SME

Doprava zaujíma ľudí viac ako architektúra

Debata, ktorá mala byť o tom, čo si na Staromestskej Bratislavčania v budúcnosti želajú, sa úplne stočila k doprave.

Budúcnosť Staromestskej je hlavne o dopravnom riešení, tvrdia mnohí.Budúcnosť Staromestskej je hlavne o dopravnom riešení, tvrdia mnohí. (Zdroj: SME - MIRKA CIBULKOVÁ)

„Máme čas, je kríza," opakovalo sa často na verejnom prerokovaní návrhov riešenia Staromestskej ulice. Vo štvrtok večer naň prišlo do Primaciálneho paláca asi sto ľudí a tí sa akoby spoliehali na to, že nič im neutečie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Architektonické nuansy šestnástich návrhov, výsledku takmer dvojmesačného workshopu na magistráte, zostali nepovšimnuté.

Zhodli sa na pešej zóne

„Prioritou je riešenie dopravy a až potom to, či tam bude sedlová strecha," povedal jeden z nahnevaných diskutujúcich, bývalý dopravár.

SkryťVypnúť reklamu

Spomenul, ako sa projektoval Nový most a ako sa neskôr návrhy zmenili. „Mali rešpektovať synagógu a priehľad na lužné lesy! Ale potom prišla politika!" Rozhorčene si niekoľkokrát zobral slovo aj Vladimír Dulla, známy z iniciatívy Bratislava otvorene.

Konsenzus sa hľadal dve hodiny, isté bolo len to, že väčšina tu chce pešiu zónu, kaviarne a zeleň, teda to, čo preferovali aj architekti.

„Nedá sa čakať, že tento priestor vyriešia developeri. Je to tvorba verejného priestoru a s tým 20 rokov nemáme skúsenosti," povedal architekt Peter Bauer.

Ulica na dve polovice

„Veľa vecí je tam nedoriešených. Je to dlhá cesta a toto je prvý krok," povedal na to hlavný architekt Bratislavy Štefan Šlachta.

Podľa neho sa Staromestská dá rozdeliť na dve polovice, ktoré by vyzerali odlišne - časť by sa zastavala komerčne (od Hodžovho po Kapucínsku) a druhá (od Kapucínskej po Dóm) by bola verejný priestor. Iba tak by sa to investorom oplatilo.

SkryťVypnúť reklamu

Kritická dopravná situácia na Staromestskej je podľa Šlachtu celomestský problém. Nábrežiu podľa neho hrozí dopravný kolaps, spomenul aj Šancovú ulicu a Račianske mýto.

Všade tam sa buď stavia, alebo sa výstavba pripravuje. „Viackrát sa stalo, že dopravári vyrátali, že to bude výborne fungovať a prax ukázala iné," povedal.

Výstava návrhov architektov má pokračovať v Banskej Bystrici. Ďalšie slovo v procese tvorby budúcnosti Staromestskej má verejnosť dostať pri vzniku územného plánu zóny.

Nie raz sa stalo, že dopravári vyrátali, že niečo bude výborne fungovať, a prax ukázala iné.
Štefan Šlachta, hlavný architekt Bratislavy

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 34 034
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 704
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 420
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 362
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 045
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 624
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 506
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 278
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 512
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 442
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 831
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 770
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 873
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 498
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 893
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 299
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu