SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
PRED SCHVÁLENÍM ŠTÚDIÍ MIESTNI POSLANCI EŠTE ROBILI ZMENY, S AKTIVISTAMI SA NEZHODLI NA BULVÁRI

Ružinov dokončuje urbanistické štúdie

Urbanistická štúdia Ružinovská­ východ je už v štádiu príprav čistopisu, dokončiť sa má aj štúdia Klingerka. Ružinovskí poslanci k nim schválili pripomienky. Riešili najmä dopravu a zeleň.

O dopravnom riešení Ružinovskej sa diskutuje už dlho. Ružinovská samospráva chce presadiť, aby sa ulica predĺžila až po letisko. Napojenie na Vrakuňu by ju zmenilo na tranzitnú cestu.O dopravnom riešení Ružinovskej sa diskutuje už dlho. Ružinovská samospráva chce presadiť, aby sa ulica predĺžila až po letisko. Napojenie na Vrakuňu by ju zmenilo na tranzitnú cestu. (Zdroj: SME – OLIVER FILAN)

RUŽINOV. Na poslednom ružinovskom zastupiteľstve sa poslanci zaoberali ďalšími z pripravovaných urbanistických štúdií Ružinovská­východ a Klingerka. Schválili pripomienky obyvateľov z verejných prerokovaní aj návrh zmien a doplnkov veľkého územného plánu mesta.

Pred schválením urobili viaceré úpravy, hovorilo sa najmä o dopravných problémoch a zeleni. Neprehodnotili však riešenie bulváru popri Ružinovskej, ako to ešte na zasadaní žiadali občianski aktivisti.

Ružinovská bez tranzitu

Samospráva Ružinova je za to, aby sa Ružinovská ulica predĺžila po letisko a nie smerom na Vrakuňu. „Na tú časť sa napája doprava z južných obcí, Ružinovskú by zahltili autá,“ povedal Andrej Papp z ružinovského miestneho úradu.

O dopravnom usporiadaní Ružinovskej sa diskutuje už dlho. Papp hovorí, že objem dopravy bude závisieť aj od riešenia mimoúrovňovej križovatky predĺženia Ružinovskej a Galvaniho.

Križovatka by mala mať štyri lístky. Koľko sa ich v skutočnosti vybuduje a ako, ov­plyvní dopravu na Ružinovskej. „Mala by to ešte preveriť dopravná štúdia,“ povedal Papp.

Poslanci žiadali aj vznik novej železničnej zastávky blízko obratiska električiek. „Nedostala sa do balíka TEN-T, ktorý išiel na magistrát. Chceme ju tam,“ dodal Papp.

Na návrh zastupiteľstva má byť v štúdii aj priechod medzi Os­tredkami a Trnávkou. Ľudia tam nebezpečne prebiehajú cez trať.

Nové funkcie

V sále, kde zasadá zastupiteľstvo, sa menili aj funkcie niek­torých území. Poslanci navrhli zmeniť územie areálu bývalej autoškoly na rozvojové. „Zakomponovali aj zmenu území pri Yosaria Plazza a Cultuse zo stabilizovaných na rozvojové, ale hlavne išlo o zachovanie zelene,“ povedal hovorca Ružinova Maroš Smolec.

Týkalo sa to viacerých zelených plôch na Pošni a Ostredkoch, ktoré územný plán teraz vedie ako viacpodlažnú bytovú zástavbu. „Má sa to preklasifikovať na zeleň, týkala sa toho polovica navrhovaných zmien,“ potvrdil Papp.

S bulvárom nepochodili

„Ocenili sme, že postup je otvorenejší voči občanom,“ povedala občianska aktivistka za Bratislava otvorene Ľubica Trubíniová. Za pokrok označila odsúhlasenie pripomienok Ružinovčanov k dobudovaniu cyklotrás či k rozšíreniu problémového miesta na križovatke Ružinovská – Tomášikova. „Priamo sa akceptovalo aj to, že vo vnútroblokoch sa už nebude stavať.“

Výhrady však spolu s ďalšími zástupcami občanov mala k posúdeniu pripomienok na bulvár popri Ružinovskej. Už na verejných prerokovaniach väčšina ľudí žiadala, aby bol zelený, bez novostavieb kaviarní a galérií. Územný plán tam totiž uvažuje s menšou polyfunkčnou zástavbou, ktorá má ulicu oživiť a dať jej ráz bulváru.

