových miest na parkoviská: ihriská na Markovej, Topoľčianskej, Jasovskej, Gwerkovej.
Nový systém vo Vrakuni má po roku zdražieť
Automatický parkovací systém, zatiaľ jediný v Bratislave, môžu Vrakunčania tri mesiace skúšať. Vodič zavezie auto na rampu a stlačí číslo svojho boxu. Automat funguje na princípe výťahu.
Na rok by si potom mohli prenajať parkovacie boxy za zvýhodnenú cenu okolo 175 eur. Podobne stojí aj vyhradené státie.
Poschodový parkovací systém umožní na priestore pre dve bežné parkovacie miesta odstaviť sedem áut. Funguje na princípe pásu a výťahu.
Sídliskovej mestskej časti Vrakuňa, kde je veľký problém s parkovaním, ho ponúkla firma Idops, ktorá hradila náklady na výstavbu. Vrakuňa poskytla pozemok za 0,33 eura. Hovorkyňa miestneho úradu Jasmína Matúšová povedala, že ide o pilotný projekt. Chcú zistiť, či obyvatelia budú mať o takéto parkovanie záujem.
Firma však chce neskôr boxy komerčne zhodnotiť. Rastislav Rázus za Idops povedal, že by ich predali, prípadne prenajali. Riešením pre obyvateľov by vraj mohla byť aj hypotéka. O presnej cene nehovoril. Náklady na jedno miesto podľa neho dosahujú 22,5 tisíca eur.
Vrakuňa vlani zjednosmerňovala viaceré ulice. Na miestnom webe Vrakunčania zmeny kritizovali, hoci na verejnom prerokovaní nemali takmer žiadne vecné pripomienky.