BRATISLAVA. Na dnešnej tlačovej besede to uviedol splnomocnenec primátora pre dopravné systémy Tomáš Fabor. "Víťazom výberového konania sa stal Dopravoprojekt, ktorý už má skúsenosti s urbanistickou štúdiou," povedal Fabor.
Počas nasledujúcich mesiacov by tak mala "nájsť" táto spoločnosť optimálny variant z technického, technologického, ekonomického či legislatívneho pohľadu. Ide napríklad o vyriešenie problému rozchodu koľajníc v Bratislave, teda vlakových a električkových. "Na Bosákovej v Petržalke sa stretnú električky a vlaky, ktoré vyjdú z tunela. Hovoríme teda o dvoch druhoch trakčného napájania," vysvetlil Fabor.
Otázkou teda zostáva, ako budú vozidlá premávať od Bosákovej ulice po Janíkov dvor. Jednou z možností, ktorou by sa mala štúdia zaoberať, je napríklad úvaha nad zjednotením koľajového systému v celej Bratislave na železničný, teda 1 435 mm. Vyriešiť by sa mala zároveň aj rôzna výška nástupíšť, konštrukcia jednotlivých vozidiel či počet koľají. Jasné je v súčasnosti len to, že električky do Petržalky budú premávať po zrekonštruovanom Starom moste a nie cez tunel popod Dunaj. "A vlaky z Paríža nebudú premávať po Vajanského nábreží," doplnil Fabor.
V Bratislave a vo Viedni sa dnes a vo štvrtok koná valné zhromaždenie iniciatívy Magistrála pre Európu. Jej úlohou je najmä koordinovať a podporovať spoluprácu medzi mestami, ktoré sú zapojené do projektu TEN-T 17. Cieľom je teda kontinuálna prestavba magistrály západ-východ, teda od Paríža do Bratislavy, respektíve až do Budapešti. Vytvoriť by sa tak mala vysokovýkonná trasa pre osobnú a nákladnú dopravu, atraktívna ponuka prepravy ako aj optimálne spojenie s miestnou a regionálnou verejnou dopravou pozdĺž celej osi. Súčasťou projektu vo Viedni je napríklad vybudovanie novej veľkej železničnej stanice.