SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Trolejové trate sa majú prepojiť

Dopravný podnik chce trolejovú trať na Dlhých dieloch začleniť do mestského systému.

Takzvané duobusy jazdia už od roku 2006. Premávali z Dlhých dielov až pod Nový most, dnes končia v Karlovej Vsi. Ich zachádzanie až do centra mesta vraj viedlo k ich opotrebovaniu.Takzvané duobusy jazdia už od roku 2006. Premávali z Dlhých dielov až pod Nový most, dnes končia v Karlovej Vsi. Ich zachádzanie až do centra mesta vraj viedlo k ich opotrebovaniu. (Zdroj: SITA)

V Bratislave jazdí šesť takzvaných duobusov. Pôvodne zachádzali až pod Nový most. Od konca roka jazdia len v Karlovej Vsi.

BRATISLAVA. Trolejový úsek na Dlhých dieloch je izolovaný. Dopravný podnik chce situáciu vyriešiť jeho napojením na Patrónku.

Na Dlhých dieloch jazdia takzvané duobusy, čiže trolejbusy s dieselovým pohonom, ktorý potrebujú napríklad na každodennú rannú cestu z vozovne a večer späť. Situácia by sa zmenila, keby sa miestny trolejový úsek spojil s ostatnou traťou.

„Názov duobus je trošku marketingovým sloganom,“ povedal Branislav Zahradník, predseda predstavenstva dopravného podniku. „Duobus by to bol vtedy, keby elektrický a dieselový pohon boli navzájom dva nezávislé pohony.“

Zahradník tvrdí, že tieto trolejbusy s pomocným dieselovým pohonom mesto potrebuje. „Slúžia na to, aby v časoch výluk, počas ktorých sa robia rôzne opravy na trolejovom vedení, mohli byť tieto vozidlá poháňané iným ako elektrickým pohonom.“

Ich konštrukcia však nezodpovedá tomu, aby na časti svojej linky používali dieselový pohon. Ten vraj majú len na stav núdze.

Slávny začiatok

Trolejovú trať na Dlhé diely vybudovali v roku 2006. Dopravný podnik vtedy propagoval zachádzanie duobusov až pod Nový most. Dnes však premávajú len v Karlovej Vsi.

„Trať nebola zokruhovaná, čiže pri Riviére, kde mali tieto duobusy končiť, museli vozidlá prepnúť na dieselový pohon,“ dodal Zahradník. „To znamená, že počas hodiny mali štyri studené štarty.“

Vozidlo tak bolo priveľmi namáhané. K najväčšiemu opotrebovaniu však podľa Zahradníka dochádzalo vtedy, keď v špičke museli zachádzať z Dlhých dielov až pod Nový most.

Dnes je situácia iná. Trať už je zokruhovaná, čiže tento takzvaný duobus nemusí pri každom zjazde z Dlhých dielov štartovať dieselový motor.

Pre nevyhovujúce duobusy musel dopravný podnik koncom roka zrušiť linku 133. Obnovil ju 9. februára, ale s tým rozdielom, že na ňu namiesto týchto duobusov nasadil autobusy.

„Myslím, že urobiť trolejovú trať na Dlhých dieloch a kúpiť tieto vozidlá bolo správne rozhodnutie,“ zhodnotil Zahradník. „Ale nesprávne sa využívali a naozaj trpeli.“ Dopravný podnik tak začal po viac ako dvoch rokoch duobusy šetriť, zmenou na linke 133 a ešte predtým zokruhovaním trate.

Nové trate

Trolejbusy sú vhodné do kopcovitých terénov. Trati na Dlhých dieloch však stále chýba prepojenie s ostatnými.

Napojenie je vraj už naplánované. „V tomto momente je to reálne v trati na Patrónku,“ dodáva Zahradník, ktorý presné trasy zatiaľ uvádzať nechcel. „Lebo napríklad na Starých gruntoch, kde je mohutná výstavba, tam celkom logicky, bude nápor na dopravu,“ dodal.

Dopravný podnik má len šesť takzvaných duobusov. Dnes sa využívajú na linke číslo 33. V špičke potrebujú päť až šesť týchto vozidiel.

Kupovanie ďalších takýto vozidiel Zahradník nepoprel. „Bolo by dobré, keby sme ich mali viac, šesť potrebujeme na premávku, objektívne nemáme kedy robiť plánované údržby.“

Čo je dôležité

  • Takzvané duobusy sú v podstate trolejbusy s dieselovým pohonom. Jazdia už len v Karlovej Vsi.
  • Trolejová trať na Dlhých dieloch je izolovaná a nie je prepojená s ostatnou časťou mesta.
  • Uvažuje sa o prepojení trate na Dlhých dieloch s Patrónkou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  2. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  5. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  6. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 491
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 406
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 235
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 480
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 784
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 613
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 272
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 118
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 5 938
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 874
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu