BRATISLAVA. Dopravný podnik ohlásil, že na skúšku nainštaluje do svojich vozidiel 49 kamier. Podľa plánov sa mali umiestňovať už počas marca. Pod dozorom tak budú cestujúci v štyroch autobusoch, dvoch trolejbusoch, vo dvoch súpravách električiek a v dispečerskom vozidle.
V každom z nich má byť päť až sedem kamier. Pilotný projekt vrátane kompletného softvéru a hardvéru bude dopravný podnik stáť okolo 130-tisíc eur (približne 4 milióny korún).
Kamerový systém sa má podľa Branislava Zahradníka, predsedu predstavenstva dopravného podniku, stať súčasťou projektu s názvom Bezpečná MHD v Bratislave.
Dopravný podnik chce prostredníctvom kamier v prvom rade zvýšiť bezpečnosť cestujúcich a zamedziť poškodzovaniu vozidiel. Bojovať tak má aj proti častému vandalizmu, ktorý vraj stojí dopravný podnik každoročne okolo 600-tisíc eur (necelých 20 miliónov korún).
Pod dozorom
„Kamerový systém bude monitorovať priestor pre cestujúcich, priestor dverí vrátane plochy mimo vozidla a pred vozidlom,“ povedal Zahradník. „Všetky nasnímané dáta sa budú ukladať na pamäťové médium vo vozidle.“
Týmto dátam má byť priraďovaný čas a poloha vozidla prostredníctvom GPS. Obrazy kamier bude môcť sledovať vodič na monitore, ktorý má byť umiestnený v jeho zornom poli.
Pri nečakaných a krízových situáciách vyšle vodič potom výstražný signál. Vďaka nemu sa spustí okamžitý prenos zo všetkých kamier na dispečing dopravného podniku. Ten závažnosť situácie posúdi a privolá buď políciu, záchranku, hasičov či zásahovú jednotku dopravného podniku.
Kamerový záznam sa má archivovať sedem dní a sprístupnený má byť podľa zákona len v rámci objasňovania a preukazovania priestupkov a trestných činov.
Strata súkromia
Cestujúci majú byť na monitorovanie kamerami upozornení nápisom vo vozidlách.
„Uvedomujeme si, že naša snaha zvýšiť bezpečnosť cestujúcich touto formou môže vyvolať určité obavy zo straty súkromia,“ reagoval Zahradník. Dopravný podnik preto plánuje robiť medzi cestujúcimi prieskum formou anketárov aj na webovej stránke.
„Dnes je bežné, že sú kamerami monitorované verejné priestranstvá, banky, pošty, nákupné centrá a podobne, ale v MHD pôjde o novinku a treba poznať názor verejnosti,“ dodal Zahradník.
Vo svete aj železnice či lode
Kamerový systém využíva vo svete nielen mestská hromadná doprava, ale napríklad aj železnice, lode či kamióny.
Používajú ho bezpečnostné zložky ako polícia, hasičské zbory a integrované záchranné systémy, tvrdí Zahradník. Kamery majú byť schopné snímať aj pri zníženej viditeľnosti a majú byť odolné proti poškodeniu.
Čo sa očakáva
zvýšená bezpečnosť cestujúcich v hromadnej doprave
menej škôd na majetku dopravného podniku a mesta
prevencia priestupkov a trestných činov
spolupráca s políciou a pri zásahoch a efektivitu objasňovania priestupkov a trestných činov