STARÉ MESTO. Tintorettovo dielo Kristus a cudzoložnica identifikoval Adolfo Venturi. Obraz sa od roku 1666 nachádzal v zbierke princa Maria Chigi.
Dielo je určite maľbou, ktorú Ridolfi opisuje v roku 1642 v biografii o Tintorettovi. Ridolfi hovorí: „Je to obraz plný maliarskej vážnosti a učenosti. Náš Pán ukazuje rukou na listy, ležiace na podlahe, vidíme pisárov a farizejov, ktorí sa ukrývajú medzi stĺporadím. Samotné stĺporadie je znázornené zriedkavou a jedinečnou perspektívou...“
Maliarska dokonalosť, ktorou sa Ridolfi nadchýna, je daná jednak perspektívou maľby, ale najmä zobrazením podlahy, ktorá celú scénu uvádza do akéhosi odstredivého pohybu.
Koncept takéhoto členenia neskôr potvrdili aj röntgenové snímky. V roku 1902 bolo dielo venované talianskemu štátu.
Jacopo Robusti Tintoretto (september 1518 Benátky – máj 1594 Benátky) bol výnimočným predstaviteľom tzv. benátskej školy a manierizmu, a zrejme jeden z najväčších umelcov renesancie vôbec.
Geniálny talent kresliara a maliara nikdy u žiadneho majstra systematicky nerozvíjal. Legenda hovorí, že desať dní strávených v ateliéri svetoznámeho Tiziana skončilo jeho „vyhodením“, keďže aj samotný Tizian na talent mladého Jacopa očividne žiarlil.
Napriek tomu mal však Tintoretto na stene svojej benátskej dielne vlastnou rukou stvárnený nápis: „Kresba od Michelangela, farby od Tiziana.“
Doslova celý svoj život prežil v tvorivom ovzduší „mesta na lagúne“. Tintoretto sa tematicky nevenoval mytologickým ani alegorickým námetom. Pozornosť sústredil na tradičné biblické a legendárne príbehy zo života Ježiša Krista a Panny Márie.
Nenapodobiteľnú a originálnu prácu s farbou dokázal skĺbiť s obdivovanou kompozičnou virtuozitou. Z rozmerných plátien na diváka dýchne taká sila fantázie až sa zdá, že všetko, čo bolo namaľované sto rokov pred Tintorettom, vyznieva len ako snaha o akési nadýchnutie sa, predohru k jeho dielu.
Horúčkovitosť, s ktorou na plátnach pracoval – podľa dobových svedectiev maľoval nezvyčajne rýchlo – súčasne dokazuje, že tvoril v neustálom a masívnom duševnom napätí a jeho dielo sa rodilo z túžby zachytiť autentický výraz toho, čo ho bytostne oslovovalo. Jacopo Robusti Tintoretto (prívlastok Tintoretto získal po otcovi, farbiarovi – „il tintore“) bol posledným veľkým majstrom benátskeho maliarstva 16. storočia a jeho umelecký vplyv na súčasníkov a ďalšie generácie bol a je nesporný.
Dielo bude vystavené do 10. januára.
Autor: bla