Tak to napriek žiadostiam aktivistov ostalo aj v štúdii. „Nepovažujeme to za rešpektovanie požiadaviek občanov,“ povedala Trubíniová. „Samo­správa tu mala prejaviť väčšiu iniciatívu.“

Trubíniová nesúhlasí s argumentom, že takto to požaduje územný plán. „Urbanistická štúdia má byť predsa podkladom na jeho zmeny.“

Zmenu na zeleň navrhol poslanec Peter Hrapko (Smer), neprešla. Viacerí poslanci sa zdržali hlasovania. „Navrhol som na základe ohlasov občanov, aby sa obidva pásy urobili ako zeleň,“ hovorí Hrapko. „Nebolo to dostatočne predrokované,“ vidí dôvod, prečo poslanci nehlasovali za.

„Budeme sa ešte snažiť o zmenu územného plánu,“ povedala Trubíniová. Poukazovala aj na fakt, že nie všetky obsahovo podobné pripomienky mali rovnaké vyhodnotenie. „Pri niektorých bola nejasná odpoveď berie sa na vedomie.“

Papp argumentuje, že to boli všeobecné pripomienky. „Spolu prišlo do dvesto pripomienok. Ak niekto napríklad chcel len rozšírenie cyklotrás, ale nenapísal, kde konkrétne, mohli sme dať len všeobecnú odpoveď.“

Ukážu výsledky

Mestská časť do budúcnosti plánuje okolo desať štúdií. Majú slúžiť ako podklad pre zmeny a doplnky územného plánu mesta.

Na niektoré z prvých zastupiteľstiev v budúcom roku by už poslanci mali dostať čistopis oboch štúdií aj čistopis štúdie Štrkovecké jazero.

Papp povedal, že čistopisy uverejnia na internetovej stránke mestskej časti a na tabuli vo vestibule úradu. Koncom januára by potom mali výsledné štúdie prezentovať obyvateľom.

Klingerka musí riešiť dopravu

Environmentálna záťaž pod budúcim komplexom Klingerka sa musí odstrá­niť. Podložie má investor vyčistiť do hĺbky 20 metrov.

Tento mesiac ružinovskí poslanci schválili aj návrh urbanistickej štúdie Klingerka. V novom roku by už mali dostať čistopis. V území plánuje investor stavať polyfunkčný komplex Klingerka. Vydanie územného rozhodnutia závisí od toho, či v území vyrieši dopravu.

Andrej Papp z miestneho úradu povedal, že tento prípad bol odlišný ako predchádzajúce urbanistické štúdie. „Územie je málo obývané, na verejné prerokovanie prišli asi len traja ľudia.“

Poslanci schválili koncepciu územného rozvoja podľa variantu číslo dva. Prvý totiž nerátal ani s odstránením environmentálnej záťaže. „Jednou z podmienok je dekontaminácia podložia do hĺbky dvadsať metrov aj vynútené investície v okolí.“ Investor by mohol zaplatiť rekonštrukciu detského ihriska na Košickej – Tekovskej.

Medzi najväčšie problémy na území patrí doprava. „Celá oblasť sa má intenzívne urbanizovať,“ povedala občianska aktivistka Ľubica Trubíniová. Upozornila, že najskôr by sa mala riešiť doprava a potom stavať, nie naopak. Poslanci investora zaviazali, aby vypracoval na územie dopravnú štúdiu.

(dagu)

Namiesto zbúranej fabriky Gumon má vyrásť poly­funk­čná Klingerka.

FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 898
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 045
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 788
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 821
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 673
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 624
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 049
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 488
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 353
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 185
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu