BRATISLAVA. Nie pri všetkých sťažnostiach a petíciách mesto dodržalo zákonný postup. Zistila to kontrolórka mesta. Preverovaným obdobím boli roky 2006, 2007 a prvý polrok 2008.
Podľa kontrolórky Kataríny Kalasovej mesto väčšinu zo sťažností a petícií neriešilo v lehote, niektoré postúpilo kompetentným neskoro a malo neporiadok v tom, kto sťažnosti riešil a s akým výsledkom.
Kalasová uvádza niekoľko prípadov, napríklad sťažnosť na mestskú políciu a odťahovku Aster, ktorú malo riešiť Staré Mesto. Magistrát nemá doklad o tom, že sťažnosť Starému Mestu postúpil, nie je teda jasné, čo sa s ňou stalo. Podobne dopadla viac ako polovica z 59 sťažností z roka 2007. Doklad o vybavení chýba aj vo väčšine prípadov z prvej polovice roka 2008.
Kontrolórka ďalej zistila, že počítačový program, ktorý magistrát používa tri roky, vôbec petície a sťažnosti neprevzal, hoci boli doručené. Nedá sa teda ani povedať, koľko ich bolo a či sa riešili.
Magistrát mal neporiadok aj v evidencii a riešení petícií. Z tých, ktoré Kalasová kontrolovala za rok 2006, ani v jednom prípade nenašla odpoveď kompetentného. Týkalo sa to aj petície proti predaju pozemkov na Blagojevovej ulici 14 - 22 z leta 2006 alebo predčasnému schvaľovaniu územného plánu.
Za rok 2007 ďalej chýbal zoznam petícií, teda sa nedá zistiť, koľko ich magistrát dostal. Na kontrolu ich pracovníci úradu predložili 43, z nich bolo riadne a v lehote vybavených len 17.
Za minulý rok kontrolórka v piatich spisoch, ktoré preverovala, nenašla nič iné, iba samotnú petíciu.
Magistrát teda nemá žiadne potvrdenie, ako naložil napríklad s petíciou proti likvidácii parčíka na Belopotockého alebo za zachovanie predajne v Starej tržnici.
Magistrát na zlepšenie vybavovania sťažností a petícií prijal od januára nového zamestnanca. Poslanci ďalej schválili, aby sa pravidelne robil prehľad ich vybavovania.
Ivan Rončák z Transparency International hovorí, že dôvera občana k úradom sa formuje na základe osobnej skúsenosti. „Preto je dlhé mlčanie alebo až neodpovedanie na sťažnosť alebo petíciu vážnou prekážkou na ceste k väčšej dôvere občanov k magistrátu," povedal. Radí magistrátu prejsť na elektronické vybavovanie agendy, podobne ako v kuriérskych službách. Tam si adresát môže priebežne pozerať stav žiadosti.
Prijatie nového zamestnanca na zlepšenie evidencie považuje za dočasné a nesystémové opatrenie.