BRATISLAVA. Niektoré zastávky hromadnej dopravy v meste sú riešené tak, že zároveň slúžia aj ako chodníky.
Štandardne sú nástupištia vyčlenené a peší sú z nich vylúčení – chodia po chodníku. Na tých, kde to tak nie je, si chodci a čakajúci navzájom zavadzajú, pohyb je tadiaľ obmedzený.
„Také nástupištia, ktoré sú zároveň aj chodníkmi, sú v prvom rade nástupišťami,“ vysvetlil ich status hovorca bratislavského dopravného podniku Peter Kavecký.
Zlé rozhodnutia
Nejasná identita sa týka napríklad zastávok Šafárikovo námestie, Rajská a Poštová. Asi najhoršie je na tom Hlavná stanica. Kritickými časmi sú pondelkové rána, piatkové a nedeľné večery.
Kavecký pripúšťa, že nástupištia na Hlavnej stanici nie sú riešené prakticky, ale „zlé rozhodnutia, ktoré boli prijaté aj pred desaťročím, je ťažké meniť zo dňa na deň“. Stanicu čaká kompletná premena, ktorá by mala nepríjemnosti s autobusmi vyriešiť.
Na Šafárikovom námestí sa to týka električiek aj autobusov. Počas dňa sa tam hromadia najmä študenti. Ak prídu dva autobusy naraz, je ťažké sa v úzkom priestore predrať k tomu vzdialenejšiemu.
Rôzne záujmy
Na Rajskej je pre prístrešok obmedzený pohyb. Chodí sa poza prístrešok, pričom okoloidúci si musia dávať prednosť. Na druhej strane bráni v pohybe novostavba. Prístrešok si tam vyžiadali cestujúci a nie je možné ho presunúť inde, povedal hovorca dopravného podniku. „Prístrešky sa osádzajú tam, kde si to vyžaduje cestujúca verejnosť alebo bezpečnosť, pričom niekedy je ťažké zosúladiť všetky záujmy,“ hovorí Kavecký.
Ľudia sa sťažovali na prístrešok na Kapucínskej, ktorý stojí trochu ďalej od zastávky. Kavecký to vysvetľuje tým, že ak by stál priamo na jej mieste, vozidlo by stálo v oblúku a vodič by nevidel na zadný vagón, takže nastupovanie by nebolo bezpečné.