.
PETRŽALKA. Na medzinárodnom veľtrhu cestovného ruchu IFT Slovakiatour má stánok aj hlavné mesto. Napriek tomu, že je to jediný veľtrh, kde je Bratislava domácim mestom, magistrát vidí význam takejto prezentácie. Celkové odhadované náklady na bratislavský stánok spolu s jeho prenájmom sú okolo 33-tisíc eur (milión korún).
Nie predaj, ale informácie
Bratislava sa snaží návštevníkov na 15. ročníku veľtrhu zaujať predstavením siedmich mestských príspevkových organizácií. Stánok má 108 metrov štvorcových a nachádza sa v hale B stred.
Tento rok čaká mesto asi 15 podobných veľtrhov. Viedenský už má za sebou, najbližšie bude v Prahe. Na bratislavskom sa však podľa informácií z magistrátu mesto prezentuje špecificky. Nezameriava sa na predaj destinácie ako na ostatných zahraničných veľtrhoch, ale stánok v Inchebe má byť akýmsi informačným centrom.
„Je to jediný veľtrh, kde je Bratislava domácim mestom,“ povedal Milan Vajda z magistrátu. „Návštevníci sú prevažne Bratislavčania.“
Do stánku na kokteil
Mesto podľa Vajdu uvažovalo aj o možnosti nezúčastniť sa tohto veľtrhu vôbec. Nakoniec sa však magistrát rozhodol prezentovať tu mestské voľnočasové aktivity. Ľudia sa tak vraj môžu zoznámiť s tým, aké aktivity im mesto ponúka.
Na stánku sú umiestnené štyri LCD obrazovky s audiovizuálnymi prezentáciami a veľké podsvietené plochy s fotografiami. Jeho súčasťou je aj kokteilový bar. Návštevníci si tu môžu posedieť a oddýchnuť. Plno tu bolo už prvý deň.
Múzeum aj zoo
Mestské organizácie sa na veľtrhu predstavujú aj prostredníctvom spoločného propagačného materiálu. Sprievodné aktivity si pripravilo len mestské múzeum a zoo. Dnes poobede bude múzeum na veľtrhu krstiť novú knihu. Začiatok krstu je naplánovaný na 16.00. Zoologická záhrada sa interaktívnym programom zamerala zas na deti. Do stánku ich pozýva v sobotu.
Počas celého festivalu je prítomné aj Bratislavské kultúrne a informačné stredisko. Jeho zamestnankyne podávajú informácie a propagačné materiály pri pulte pred stánkom.
Výšivky, majolika
Neďaleko mestského stánku sa prezentuje aj župa. Bratislavský samosprávny kraj tu predstavuje svoje jednotlivé regióny. Oproti bratislavskému je stánok koncipovaný tradičnejšie. Jeho súčasťou sú aj ukážky remesiel. Návštevníci sa pristavovali najmä pri vyrábaní paličkovanej čipky či ukážkach ľudovej majoliky.
Nie dovolenková destinácia
Podľa Euromonitoru, ktorý zverejnil návštevnosť svetových hlavných miest za rok 2007, je Bratislava až na 149. mieste. Praha obsadila 19. miesto, na prvom je Londýn.
Podľa magistrátu počet návštevníkov každoročne stúpa. Klesol počet Slovákov z iných miest. „Tí však nepotrebujú nocovať v hoteli,“ dodal Vajda.
„Musíme si uvedomiť, že Bratislava nikdy nebude hlavnou dovolenkovou destináciou,“ dodal Vajda. Mesto preto nemôže súperiť napríklad s Bangkokom alebo Singapurom, ktoré sa podľa Euromonitoru umiestnili na popredných miestach.
Od piatku do nedele
Pre odbornú verejnosť sa medzinárodný veľtrh začal už včera. Bežní ľudia ho môžu navštíviť dnes od dvanástej až do nedele do šiestej hodiny večer. Okrem ponuky slovenských cestovných kancelárií a kancelárií z okolitých krajín sa v Inchebe prezentujú aj slovenské regióny a mestá.
Minulý rok ho navštívilo takmer 63-tisíc návštevníkov.
Je to jediný veľtrh, kde je Bratislava domácim mestom.
Milan Vajda, vedúci komunikačného oddelenia magistrátu