SME

Bežná soľ sa na posyp bratislavských ulíc používa často, je lacnejšia

Klasická posypová soľ má nepriaznivé účinky na životné prostredie. Ekologickejší solmag sa zatiaľ len testuje.

V Prahe klasickú soľ na cesty nepoužívajú vôbec, v Bratislave hojne.V Prahe klasickú soľ na cesty nepoužívajú vôbec, v Bratislave hojne. (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

Ekologickejšiu soľ používa mesto zatiaľ skúšobne pri vodných zdrojoch, na mostoch a v kopcovitých terénoch.

BRATISLAVA. V niektorých častiach mesta sa už v zimnej údržbe používa aj ekologickejšia soľ – solmag. Väčšinou sa však cesty a chodníky rozmrazujú tradičnou soľou, ktorá má viacero nevýhod, ale je lacnejšia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Práve cena rozhoduje o voľbe posypu napríklad v Starom Meste. Petržalka posýpa skôr kamennou drvinou.

Solmag je zatiaľ na skúšku

Ekologickejšiu soľ začalo mesto skúšobne používať už minulú zimu. Mária Račková z magistrátu povedala, že počasie vtedy nebolo také, aby sa dalo použitie solmagu vyhodnotiť.

SkryťVypnúť reklamu

Tento rozmrazovací prostriedok stojí asi dvaapolkrát viac ako soľ, ale na použitie stačí o jednu šestinu menšie množstvo.

K ďalším výhodám solmagu podľa magistrátu patrí, že rozpúšťa ľad a sneh až do teploty mínus 23 stupňov. Po aplikovaní znižuje prašnosť, pri preventívnom použití zabraňuje vzniku poľadovice, má výrazne nižšie korozívne účinky na kovy a je priateľskejší k životnému prostrediu.

„V meste sa bežne používa chlorid sodný, ktorý je najbežnejší rozmrazovací prostriedok používaný v zimnej údržbe v celej Európe,“ hovorí Račková.

Roztokom ekologickej soli navlhčujú pracovníci zimnej služby bežnú soľ v kopcovitých terénoch. „Používame ju v okolí vodných zdrojov – na prípojkách na diaľnicu na Einsteinovej, na Železnej studienke a Kramároch a na mostoch.“

SkryťVypnúť reklamu

Použitie solmagu na mostoch má predĺžiť ich životnosť a zvýšiť bezpečnosť prejazdu. Navlhčovanie bežnej soli roztokom solmagu zníži jej použitie o päť gramov na meter štvorcový a tým aj ekologickú záťaž okolia.

Praha klasickú soľ zakázala

Radikálnejší postup zvolila Praha. Posyp chodníkov chloridom sodným, chloridom vápenatým a ich zmesami úplne zakázala. Platí to aj pre škvaru a popol. Pražský magistrát odporúča ošetrovať chodníky pieskom alebo štrkom. Ich zrná však nesmú byť väčšie ako štyri milimetre. Praha teraz rieši, ako dodržiavanie zákazu kontrolovať.

Škvara a popol by sa nemali objavovať ani na bratislavských cestách a chodníkoch. „Používanie škvary spôsobuje nadmernú prašnosť a upcháva kanalizáciu a tým neúmerne predražuje zimnú údržbu,“ povedala Račková. Do akej miery mesto bude využívať solmag, závisí od jeho finančnej situácie a stavu strojov zimnej údržby. Račková povedala, že potrebujú najnovšie typy sypačov.

SkryťVypnúť reklamu

Petržalka je za drvinu

Na komunikáciách a chodníkoch v správe Petržalky sa používa soľ len výnimočne, povedal petržalský hovorca Ľubomír Andrassy. Posýpajú kamennou drvinou, prípadne zmesou drviny a soli. „V posledných dvoch týždňoch by solenie ani nemalo účinok,“ hovorí Andrassy. „Klasická soľ rozmrazuje do mínus päť-šesť stupňov.“

Materiál na posyp Petržalka čerpá zo zásob, ktoré neminula počas predchádzajúcich dvoch zím. „Výrazné využitie drviny je trendom tejto zimy.“

Iné je to na chodníkoch pri budovách, kde ich musia čistiť ich majitelia alebo správcovia. „Používajú soľ, rôzne zmesi aj popol.“ Za ten však môže mestská časť začať správne konanie alebo nariadiť vyčistenie verejného priestranstva.

V Starom Meste ostávajú pri bežnej soli. Hovorkyňa Alena Kopřivová povedala, že teraz neuvažujú o zmene. „Ekologickejšia soľ je asi o polovicu drahšia ako tá, ktorú používame.“

Nepriaznivé účinky

Arborista Tomáš Fraňo hovorí, že na stromy má solenie veľmi negatívne účinky. Na listnatých stromoch sa prejavuje usychaním okrajov listov, ktoré sa ťažko odlišuje od hubových ochorení a zároveň na ne zvyšuje náchylnosť. Ihličnaté stromy sú na tom horšie. Soľ v ich metabolizme môže ostať štyri až šesť rokov.

Problém na zasolených chodníkoch majú aj psy. „Riešime to každoročne,“ hovorí Peter Vittek z veterinárnej kliniky Vetline. „Labky treba po príchode zvonku opláchnuť, odporúčame aj rôzne krémy.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  3. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  4. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  6. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  7. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  8. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 880
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 912
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 993
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 869
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 135
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 815
  7. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 3 747
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 576
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 742
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 525
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 296
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 498
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 154
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 422
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 174
  8. Dušan Koniar: Huliakov kotrmelce šuviks 4 537
  1. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  2. Tupou Ceruzou: Medvede
  3. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  4. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  5. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  7. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  8. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
SkryťZatvoriť reklamu