BRATISLAVA. Nové pravidlá na cestách platia len niekoľko dní, časť vodičov ich už teraz ignoruje. Iní sa snažia zákon dodržiavať, aj keď v niektorých úsekoch to môže byť až riskantné. Niekedy zase jazdia pomalšie aj tam, kde môžu pridať. Zrejme za to môžu aj obavy z vysokej pokuty. Zneisťuje ich aj pôvodné alebo chýbajúce značenie.
Mesto a Národná diaľničná spoločnosť reagujú, že lehota na zosúladenie značenia so zákonom trvá do júna 2012. Vodiči si majú zákon naštudovať.
Agresívni sú teraz viditeľnejší
Pri znížení maximálnej povolenej rýchlosti na 50 kilometrov za hodinu ešte viac vyniká agresívna rýchla jazda, nebezpečné predbiehanie a vytláčanie pomalších áut z cesty.
Bratislavčania si na zníženie rýchlosti zvykajú ťažko. Dodržuje sa hlavne v špičke, keď sa autá v zápchach rýchlejšie pohybovať nemôžu, skôr naopak.
Na viacerých cestách auto, ktoré dodržiava päťdesiatku, riskuje. Platí to aj pre úsek medzi krematóriom a Záhorskou Bystricou. Niekoľko dní tu stála značka s osemdesiatkou, ale odstránili ju.
„Nerozumiem tomu, lebo päťdesiatku tu nikto nedodržuje,“ hovorí vodička, ktorá jazdí do Bratislavy zo Stupavy. „Ak sa o to aj pokúsi, rýchle autá ho vytláčajú.“
Podobné je to aj na ďalších cestách, kde sa aj doteraz jazdilo rýchlejšie ako dovoľoval cestný zákon. Dve autá, ktoré išli vedľa seba po Račianskej rýchlosťou mierne nad päťdesiat, zabrzdili celý smer do mesta. Vodič, ktorý bol za nimi, to nevydržal. Tlačil auto pred sebou, až kým zrýchlilo a uvoľnilo mu pruh.
Na Bajkalskej od Prístavného mosta včera ráno málokto išiel menej ako sedemdesiatkou. Rýchlejšie sa jazdí aj na Pražskej, Vajnorskej či Panónskej.
Na obchvate vodičov mýli neprítomné svetelné značenie. Niektorí neprekročia šesťdesiatku, spomaľujú ostatných. Značenie ukazuje osemdesiatku len pre tunel Sitina, inak platí deväťdesiatka.
Vodiči, študujte zákon
Polícia sa k otázkam o kontrole a najčastejších priestupkoch nevyjadrila. Mesto aj diaľničná spoločnosť sa zhodujú, že na výmenu značenia majú čas. „Neporušujeme zákon,“ povedal hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Dodal, že značenie zosúlaďujú s novým zákonom najrýchlejšie, ako sa dá. „Občania majú presne vedieť, ako rýchlo majú jazdiť,“ hovorí. „Sú povinní poznať zákon.“
To sa podľa neho vzťahuje aj na vstupné tabule pri hraniciach. Pravidlá si majú naštudovať aj zahraniční vodiči, potom ich vraj vstupná tabuľa nezmýli.
Upravia zelenú vlnu
Dopravné značky bude meniť aj mesto, upraviť má i zelenú vlnu. „Zásadné úpravy nebudú nutné, súčasná signalizácia je nastavená tak, aby zodpovedala aj rýchlosti 50 kilometrov za hodinu,“ povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.
Konkrétnejšie sa zatiaľ mesto k zmenám nevyjadruje, majú im predchádzať rokovania s dopravným inšpektorátom. Isté je, že medzi krematóriom a Záhorskou Bystricou má byť znova osemdesiatka.
Zatiaľ sa pre rýchlosť nemenia grafikony mestskej ani prímestskej dopravy. Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký povedal, že vozidlá MHD aj tak nie sú na vyššiu rýchlosť konštruované. Medzi väčšinou zastávok je 350 metrov, čo ani nestačí na to, aby sa rozbehli. Hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová povedala, že v cestovných poriadkoch je rezerva, ktorá ráta so zápchami. Ak bude treba, grafikony upravia.