SME

S električkou sa na Starý most vrátia aj autá

O rok a pol majú cez opravený Starý most jazdiť autá, MHD, električka a svoj chodník budú mať chodci aj cyklisti.

STARÉ MESTO, PETRŽALKA. Starý most čakajú v najbližšom roku veľké zmeny. Mesto tvrdí, že do troch mesiacov sa má začať s opravou železničnej časti, nasledovať má výmena celej mostovky.

Pre šoférov by to malo znamenať, že približne o dva roky sa bude môcť individuálna doprava na most vrátiť, ale len v smere do Petržalky a pri odbočení z Vajanského nábrežia. Obojsmerne už bude jazdiť po moste len električka. Na to, aby tadiaľ mohla ísť, sa musí most odľahčiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od začiatku roka je most pre zlú statiku uzavretý pre autá, jazdia po ňom len autobusy.

SkryťVypnúť reklamu

Prestavba, oprava, obnovaMagistrát včera oznámil, ako si predstavuje urýchlenú opravu Starého mosta. K nej musí podľa slov primátora Andreja Ďurkovského pristúpiť, lebo plánovanú rekonštrukciu, teda prestavbu mosta na úplne nový, si v dnešnej zlej ekonomickej situácii nemôže dovoliť.

„Ide o opravu, a nie o budovanie nového mosta," povedal včera primátor. Na rekonštrukciu mala byť architektonická súťaž.

Mesto teraz hovorí, že ide len o opravu, ktorá si súťaž nevyžaduje.

Takisto vraj nebude treba ani pamiatkarov. „Nebude zmena v nosných pilieroch, nerozšíri sa gabarit, nebude zmena v nájazdových rampách ani úpravy mýtnych domčekov," povedal autorizovaný inžinier Alexander Tesár. Ten robil na moste technické skúšky, podľa ktorých je v havarijnom stave.

SkryťVypnúť reklamu

Most potrebuje odľahčiťChronológia opráv bude taká, aby počas ich trvania po moste mohla naďalej jazdiť hromadná doprava.

„Železničnú časť, ktorá fungovala od roku 1953 do roku 1983, využijeme. Počas opráv tadiaľ bude jazdiť MHD," povedal včera Tesár. Začne sa teda najprv s jej časťou. Po ukončení opráv sem presmerujú autobusy a začne sa s opravou hlavnej časti.

Mostovka je dnes príliš ťažká na to, aby most udržal aj dve dráhy električky, most sa teda bude odľahčovať. Železobetónovú mostovku z panelov nahradí oceľová, ktorá je o tonu na meter štvorcový ľahšia.

„Terajšie panely predstavujú záťaž 1460 kilogramov na meter štvorcový, oceľová mostovka 450 kilogramov na meter štvorcový," povedal Tesár. „To, čo ušetríme, využijeme na električku."

SkryťVypnúť reklamu

Most bol totiž podľa neho vždy spojený s električkou, pôvodne tu boli dve koľaje, po vojne ostala už iba jedna, v 80. rokoch koľajnice šli úplne preč.

Električka pôjde po dreveBudúca električka ako súčasť nosného systému MHD bude cez most jazdiť na drevenom základe.

„Ľahká vozovka bude z kociek agátového dreva, so škárami zaliatymi asfaltom. Je to dobré aj proti hluku a takéto riešenie sa nám už osvedčilo aj pri riešení chodníka na moste. Laty z tohto dreva sú tam už 10 rokov," vysvetlil inžinier.

Po tom, ako sa bývalá železničná časť upraví, presmerujú sem MHD a zatiaľ sa bude opravovať bývalá časť pre autá a MHD.

Električka by po ukončení opráv mala jazdiť v jednom smere po bývalej železničnej časti, druhý smer pôjde po hlavnej mostovej časti, kadiaľ dnes jazdí MHD v smere do mesta.

Pre individuálnu dopravu a MHD tak do budúcnosti zostane len jeden pruh. Mesto sa rozhodlo, že to bude v smere do Petržalky. „Podľa štatistík jazdilo viac áut v smere do Petržalky, až 60 percent všetkých áut malo za cieľ Aupark," vysvetlil primátor Ďurkovský.

Navyše takéto riešenie by malo zjednodušiť dopravné riešenie Šafárikovho námestia a napojenie električky na celý systém. Vyhlo by sa aj problematickým ľavým odbočeniam, ktorých by v opačnom prípade bolo viac.

Ďalší dôvod pridal splnomocnenec primátora pre dopravné systémy Tomáš Fabor. „Nie je možné, aby šli vedľa seba električka a iný druh dopravy rozdielnymi smermi bez bariéry."

Keďže autá a električky budú jazdiť na moste vedľa seba, bariéru nebude kam dať.

Dva rokyOkrem električky sa má k mostu pristavovať aj úplne nová lávka. Na strane dnešnej železnice vznikne cyklochodník.

Termín, kedy by opravený most aj s električkou a cyklolávkou mohol fungovať, magistrát odhaduje na maximálne dva roky.

Vladimír Kovalčík, generálny riaditeľ spoločnosti Metro, ktorá opravu bude robiť, odhaduje ukončenie prác už na koniec októbra budúceho roka.

Celá oprava by mala stáť asi 20 miliónov eur (600 miliónov korún). Prestavba mosta, ktorú mesto pôvodne nazývalo rekonštrukciou, sa odhadovala najprv na 33 miliónov eur (miliarda korún), včera ale mesto oznámilo, že by v podstate nový most stál asi 50 miliónov eur (1,5 miliardy korún).

Keď raz bude dosť peňazíArchitektonickú súťaž chce mesto vyhlásiť aj naďalej, či ale je potrebná, je otázne. „Bude súťaž na prípadný nový most. Keď raz bude dostatok peňazí, budeme mať pripravenú pôdu," vysvetlil primátor.

Mesto nedávno podmienilo vyhlásenie architektonickej súťaže - čaká sa totiž ešte na záverečné stanovisko ministerstva kultúry.

Časti mosta už ministerstvo vyhlásilo za pamiatky, konanie ale zatiaľ nie je ukončené, mesto sa odvolalo. Zatiaľ predbežne chránené sú pôvodné piliere, mýtne domčeky, kamenné oporné múry a schodiská.

Fakty o moste

Dnešné železobetónové panely, ktoré tvoria mostovku, predstavujú záťaž 1460 kilogramov na meter štvorcový. Nová mostovka má mať záťaž 450 kilogramov na meter štvorcový.

Most postavili ako vojenské provizórium v roku 1946, steny hlavných nosníkov mali pôvodne hrúbku 16 milimetrov, teraz sú lokálne skorodované na šesť.

Pôvodne po moste jazdila električka do Viedne, boli tu dve koľaje. Po druhej svetovej vojne ostala už iba jedna pre vlaky.

V 80. rokoch šli koľajnice preč.

Po moste prešlo v rannej špičke 1100 áut za hodinu v oboch smeroch, medzi 16.00 a 17.00 až 1600 áut.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 812
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 487
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 516
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 452
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 413
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 404
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 268
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 006
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 239
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 155
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 256
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 254
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 806
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 247
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 976
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 897
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu