SME
Pondelok, 19. október, 2020 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Trolejové trate sa majú prepojiť

Dopravný podnik chce trolejovú trať na Dlhých dieloch začleniť do mestského systému.

Takzvané duobusy jazdia už od roku 2006. Premávali z Dlhých dielov až pod Nový most, dnes končia v Karlovej Vsi. Ich zachádzanie až do centra mesta vraj viedlo k ich opotrebovaniu.Takzvané duobusy jazdia už od roku 2006. Premávali z Dlhých dielov až pod Nový most, dnes končia v Karlovej Vsi. Ich zachádzanie až do centra mesta vraj viedlo k ich opotrebovaniu. (Zdroj: SITA)

V Bratislave jazdí šesť takzvaných duobusov. Pôvodne zachádzali až pod Nový most. Od konca roka jazdia len v Karlovej Vsi.

BRATISLAVA. Trolejový úsek na Dlhých dieloch je izolovaný. Dopravný podnik chce situáciu vyriešiť jeho napojením na Patrónku.

Na Dlhých dieloch jazdia takzvané duobusy, čiže trolejbusy s dieselovým pohonom, ktorý potrebujú napríklad na každodennú rannú cestu z vozovne a večer späť. Situácia by sa zmenila, keby sa miestny trolejový úsek spojil s ostatnou traťou.

„Názov duobus je trošku marketingovým sloganom,“ povedal Branislav Zahradník, predseda predstavenstva dopravného podniku. „Duobus by to bol vtedy, keby elektrický a dieselový pohon boli navzájom dva nezávislé pohony.“

Zahradník tvrdí, že tieto trolejbusy s pomocným dieselovým pohonom mesto potrebuje. „Slúžia na to, aby v časoch výluk, počas ktorých sa robia rôzne opravy na trolejovom vedení, mohli byť tieto vozidlá poháňané iným ako elektrickým pohonom.“

Ich konštrukcia však nezodpovedá tomu, aby na časti svojej linky používali dieselový pohon. Ten vraj majú len na stav núdze.

Slávny začiatok

Trolejovú trať na Dlhé diely vybudovali v roku 2006. Dopravný podnik vtedy propagoval zachádzanie duobusov až pod Nový most. Dnes však premávajú len v Karlovej Vsi.

„Trať nebola zokruhovaná, čiže pri Riviére, kde mali tieto duobusy končiť, museli vozidlá prepnúť na dieselový pohon,“ dodal Zahradník. „To znamená, že počas hodiny mali štyri studené štarty.“

Vozidlo tak bolo priveľmi namáhané. K najväčšiemu opotrebovaniu však podľa Zahradníka dochádzalo vtedy, keď v špičke museli zachádzať z Dlhých dielov až pod Nový most.

Dnes je situácia iná. Trať už je zokruhovaná, čiže tento takzvaný duobus nemusí pri každom zjazde z Dlhých dielov štartovať dieselový motor.

Pre nevyhovujúce duobusy musel dopravný podnik koncom roka zrušiť linku 133. Obnovil ju 9. februára, ale s tým rozdielom, že na ňu namiesto týchto duobusov nasadil autobusy.

„Myslím, že urobiť trolejovú trať na Dlhých dieloch a kúpiť tieto vozidlá bolo správne rozhodnutie,“ zhodnotil Zahradník. „Ale nesprávne sa využívali a naozaj trpeli.“ Dopravný podnik tak začal po viac ako dvoch rokoch duobusy šetriť, zmenou na linke 133 a ešte predtým zokruhovaním trate.

Nové trate

Trolejbusy sú vhodné do kopcovitých terénov. Trati na Dlhých dieloch však stále chýba prepojenie s ostatnými.

Napojenie je vraj už naplánované. „V tomto momente je to reálne v trati na Patrónku,“ dodáva Zahradník, ktorý presné trasy zatiaľ uvádzať nechcel. „Lebo napríklad na Starých gruntoch, kde je mohutná výstavba, tam celkom logicky, bude nápor na dopravu,“ dodal.

Dopravný podnik má len šesť takzvaných duobusov. Dnes sa využívajú na linke číslo 33. V špičke potrebujú päť až šesť týchto vozidiel.

Kupovanie ďalších takýto vozidiel Zahradník nepoprel. „Bolo by dobré, keby sme ich mali viac, šesť potrebujeme na premávku, objektívne nemáme kedy robiť plánované údržby.“

Čo je dôležité

  • Takzvané duobusy sú v podstate trolejbusy s dieselovým pohonom. Jazdia už len v Karlovej Vsi.
  • Trolejová trať na Dlhých dieloch je izolovaná a nie je prepojená s ostatnou časťou mesta.
  • Uvažuje sa o prepojení trate na Dlhých dieloch s Patrónkou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Čím môže Slovensko pomôcť vo svete? Ukážkovou nemocnicou
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  9. Prieskum: Prázdnu peňaženku už zažilo sedem z desiatich Slovákov
  10. Stretne sa minister, bankár a analytik. Zhodnú sa na niečom?
  1. Úpravy automobilov pre ZŤP
  2. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  3. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Tovar vám vynesú na miesto, ktoré ukážete prstom
  9. Slováci sú pri výbere investičných produktov čoraz náročnejší
  10. Humenčanov čakajú extra zľavy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 290
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 173
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 17 050
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 997
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 323
  6. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 998
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 9 200
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 173
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 915
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 719
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu