BRATISLAVA. O tom, že sa cesta nočným autobusom môže predĺžiť skoro o hodinu, sa mohli nedávno presvedčiť cestujúci v autobuse N 34.
„Cestovali sme v nočáku č. N 34, ktorý odchádza z Hlavnej stanice o 1.30. Sedeli sme vzadu. Na zastávke Botanická záhrada, keď už sme dlhšie stáli, sme si všimli, že vo vozidle prebieha revízna kontrola cestovných lístkov,“ vraví cestujúca Agáta.
Počas kontroly sa však autobus zo zastávky nepohol. Na otázky cestujúcich revízor v sprievode policajta vôbec nereagoval. O dianí neinformoval ľudí ani vodič.
„Odmietli pustiť z vozidla tých, ktorí potrebovali prestúpiť na spoj do Devína. Stáli sme asi 20 minút, keď sa vedľa nášho autobusu pristavil ďalší,“ dodala Agáta. „Kým sa k nám sediacim vzadu dostala informácia, že stojíme pre poruchu vozidla a máme prestúpiť, autobus odišiel.“
Porucha asi fiktívna
Asi dvadsať ľudí nestihlo na náhradný spoj prestúpiť. „Chceli sme sa informovať u vodiča, či naozaj išlo o poruchu, ale ten nemal poňatia a bol zmätenejší ako cestujúci,“ dodala Agáta.
Autobus potom odišiel na stanicu, kde sa otočil a vrátil sa. „Teraz vás už odveziem až do Dúbravky,“ povedal potom vodič. „Ale veď ste mali pred chvíľou akože poruchu vozidla, takže nechápem,“ reagoval ďalší cestujúci Ján Žák. Ten zaplatil aj pokutu na blok. Má výhrady proti správaniu revízorov. „Správali sa úplne arogantne a vyhodili nás von.“
Napadli vraj revízora
Podľa vyjadrení Dopravného podniku bola situácia iná. „Vzadu vo vozidle napadli revízora počas výkonu kontroly asi traja podgurážení cestujúci,“ povedala Marta Šteffeková, riaditeľka právnej sekcie a prepravnej kontroly dopravného podniku.
„Všetci mali cestovné lístky kúpené cez SMS a boli v poriadku.“ Podľa Šteffekovej bolo vo vozidle asi ďalších osem ľudí, ktorí cestovné lístky nemali a odmietli sa aj legitimovať. „A títo traja sa ich začali zastávať a napadli revízora. Jeho kolega hneď privolal políciu,“ dodala.
Pomôcť má tlačidlo
Vodič zavolal na dispečing, ten poslal náhradné vozidlo pre cestujúcich. O ňom však nikto pasažierov neinformoval, preto naň mnohí nestihli prestúpiť.
Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký tvrdí, že objektívne nemôže situáciu posúdiť. „Nám neprišla žiadna sťažnosť, nemôžem preto reagovať. Keď príde, budeme to riešiť.“
Pre bezpečnosť cestovania v nočnom vozidle má šofér k dispozícii tzv. panik tlačidlo, ktoré privolá hliadku. Sľubovaní ochrankári, ktorých propagoval pred rokom Dopravný podnik, v týchto spojoch nakoniec nejazdia. Boli by vraj veľmi drahí.
Čo musí revízor
každú kontrolu lístkov musia vykonávať najmenej dvaja revízori
musia byť v sprievode pracovníka SBS
v prípade poruchy vozidla musí cestujúcim uznať platnosť lístka aj po uplynutí jeho platnosti