STARÉ MESTO. Starý most na Silvestra o 19.00 uzavrú pre individuálnu dopravu. Bude po ňom jazdiť len MHD a prístupný ostane aj pre peších.
Opatrenie primátor mesta Andrej Ďurkovský zdôvodnil výsledkom poslednej technickej kontroly, ktorú na moste robil autorizovaný inžinier Alexander Tesár. Povedal, že most je dlhodobo preťažený a zhrdzavený, jeho životnosť stanovil na 16 rokov a navrhol vylúčiť z neho individuálnu dopravu.
Roky či mesiace?
Hovorkyňa mesta Eva Chudinová povedala, že toto opatrenie potrvá až do ukončenia rekonštrukčných prác na Starom moste. „Tie by sa mali začať približne do dvoch rokov.“
Alexander Tesár však pred mesiacom v rozhovore pre SME povedal, že vylúčiť osobnú dopravu mestu navrhol len na skúšobnú lehotu niekoľkých mesiacov. „Počas tohto času by sme sa snažili zrekonštruovať najkritickejšie body mosta, aby sme mohli opäť uvažovať o jeho znovuotvorení.“
Na otázku, či to má byť rekonštrukcia pred búraním, pretože jeden projekt rekonštrukcie mosta už existuje a navrhuje na mieste Starého nový most, odpovedal, že bude trvať zrejme niekoľko rokov, kým bude nové premostenie na mieste starého zrealizované. „My zatiaľ musíme hľadať riešenie, ktoré nám umožní most dovtedy využívať.“
Alarmujúce výsledky kontroly na moste mesto zverejnilo pár mesiacov po tom, čo sa uzavrela kauza, ktorá sa rozpútala okolo jeho plánovanej rekonštrukcie.
Primátor Andrej Ďurkovský sa ju snažil riešiť čo najrýchlejšie, aby sa mohla začať stavať trať električky do Petržalky, ktorá bude po moste prechádzať.
Architektonická súťaž
Projektant, ktorý vyhral na jar tohto roka tender na rekonštrukciu, navrhol aj tri alternatívy, ako by mal most vyzerať. Na to reagovala Slovenská komora architektov a žiadala vyhlásenie architektonickej súťaže. Primátor ju v auguste prisľúbil. Vzápätí ministerstvo kultúry vyhlásilo konanie, v ktorom zvažovali, či most, alebo jeho časti vyhlásia za pamiatkovo chránené. Konanie uzavreli pred 1. decembrom s tým, že pamiatkou by mali byť niektoré mostné piliere, mýtne domčeky, kamenné oporné múry a schodiská pri nástupoch na most. Aby neohrozili pripravovanú rekonštrukciu, z návrhu vypustili stredný riečny pilier a mostovku. Na otázku, kedy mesto vyhlási sľúbenú architektonickú súťaž, nám hovorkyňa Eva Chudinová odpovedala, že to nevie.
Náhradné trasy smer centrum – Petržalka
Z oblasti Štúrovej ulice doprava na Vajanského a Rázusovo nábrežie, cez Nový most a Panónsku cestu do Petržalky.
Z oblasti ulice Dostojevského rad cez Landererovu a Košickú ulicu na Most Apollo, doprava na Einsteinovu, doprava na spojnicu Krasovského, doprava na Jantárovu cestu a priamo do križovatky Jantárova cesta - Bosákova ul. - Farského ul.
Zmena v MHD: autobusová linka 78 bude od 2. januára 2009 premávať cez Šafárikovo námestie, kde bude mať zastávku.
Kauza most
Mesto momentálne hovorí, že po rekonštrukcii najkritickejších bodov mosta bude uvažovať o jeho znovuotvorení. Architekti stále čakajú na vyhlásenie súťaže, ktorú primátor prisľúbil.
Rekonštrukcia Starého mosta bola súčasťou projektu výstavby prvej etapy nosného systému MHD. Ráta s električkou, ktorá bude po ňom premávať.
Tender vyhrala spoločnosť Alfa 04. Jej projektant Miroslav Maťaščík navrhol namiesto rekonštrukcie postaviť na mieste Starého mosta takmer nový. Búrať by sa mala nosná konštrukcia terajšieho mosta a dva piliere.
Maťaščík potom navrhol aj viacero alternatív, ako by mal most vyzerať.
Mesto vyhlásilo anketu, v ktorej ľudia hlasovali za jeden z troch návrhov. Koncom júla ju vyhral most v štýle perforované rebro.
Súťaž napadli architekti s tým, že na podobu nového mosta by mala byť vyhlásená architektonická súťaž.
Primátor kritiku odmietal, asi dva týždne po vyhlásení výsledkov ankety však architektonickú súťaž prisľúbil.
(japa)