STARÉ MESTO. Hlavná stanica je rozdelená na farebné zóny už tretí mesiac. Nová zonácia mala sprehľadniť a zjednodušiť vybavovanie cestujúcich. Rady sú približne rovnako dlhé, no železničná spoločnosť tvrdí, že projekt priniesol zlepšenie.
Deväť pokladníc svetlomodrej zóny slúži na základné vybavenie cestujúcich. Tri pokladnice v druhej časti budovy označené tmavomodrou sú vyhradené pre cestujúcich s komplexnými požiadavkami. Jedna svetlooranžová pokladnica je prispôsobená na rýchle vybavenie a jedna sivomodrá na doplnkové.
V tmavooranžovej zóne vybavia nadštandardné požiadavky, biela slúži ako informácie. Farby sú však zavádzajúce. Pod svetlooranžovou si treba predstaviť obyčajnú žltú.
Rozhodnúť sa má cestujúci
Cestujúci sa má sám rozhodnúť, kde bude preňho najvhodnejšie kúpiť si lístok. „V zónach sa vôbec nevyznám, preto kupujem lístky tam, kde predtým," hovorí pravidelná cestujúca Iveta. „Myslím, že to tak riešia aj ostatní, lebo rady sú rovnako dlhé, ako bývali."
Čo všetko patrí do základného vybavenia a kedy stačí ísť k rýchlej pokladnici, nie je z popisov jasné. Ľudia si zvykli kupovať lístky v prvej časti budovy, kde sú teraz pokladnice na základné vybavenie. Robia to tak aj naďalej. Pracovníčky cestujúcich neupozorňujú, že by mohli využiť rýchle vybavenie.
V piatok poobede pri pokladnici rýchleho vybavenia nečakal nik. Nebola tam ani pracovníčka. Prišla, až keď sa objavil zákazník. Zato pred pokladnicami základného vybavenia sa kľukatili dlhé rady.
Na zóny upozorňuje cestujúcich informačná tabuľa a plánik zón. Pre cudzincov sú v angličtine a nemčine.
Železničná spoločnosť Slovensko hodnotí zmenu kladne. „Cestujúci potrebujú viac času na to, aby si osvojili výhody tejto zmeny a aby ich efektívne využívali," povedal hovorca spoločnosti Miloš Čikovský.
„Z nášho pohľadu sa toto rozlíšenie stretlo s pozitívnym ohlasom. A to nielen u slovenských, ale aj u zahraničných cestujúcich." Sú vraj lepšie informovaní, zorientovaní a rýchlejšie vybavení.
Beznádejné čakanie
Pri svetlomodrej zóne čakalo v utorok poobede najviac ľudí. Fungovali tri pokladnice, napriek tomu, že mali nával pracujúcich, ktorí smerovali von z Bratislavy. Čakalo sa asi 15 minút.
Nervózna pani prebiehala od jedného radu k druhému. Jedna cestujúca stála pri pokladnici základného vybavenia asi päť minút, platila takmer 40 eur. Po ohlásení spoja smerom na Nové Zámky to niekoľko ľudí vzdalo, rozbehli sa k vlaku bez lístka. Pri kúpe lístka vo vlaku sa platí navyše 40 percent z ceny.
Pri svetlooranžovej zóne na rýchle vybavenie, ktorá je v druhej časti budovy, stálo len zopár ľudí, zato oproti v tmavomodrej zóne pre komplexné vybavenie, boli dlhé rady.
Projekt rozdelenia stanice na farebné zóny v Bratislave je pilotný. Ak sa osvedčí, má sa jednotne rozšíriť do všetkých uzlových železničných staníc na Slovensku.
„Plánujeme v budúcnosti naďalej rozširovať podobné projekty, a to nielen v rámci farebnej zonácie železničných staníc, ale aj ostatných služieb, ktoré prispejú k maximálnej spokojnosti všetkých, ktorí cestujú vlakom," povedal Čikovský.
Cestujúci potrebujú viac času na to, aby si osvojili výhody tejto zmeny a aby ich efektívne využívali.
Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko