SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Ochrana pred veľkou vodou už rastie

Bratislava sa po storočiach skúseností s veľkou vodou už nebude musieť báť. Bariéry už vidno. Povodne zvyčajne zasahujú mesto v lete. Dovtedy by mali byť práce na všetkých hrádzach nad terénom.

Na Prístavnej ulici má múrik dĺžku 800 metrov. Pozdĺž neho vedie cyklotrasa. Výška múra je 1,3 metra, v prípade potreby sa naň ešte dajú pripevniť mobilné zábrany.Na Prístavnej ulici má múrik dĺžku 800 metrov. Pozdĺž neho vedie cyklotrasa. Výška múra je 1,3 metra, v prípade potreby sa naň ešte dajú pripevniť mobilné zábrany. (Zdroj: SME – OLIVER FILAN)

BRATISLAVA. Hrozba veľkej povodne, aká naposledy zasiahla mesto pred siedmimi rokmi, by už o pár mesiacov mohla byť v Bratislave minulosťou. Systém protipovodňových múrov, ktorý sa začal v meste stavať minulý rok, bude budúcu jar 2010 hotový.

Keď pred dvoma rokmi mesto oznámilo, že sa bariéry začnú stavať, primátor Andrej Ďurkovský vtedy povedal, že dúfa, že Bratislavčania už budú môcť pokojne spávať. V auguste 2002 totiž nechýbalo veľa a centrum by zalial Dunaj. Hladina rieky dosiahla na nábreží 991 centimetrov a chýbalo len pár centimetrov, aby sa voda vyliala za promenádne múriky.

Skryť Vypnúť reklamu

Nestavia sa iba v Karlovke

Veľkú časť z bariér už dnes vidno, nedávno sa začalo stavať aj na nábreží v centre medzi Novým a Starým mostom, kadiaľ chodí najviac ľudí. „Jediný z ôsmich úsekov, na ktorom sa ešte nestavia, je Karlova Ves,“ hovorí Peter Minárik z Povodia Dunaja. To je však podľa neho úsek najmenej náročný.

Hotový už je múrik na Prístavnej ulici, pozdĺž celého Zimného prístavu vedie až k Mostu Apollo. Tento úsek sa staval prvý.

Múriky na Viedenskej ceste na petržalskej strane by mali byť hotové ku koncu mesiaca. „Tento týždeň sme tu po dlhej zime začali s betonážou,“ povedal Minárik.

Stavia sa už aj v Devíne, kde mala vždy vyššia hladina Dunaja katastrofálne dôsledky. Jedna z posledných povodní na jar v roku 2006 zničila najmä cesty. Úplne zaplavila parkovisko pod bralom. Pred siedmimi rokmi bola situácia vážna, časť Devína ostala bez elektriny, evakuovali niekoľko rodín. Škody vtedy vyčíslil zhodne s Devínskou Novou Vsou na 1,4 milióna eur (43,9 milióna korún).

Skryť Vypnúť reklamu

Múry sa teraz stavajú v oboch mestských častiach, v Devíne na Slovanskom nábreží, pri vstupe od Karlovej Vsi aj pri Morave. V Devínskej Novej Vsi sú mechanizmy pred vstupom do mestskej časti aj pri rybníku.

Koryto preskúma plavidlo

V centre od Starého mosta po kaviareň Propeler Váhostav dokončuje injektáž podzemných stien. „Do konca budúceho týždňa sa začne betonáž nábrežných múrov. Aby sme do leta, keď sem zvyknú prísť povodne, boli nad terénom,“ hovorí Minárik. Čoskoro sa stavenisko presunie spod Nového mosta smerom na Karlovu Ves, vodohospodári zatiaľ čakajú na prekládku inžinierskych sietí.

Poslednou povinnosťou bude dokončenie monitorovacieho plavidla. Bude merať vývoj dna koryta. Minárik hovorí, že to je jeden zo záväzkov Európskej únie. „Nesmie sa znížiť kapacita koryta,“ povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Náklady na hrádze v Bratislave sa pohybujú okolo 40 miliónov eur (1,21 miliardy korún). 85 percent uhrádza Európska komisia z kohézneho fondu, 10 percent išlo zo štátneho rozpočtu a piatimi percentami sumy prispieva Vodohospodársky podnik.

devin_res.jpg

Devín a Devínska Nová Ves budú chránené len na storočnú vodu. Ochrana pred tisícročnou vodou by bola príliš drahá. Múrik bude mať výšku od jedného do 1,9 metra. FOTO SME – OLIVER FILAN

most_res.jpg

Bariéry sa stavajú aj v centre. Medzi Propelerom a osobným prístavom hrádza nebude, ak príde voda, dajú sa sem len mobilné hrádze. Múrik bude mať meter. FOTO SME – OLIVER FILAN

petrzka_res.jpg

Petržalská bariéra bude dlhá asi kilometer, najvyššia bude pri divadle Aréna – 2,5 metra. FOTO SME – OLIVER FILAN

dnv_res.jpg

Hrádze v Devínskej Novej Vsi budú chrániť pred vysokou hladinou Moravy. Múrik bude nízky s mobilnou hrádzou vysokou meter. FOTO – TASR

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 421
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 483
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 618
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 187
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 134
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 093
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 393
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 157
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 967
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 861
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu