V Bratislave jazdí šesť takzvaných duobusov. Pôvodne zachádzali až pod Nový most. Od konca roka jazdia len v Karlovej Vsi.
BRATISLAVA. Trolejový úsek na Dlhých dieloch je izolovaný. Dopravný podnik chce situáciu vyriešiť jeho napojením na Patrónku.
Na Dlhých dieloch jazdia takzvané duobusy, čiže trolejbusy s dieselovým pohonom, ktorý potrebujú napríklad na každodennú rannú cestu z vozovne a večer späť. Situácia by sa zmenila, keby sa miestny trolejový úsek spojil s ostatnou traťou.
„Názov duobus je trošku marketingovým sloganom,“ povedal Branislav Zahradník, predseda predstavenstva dopravného podniku. „Duobus by to bol vtedy, keby elektrický a dieselový pohon boli navzájom dva nezávislé pohony.“
Zahradník tvrdí, že tieto trolejbusy s pomocným dieselovým pohonom mesto potrebuje. „Slúžia na to, aby v časoch výluk, počas ktorých sa robia rôzne opravy na trolejovom vedení, mohli byť tieto vozidlá poháňané iným ako elektrickým pohonom.“
Ich konštrukcia však nezodpovedá tomu, aby na časti svojej linky používali dieselový pohon. Ten vraj majú len na stav núdze.
Slávny začiatok
Trolejovú trať na Dlhé diely vybudovali v roku 2006. Dopravný podnik vtedy propagoval zachádzanie duobusov až pod Nový most. Dnes však premávajú len v Karlovej Vsi.
„Trať nebola zokruhovaná, čiže pri Riviére, kde mali tieto duobusy končiť, museli vozidlá prepnúť na dieselový pohon,“ dodal Zahradník. „To znamená, že počas hodiny mali štyri studené štarty.“
Vozidlo tak bolo priveľmi namáhané. K najväčšiemu opotrebovaniu však podľa Zahradníka dochádzalo vtedy, keď v špičke museli zachádzať z Dlhých dielov až pod Nový most.
Dnes je situácia iná. Trať už je zokruhovaná, čiže tento takzvaný duobus nemusí pri každom zjazde z Dlhých dielov štartovať dieselový motor.
Pre nevyhovujúce duobusy musel dopravný podnik koncom roka zrušiť linku 133. Obnovil ju 9. februára, ale s tým rozdielom, že na ňu namiesto týchto duobusov nasadil autobusy.
„Myslím, že urobiť trolejovú trať na Dlhých dieloch a kúpiť tieto vozidlá bolo správne rozhodnutie,“ zhodnotil Zahradník. „Ale nesprávne sa využívali a naozaj trpeli.“ Dopravný podnik tak začal po viac ako dvoch rokoch duobusy šetriť, zmenou na linke 133 a ešte predtým zokruhovaním trate.
Nové trate
Trolejbusy sú vhodné do kopcovitých terénov. Trati na Dlhých dieloch však stále chýba prepojenie s ostatnými.
Napojenie je vraj už naplánované. „V tomto momente je to reálne v trati na Patrónku,“ dodáva Zahradník, ktorý presné trasy zatiaľ uvádzať nechcel. „Lebo napríklad na Starých gruntoch, kde je mohutná výstavba, tam celkom logicky, bude nápor na dopravu,“ dodal.
Dopravný podnik má len šesť takzvaných duobusov. Dnes sa využívajú na linke číslo 33. V špičke potrebujú päť až šesť týchto vozidiel.
Kupovanie ďalších takýto vozidiel Zahradník nepoprel. „Bolo by dobré, keby sme ich mali viac, šesť potrebujeme na premávku, objektívne nemáme kedy robiť plánované údržby.“
Čo je dôležité
Takzvané duobusy sú v podstate trolejbusy s dieselovým pohonom. Jazdia už len v Karlovej Vsi.
Trolejová trať na Dlhých dieloch je izolovaná a nie je prepojená s ostatnou časťou mesta.
Uvažuje sa o prepojení trate na Dlhých dieloch s Patrónkou.